Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Horn + 2 x SB24
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Horn + 2 x SB24

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Horn + 2 x SB24
    Posted: 18 Sep 2023 at 09:43
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:12
Jeg har lavet undersoegelser tilsvarende Troel's. Jeg finder hans behov for korrektion af portlaengden abnorm. For det foerste, saa regner han jo med nettovolumen og ikke med det akustiske volumen. Det er han med paa, men det forvraenger jo billedet, og dermed kan man ikke bare gange en korrektionsfaktor paa, for volumenkorrektionen gaelder jo alene for den akustiske portlaengde. Han ganger korrektionen paa den teoretiske fysiske portlaengde, som allerede er korrigeret. Nuvel, selv om jeg regner med det akustiske volumen, kommer jeg i praksis ikke ned i naerheden af hans portlaengde. Det maa haenge sammen med den maade, han daemper paa. Daempningen er jo frekvensafhaengig (og placeringen af dette i kammeret spiller meget ind). Han anvender tillige en blanding af skum og poroest fyld. Jeg bruger kun ukomprimeret poroest fyld. Den resulterende tuningsfrekvens forskydes en ganske lille smule p.g.a. de frekvensafhaengige tab og er som naevnt noget paavirkelig af den akustiske belastning af portens ender. Belastningen af den indvendige ende kan variere noget afhaengigt af, hvordan den sidder i forhold til kabinetvaegge. I praksis regner jeg den indvendige ende for baffled/flanged. Naar jeg goer det og samtidig regner med det akustiske volumen (omend jeg for nemheds skyld som regel ser bort fra den frekvensafhaengighed, der ogsaa er her og blot betragter det ved den forventede portfrekvens), saa rammer jeg tuningsfrekvensen meget praecist (indenfor 0,5 Hz).

Edited by USXX - 19 Sep 2023 at 09:09
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:14
Tak, Ulrik! Vore kurver er forskellige - du bruger et lavere Q. MÃ¥ske har jeg brugt de foreloebige data!

Edited by felsby - 18 Sep 2023 at 10:17
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:15
Dit BL er forkert (du har taget det fra WO24P-8).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:17
...det gaelder dine parametre generelt.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:21
Originally posted by USXX

Dit BL er forkert (du har taget det fra WO24P-8).
Du har ret - jeg havde gemt det forkerte datasæt pÃ¥ min telefon Ouch
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:25
Det er da vist det man kalder en "full range" hoejtaler. 
-6db omkring 26hz Thumbs Up
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:26
Originally posted by Frost

Det er da vist det man kalder en "full range" hoejtaler. 
-6db omkring 26hz Thumbs Up 

Nemlig! Med room gain vil alt programmateriale blive gengivet med fuldt niveau.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:27
Og god effekthaandtering nede i den lave ende pga den dybe porttuning. Big smile
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2023 at 10:38
ca 103db@38hz for et stereosaet regnet i 4 pi,  en meters afstand. 




Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz