Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Magnepan 40 hz minus amok!?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Magnepan 40 hz minus amok!?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Magnepan 40 hz minus amok!?
    Posted: 12 Dec 2009 at 07:20
Jeg har et sæt magnepan 3.5 der giver de her målinger i holm impulse.

Hjørneskum er 4 formzorb 65x65 bassfælder - men målinger ændres ikke væsentligt om de fjernes.
ELLER om jeg rykker ind, ud, frem eller tilbage på højtalerne.

25dB der mangler ved 40 hz - det er da lige surt nok altså! Ouch

Mit rum er hxbxd 250x400x580

Hvad er galt her??


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 17:10
Problemet er, at dit lytterum har loft og væge...
I et hvert rum med parallele begrænsningsflader vil der være stående bølger, hvis frekvens bestemmes af afstanden mellem de reflekterende flader. Disse frekvenser kaldes også rummets egenfrekvenser. Den frekvens, som du måler som et dyk i frekvenskurven, er sandsynligvis 43 Hz. Denne frekvens har en halv bølgelængde på 4 m.
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 21:27
Ja! -Men 25dB!?
Mine andre højtalere laver ikke det her nr!??

Hvad kan jeg gøre?
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 21:28
Og tak for posting..
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 23:35
Det lyder mærkeligt, at dine andre højtalere ikke gør det. Da egenfrekvenser normalt ikke er bestemt af kilden (højtaleren) men af rummet.
Sidder dine LAT500 i et lukket kabinet? Eller er det en åben ramme?
Det er ikke utænkeligt, at du kan rette lidt på det, ved at placere dine basfælder lidt anderledes.
Kan du tegne en skitse over dit lytterum, så vi kan se hvordan tingene er placeret ift. hinanden?
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2009 at 17:23
LAT er udfaset, så det er ikke aktuelt - ligenu. Det handler om at få Magnepaner på plads. Og subsidiært finde en sub, der kan give et dynamisk brag i bunden OG hænge sammen med magnepanerne (hvis det overhovedet ladet sig gøre..?)

De andre højtalere var nogen d'apolitto med eton og scanspeak - altså en konventionel og ikke åben baffel som nu.

LAT i åben baffel lyder eller rigtigt godt i øvrigt!

Tegning kommer her:



Edited by dude2010 - 13 Dec 2009 at 17:25
Back to Top
dude2010 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 17 Aug 2009
Location: Kbh
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote dude2010 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2009 at 22:35
Mjaaa.. venter spændt på et klogt svar Hug
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2009 at 09:16
Hej
Min forklaring bliver nok en lille smule langhåret, men jeg skal nok komme med en let fordøjelig konklusion til slut.
Når du har to parallele reflekterende flader med en indbyrdes afstand på 4 m. Vil du kunne måle et dyk i frekvensresponset, hvis du placere din målemikrofon midt imellem fladerne. Det skyldes, at der opstår en bølge (med en halv bølgelængde) imellem fladerne, hvor partikelhastigheden (u) er nul ved fladerne og maksimal midt imellem dem. Fasen mellem partikelhastigheden og lydtrykket (p) er som bekendt 90*. Det betyder, at lydtrykket (for egenfrekvenserne i rummet) teoretisk vil være nul midt imellem fladerne og maksimalt ved fladerne. Du kan eftervise dette ved at placere mikrofonen ved fladen (væggen) og gentage målingen.
Dit aktuelle problem ved 43 Hz bliver selvfølgelig ikke mindre af at du har sweetspot placeret 2 m fra tre reflekterende flader, Men det skyldes primært de to, der er parallele.
Spørgsmålet er så hvad du kan gøre for at løse eller minimere dit problem.
Den besværlige løsning ville være at forhindre reflektionerne, ved eksempelvis at fjerne den ene væg. Men det bliver din nabo nok ikke så glad for. Eller ved at bygge en ny skrå væg uden på den nuværende. 5* - 10* burde være nok.
Løsningen, som jeg vil foreslå er at du dæmper dig ud af problemet. Det gøres ved at bremse partikelhastigheden vha. en flowresistor som eksempelvis foamzorb. En flowresistor virker bedst, hvis den er placeret der hvor partikelhastigheden er størst. Så at placere dem i hjørnerne eller langs væggene er ikke det mest optimale. Det gør selvfølgelig rummet lidt mere anvendeligt.
Men prøv at flytte dine foamzorb ud i midten af rummet, og gentag målingen.


Edited by ham_den_lange - 15 Dec 2009 at 09:17
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz