Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Horn + 2 x SB24
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Horn + 2 x SB24

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1512
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Horn + 2 x SB24
    Posted: 18 Sep 2023 at 10:44
Originally posted by USXX

I praksis regner jeg den indvendige ende for baffled/flanged. Naar jeg goer det og samtidig regner med det akustiske volumen (omend jeg for nemheds skyld som regel ser bort fra den frekvensafhaengighed, der ogsaa er her og blot betragter det ved den forventede portfrekvens), saa rammer jeg tuningsfrekvensen meget praecist (indenfor 0,5 Hz).

Hvilken portlaengde (bundplaceret port, maalt fra flangetop til flangetop) vil du foreslaa at vi starter med? Det er de halvdyre "jet set" plastporte med flanger, sÃ¥ vi skal helst ikke skaere dem for korte! Exclamation
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:50
Jeg kan i oevrigt oplyse, at jeg for en typisk maengde daempemateriale i basrefleks regner med en akustisk volumenforoegelse paa 1,224 gange af det volumen, som det poroese daempemateriale optager. Saaledes oeges nettovolumen med faktoren (1+fyldandel*(1.224-1)). Hvis fyldet fx udgoer 35%, saa faas en samlet volumenforoegelse paa ca. 7,8%. Det er en forenklet betragtning, som i praksis virker fint for en typisk fyldprocent. Mere korrekt kan det beregnes/simuleres med transmissionslinjemodellen, hvor man fx implementerer Miki's frekvensafhaengige daempningsmodel.

Edited by USXX - 18 Sep 2023 at 11:04
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 634
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:51
Jeg forestiller mig at woofer filtret kommer til at se nogenlunde saaledes ud : 





 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:54
Det er ret fornuftigt ud.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 634
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:55
Der er lidt overshoot paa den nedre woofer, men ikke saa man ikke kan leve med det. 

overforselsfunktionen for filtret : 


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:58
Originally posted by felsby

Originally posted by USXX

I praksis regner jeg den indvendige ende for baffled/flanged. Naar jeg goer det og samtidig regner med det akustiske volumen (omend jeg for nemheds skyld som regel ser bort fra den frekvensafhaengighed, der ogsaa er her og blot betragter det ved den forventede portfrekvens), saa rammer jeg tuningsfrekvensen meget praecist (indenfor 0,5 Hz).

Hvilken portlaengde (bundplaceret port, maalt fra flangetop til flangetop) vil du foreslaa at vi starter med? Det er de halvdyre "jet set" plastporte med flanger, sÃ¥ vi skal helst ikke skaere dem for korte! Exclamation

Det vil kraeve en simulering med de aktuelle flares, som jeg ikke kender, saa det vil jeg ikke begive mig ud i her. Start bare en en for lang port - regn fx uden volumenforoegelse eller flares. Saa bliver portens lige stykke helt sikkert for langt. Lyt, maal og trim. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1512
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 11:00
Rune, tror du ikke vi kan finde en prisrimelig 0,15 Ohm 1mH spole? Det vil betyde 0,3 Ohm mindre i serie med top bassen. 

Edited by felsby - 18 Sep 2023 at 11:01
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3099
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 11:01
Husk at tilspille enhederne, foer porten lyttetrimmes.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 634
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 11:07
Originally posted by felsby

Rune, tror du ikke vi kan finde en prisrimelig 0,15 Ohm 1mH spole? Det vil betyde 0,3 Ohm mindre i serie med top bassen. 

Jo man kan sagtens vaelge andre spoletyper. jeg tog udgangspunkt i en standard Jantzen 1mH 1.4mm luftspole. 

Der findes jo helt sikkert varianter (til andre priser) som ogsaa har vaesentlig mindre modstand igennem sig. Det er helt op til bygmesteren hvilken spole der skal bruges Smile



Edited by Frost - 18 Sep 2023 at 11:08
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1512
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 11:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz