Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB 10" + BMS4526HE
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB 10" + BMS4526HE

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB 10" + BMS4526HE
    Posted: 25 Okt 2023 at 13:45
Haha Hylle. De faa aar imellem os burde ikke goere en forskel Wink

Forskellen imellem monteret filter og uden filter ses her : 
Orange = uden delefilter
Sort = hele delefiltret monteret
Gul = filterets overforselsfunktion



Saadan en kondensator i serie giver en del groupdelay :) 
Jeg har jo en 470uF monteret her, og jo naermere jeg kommer mod USXXs forslag paa 900uF, jo mindre tilfojet groupdelay vil der vaere. 
 
 



Edited by Frost - 25 Okt 2023 at 13:47
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2023 at 10:14
Jeg har estimeret lidt, og det ser ud til at bassen ikke kan vaere bag ved gitteret, pga kantophaenget, og naar bassen foerst begynder at bevaege sig, saa ville det gaa mere galt. Derfor har jeg vaeret noed til at undersaenke bassen 12mm ekstra. :



Dette er ikke den mest elegante loesning, saa jeg forsoegte at printet en pynte-ring.



jeg kan egentligt godt lide udtrykket med ringen paa. Thumbs Up

Kabinetterne er samlede, men mangler at blive malet sorte. Derefter skal der monteres enheder og frontgitre. Det bliver spaendende at faa lyd igennem dem, og ikke mindst hvordan kondensatorafstemningen lyder. 

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2023 at 10:28
Jeg fik ogsÃ¥ saa smaat startet paa frontgitteret: 




Det ser ud til at min ide med en 3dprintet holder, holder vand. Thumbs Up


Edited by Frost - 01 Nov 2023 at 09:33
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2023 at 11:06
Det er et vildt spaendende projekt. Jeg er saerligt spaendt paa, hvor galt det evt. gaar med din bas-diffuser.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2023 at 15:55
Originally posted by USXX

Det er et vildt spaendende projekt. Jeg er saerligt spaendt paa, hvor galt det evt. gaar med din bas-diffuser.

Det er jeg ogsaa :) 

Derfor lavede jeg hurtige maalinger, og heldigvis saa kunne det vaere meget vaerre : 

Min konklusion er at det kan sagtens lade sig goere. Pudsigt nok saa kommer der lidt mere energi mellem 700-900hz med gitteret paa.

Her er onaxis med og uden : Sort er MED "diffusoreren"


jeg skal nok se om jeg ikke kan lave nogle bedre billeder senere i forloebet Embarrassed


Edited by Frost - 01 Nov 2023 at 09:36
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2023 at 16:14
Jeg har ogsaa simuleret paa maalinger, og umiddelbart saa skal jeg nok faa det til at haenge sammen Thumbs Up

Der er lidt ballade omkring 900hz, men det kommer jeg vist ikke rigtigt udenom. og saa har jeg en staaende boelge i kabinettet som ogsaa "kigger frem" omkring 190hz. Der er nok at se til :D 

Man ser ikke den resonans ved 190hz paa mine maalinger, da det er beregnede diffraktions trukket fra databladsmaalinger, splejset sammen med den beregnede afrulning fra det lukkede kabinet. Der er splejset sammen ved 500hz til mine maalinger. 
















Edited by Frost - 31 Okt 2023 at 16:34
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2023 at 16:28
Og til sidst, et lille teaserbillede :) 



Kabinetterne skal males, og der skal printes et par afstivere til frontgitteret (som ogsÃ¥ kun er hurtigt sat sammen). Men nu er jeg snart klar til at fÃ¥ bygget et par testfiltre Embarrassed
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2023 at 09:31
Gitteret har "fokuspunkt" 30mm inde i kassen, og bestaar af 27stk pinde med en dybde paa 25mm og hver er 3mm bred.  

 
Jeg skal have printet en afstiver mere til midten af frontpanelet. Man ser hurtigt hvis der er en pind der buer lidt. Embarrassed
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2023 at 09:41
Kondensatortuning : Gul er med 1mF i serie med bassen. 


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2023 at 10:33
Man kan virkelig undre sig over at kondensatortuning er saa lidt udbredt. Det var ogsaa meget effektivt i mine B&W DM12. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz