Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB 10" + BMS4526HE
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB 10" + BMS4526HE

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB 10" + BMS4526HE
    Posted: 02 Nov 2023 at 07:56
Originally posted by Frost

Originally posted by USXX

Det er et vildt spaendende projekt. Jeg er saerligt spaendt paa, hvor galt det evt. gaar med din bas-diffuser.

Det er jeg ogsaa :) 

Derfor lavede jeg hurtige maalinger, og heldigvis saa kunne det vaere meget vaerre : 

Min konklusion er at det kan sagtens lade sig goere. Pudsigt nok saa kommer der lidt mere energi mellem 700-900hz med gitteret paa.

Her er onaxis med og uden : Sort er MED "diffusoreren"


jeg skal nok se om jeg ikke kan lave nogle bedre billeder senere i forloebet Embarrassed

Ja, det opfoerer sig meget paent med gitteret. Jeg havde forventet et dyk deroppe et sted, og det er saa omkring 2 kHz. Reelt er der vel ikke mere energi i 700-900 Hz omraadet - du har bare et hoejere lydtrykniveau i den maalte position, som jeg antager er on-axis (?). Hvordan opfoerer det sig off-axis med/uden gitter ved fx 30 grader eller 60 grader? Hvis det rent faktisk viser sig, at der er mere energi (power), saa er det fordi, straalingsresistansen aendres med gitteret, saa enheden kan afsaette mere akustisk effekt i det omraade. Gitteret vil til en vis grad paavirke straalingsimpedansen.


Edited by USXX - 02 Nov 2023 at 07:57
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 634
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2023 at 08:38
Hej USXX. 

Her er Onaxis (gul er med frontlameller) :



45 grader off (hvid er med frontlameller) :


90 grader (tyrkis er med frontlameller) : 


Dette er maalt meget hurtigt, da det egentligt ikke var ment som "dokumentation", men det giver en ide til hvordan det opfoerer sig Smile

Tak for forklaringen med straalingsimpedansen Clap

jeg har faet bygget det foerste testfilter, saa nu skal der snart lyttetrimmes :) 

Foerste indtryk er haederligt, og bassen har god fylde. 

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2023 at 08:48
Interessant. Jeg er spaendt paa at hoere, hvordan kvaliteten af den store seriekondensator paavirker lydkvaliteten (transparens og oploesning) i mellembaandet, hvor enheden jo ogsaa er aktiv. Lytter du med 470 uF eller 1000 uF (1 mF)? Det kunne vaere interessant at sammenligne med en stak 100 uF MKT. Jeg forestiller mig, at de - omend de ikke er helt paa MKP-niveau - maa vaere hoerbart bedre som signalkondensator end din 1 mF.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2023 at 09:46
Originally posted by felsby

Man kan virkelig undre sig over at kondensatortuning er saa lidt udbredt. Det var ogsaa meget effektivt i mine B&W DM12. 

Enig, men det er ikke paa mode, og det koster en (stor) kondensator. Til gengaeld skal man (med den rette enhed - dvs. Qts omkring 0,5) kun bruge 1/3 kabinetvolumen for at gaa lige saa dybt som med en traditionel Butterworth-afstemning i lukket kabinet. Hvor dybt, den saa gaar, afhaenger af resonansfrekvensen. Den enhed, som Rune bruger, er ret oplagt til formaalet. Man kommer ned paa 35-40 Hz (laeg dertil room-gain) i et ret lille kabinet, enhedens stoerrelse taget i betragtning.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 634
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2023 at 20:45
blot til info, saa bruger jeg disse kondensatorer.. de er BILLIGE lige nu Smile

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2023 at 20:53
Jeg har nogle tilsvarende elektrolytter monteret i hoejpasfilteret paa mellemtonen i mine hoejttalere.
Har by-passed dem med en 1uF Jantzen superior kondensator. Det spiller!

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2023 at 08:28
Originally posted by Frost

blot til info, saa bruger jeg disse kondensatorer.. de er BILLIGE lige nu Smile


De er endnu billigere her (og det endda uden foer-pris):

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2023 at 08:35
Hvis man vil et lille step op, kan man bruge 2 stk. Bennic 560 uF (100 V) i parallel. De er marginalt stoerre (25 mm i diameter og 52 mm lange), men der skal selvfoelgelige to til.



 


Edited by USXX - 23 Nov 2023 at 08:35
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 634
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2023 at 14:27
Nu er jeg kommet LIDT videre: 
Foerst pudsede jeg kabinetterne godt ned, saa de er klar til maling : 




Derefter fik de en gang hvid (hvad jeg lige havde paa hylden, for at maette traeet.



Og sidst, en god gang sort Big smile







jeg maa indroemme at jeg jo gerne ville have haft lyd paa dem allerede, dagene flyver jo afsted, og hvis jeg skal naa at have dem faerdige til julefrokosten, saa er det ved at vaere paa tide  Embarrassed
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2023 at 18:45
De er edderflotte allerede Thumbs Up. Jeg glaeder mig til at se dem med gitter og horn - og ikke mindst hoere dem. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz