Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Dayton Signature
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dayton Signature

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dayton Signature
    Posted: 03 Nov 2023 at 06:54
Hej Alle

SÃ¥ kom nysgerrigheden frem igen LOL

Dayton har en ny model på markedet, som jeg taenker passer fint til mit naeste projekt, hvor jeg er inspireret af KEF R900. - Spiller allerede med deres 2018 version af Uni-Q.

Deres nye Signature serie har et langt stoerre Qms, lidt hoejere fs og et noget lavere Vas. Det giver jo nogle design-friheder, når man kan saette enheden i langt færre liter - men kan det nu ogsaa passe?

Enheden jeg ser paa er SIG225-4

Ifølge f.eks VCAD og speakerbuilder pro, saa skulle den kunne naa 65-75Hz i 14-18 liter - hvilket jeg syntes virker mistaenkelig lavt. Ulrik har til tider naevnt at enheder kan blive "kvalt" ved for faa liter - hvilket giver fin mening - men snyder simuleringsprogrammerne nogle gange?
Hvis jeg gaar efter samme volumen ca. som KEF, saa skulle der fint vaere mulighed for 25-30 liter per 8".
Som jeg normalt forstaar det - saa giver en mindre volume for den samme enhed følgende:
1. Mindre dybbas
2. Mindre foelsomhed
3. Lavere belastbarhed

Saa jeg burde kunne vaelge en del forskellige enheder - nu syntes jeg bare den nye Siganture saa spaendende ud.

Jeg oensker et lukket kabinet, da det giver mindre fase-drej ved deling til mine subwoofere. I alle mine test-konstruktioner har det virket fint at dele med et 6dB filter ved omkring 60-70Hz, for lige at beskytte basserne mod den allerdybeste bas, men samtidig give en "glidende" overgang til subwooferne.

Signature ser ud til at have et meget mere aabent motorsystem og andet svingspole materiale - men betyde det noget for bas under 500Hz?


Edited by Digital_thor - 06 Nov 2023 at 18:23
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2023 at 08:44
Hvad er forudsaetningen for de angivne parametre i databladet (frisk/tilspillet)? Det er ikke oplyst, og det betyder en del. Enheden virker umiddelbart fin til formaalet - koeb den, spil den til og maal saa selv parametrene. 
Tager vi parametrene i databladet for paalydende og forestiller os, at du koerer aktivt, hvorved der kun er kabelmodstanden i serie med enheden og samtidig regner med typiske tab og fornuftig daempning i kabinettet (og deraf akustisk volumenforoegelse), saa skal du i hvert fald op paa 16 liter (effektivt nettovolumen inden daempning), men saa strammer du ogsaa skruen. Den simple beregning siger 17,4 liter. Vaelg det stoerre volumen, og da den ogsaa skal spille nedre mellemtone (jeg antager, at det er derfor, du naevner de 500 Hz), kan du fint give den lidt mere af hensyn til aabenhed (op til det dobbelte om du vil).


Edited by USXX - 06 Nov 2023 at 08:45
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2023 at 19:07
Godt spoergsmaal Smile

Yep... de skal spille fra 500Hz og nedefter, af den simple aarsag at KEF coax ikke spille synderligt dybt, pga det flade ophaeng, som muliggoere en mere jaevn response for diskanten.

overvejelserner laa ogsaa omkring cardioid via enten udskaeringer paa siden af kabinettet eller ved at monterer basserne taet paa siden, men omkring mellemtonen. Meeeen, jeg fornemmer at det bliver en ret svaer opgave at faa til at virke korrekt.

Tak for svaret Thumbs Up



Edited by Digital_thor - 09 Nov 2023 at 19:07
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz