Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Horn + 2 x SB24
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Horn + 2 x SB24

 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Horn + 2 x SB24
    Posted: 15 Sep 2023 at 10:37
Originally posted by Frost

Jeg fik desvaerre ikke maalt impedans, inden jeg afleverede til Sven.

Pyt, jeg presser snedkeren saa om Beranek og Toole vil, kommer de snart retur til dig monteret i et glanspoleret ibenholtkabinet (eller noget andet) Big smile


Edited by felsby - 15 Sep 2023 at 12:34
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2023 at 12:23
Du er da paa den helt store klinge, hvis baade Beranek og Toole er involveret LOL

@Frost; naar du afviger en lille smule fra en (i mine oejne rimelig ideel) Le Cleac'h geometri, er det saa for at faa yderdiameter, horndybde (som jo paavirker delay) og halsvinkel til at gaa op samtidig, eller er der en anden filosofi bag? Du behoever ikke at forklare, hvordan din geometri afviger.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2023 at 15:14
jeg har ikke en formel for Le Cleac'h geometri, saa jeg har som udgangspunkt forsogt efter bedste evne at ramme cirka samme ekspansionsrate. Dog har jeg efterfolgende justeret lidt for at faa lidt mere energi fremad (+-45). 
Target er en powerrespons der falder med ca 3db/oktav. Det er nok lidt rigeligt i forhold til at matche 9.5" wooferens spredningskarakteristik ved 800-900z, men overall saa kan jeg godt lide lyden af den faldende powerrespons :) 
 


Edited by Frost - 15 Sep 2023 at 15:15
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2023 at 16:42
Originally posted by felsby

Jeg viser min brors projekt, som er et joint venture mellem ham og hans snedker og Frost som chefkonsulent og mig til at agere mellemmand Cool

Rune har mesterligt printet to horn i samme maal som basserne. De er matchet med en 1" Faital Pro komressionsdriver.
Kabinetterne bliver 90l med bundplaceret 10 cm flared port. Hornet bliver monteret i top, og de to basser arbejder parallelforbundet i hele arbejdsomraadet. Delefrekvens er ikke endeligt fastlagt, men Rune forventer at 1 kHz er muligt.

Facebookopslag med billeder kan ses her.

Ahh Sven, Jeg vil nu betegne dig som NOGET mere end bare mellemmand Wink
Du har taget alle beslutninger, vi har jo bare udvekslet ideer, som du derefter har sat sammen til dette projekt Clap

Jeg glaeder mig til at se de faerdige kabinetter! 

Hvad taenker i vedr. 2 vejs vs 2.5vejs? 

Her har jeg simuleret de to basser i Svens kabinet. Lytteafstand 3m, normal lyttehoejde.
Dette er 2 vejs : 


2.5 vejs: 


Bemaerk at det er den VERTIKALE spredning der er illusteret under directivity. 


Jeg haelder mest til 2.5 vejs, da der er ret langt mellem den nederste bas og diskanten. 

Hvis man kigger paa polar plottet for begge filtre, saa vil 2.5 vejs spille ca 3db hojere 30 grader ned mod gulvet. hvorimod 2 vejs vil spille 2,2db hoere mod gulvet. 
Muligvis kan dette optimeres yderligere ved 2.5 filtret. Jeg har ikke brugt saa lang tid paa det. 

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2023 at 16:59
Jeg legede alligevel lidt mere med 2.5 vejs filtret. 
Det er blevet lidt mere kompleks, men tilgengaeld saa har jeg faet fasen panere mellem enhederne, samt vertikal spredning opad opforer sig panere. 
Den nedre bas deles lavere, og derfor gengiver mindre ovre mellemtone Thumbs Up

Jeg ved at det kan vaere lidt svaert at gennemskue, men de stiplede linier er det forrige filter 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2023 at 17:04
Teoretisk er der jo meget der taler for 2.5 vejs. Spændende at følge.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2023 at 12:17
Originally posted by Frost

jeg har ikke en formel for Le Cleac'h geometri, saa jeg har som udgangspunkt forsogt efter bedste evne at ramme cirka samme ekspansionsrate. Dog har jeg efterfolgende justeret lidt for at faa lidt mere energi fremad (+-45). 
Target er en powerrespons der falder med ca 3db/oktav. Det er nok lidt rigeligt i forhold til at matche 9.5" wooferens spredningskarakteristik ved 800-900z, men overall saa kan jeg godt lide lyden af den faldende powerrespons :) 
 
Der findes ikke et analytisk udtryk for Le Cleac'h geometrien. Den fremkommer ved en numerisk iterativ process. Kurven (hornet) bliver glat, naar de enkelte step bliver infinitesimale.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2023 at 14:31
Originally posted by USXX


Der findes ikke et analytisk udtryk for Le Cleac'h geometrien. Den fremkommer ved en numerisk iterativ process. Kurven (hornet) bliver glat, naar de enkelte step bliver infinitesimale.


En form for rækkeudvikling?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2023 at 17:25
Njaaej... Du vil maaske godt kunne lave en raekkeudvikling, der tilnaermer sig geometrien op til det punkt, hvor den begynder af folde bagud, men det er nu ikke saadan, jeg ser paa det. En (for mange sikkert) nogenlunde forstaaelig beskrivelse kan findes her:

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2023 at 09:55
Refleksafstemning: Vb 90 l, fb 22Hz, lp 47 cm, dp 10 cm.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz