Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: En bette stander :)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


En bette stander :)

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En bette stander :)
    Posted: 06 Aug 2023 at 22:30
Hejsa alle sammen. 


Jeg er jo blevet lidt inspireret af Sebatian/Slager og alle hans hornprojekter, saa nu har jeg vaeret lidt i gang selv. 
Godt nok mest paa det teoretiske plan. Men indtil videre, saa er planen en voksen "stander" : 




Jeg har designet og printet et saet horn, og maalt lidt paa dem. 

Jeg har derefter sjusset mig lidt frem til frekvensgangen paa en SB23MFCL-04 og forsogt mig med et teoretisk passivt filter, hvor der tages hensyn til kant-diffraktioner, baffelsteptab og lign. 

Jeg er ikke helt sikker paa at den driver er optimal til projektet, men da jeg ikke vil have for store kasser i stuen, saa egner denne sig rigtig godt. Netto er hojtaleren internt 16-17 liter, og tunet ved 34hz. Den kan holde til en del effekt, og max spl ved max lineaer vandring er ca 110db ved 40hz for et stereosaet. 


Her er hvad jeg er kommet frem til: 







Her er den forste raa maaling jeg lavede paa hornet, da jeg fik driveren monteret. Lidt vildt at med lidt delefilter tryllerier, saa er der output til over 30khz. Clap




Jeg haaber paa at kunne have dem faerdige til naeste julefrokost. 


Billeder af hornet ( de skal efterbehandles lidt): 





Hornet er designet med integreret fod, saa det skal monteres nedefra bundkassen. Der er gevindindsatse smeltet ind til montagen. 

Planen er at det skal have en matsort spray efter at det lige er blevet pudset forsigtigt over. 

Driveren der skal monteres er en lille 16mm exit (1") BMS 4526. Den er baade til at betale, og lyder rigtig "hifisk" opadtil. Den maaler ogsaa ganske flot, og har ikke saa traelse impedanspukler, saa jeg kan lave passivt filter.


For at vaere helt aerlig,  saa er jeg lidt spaendt paa valget af (sub)woofer. Men mon ikke det gaar alligevel. Om ikke andet, saa er det da forsogt LOL

De bedste hilsner 

Frost






Edited by Frost - 06 Aug 2023 at 23:11
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2023 at 22:37
Her ses portene indeni kabinettet. 
Det er ikke nemt at holde tvaersnittet oppe med saadan en dyb tuning LOL


Mvh 
Frost
 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 09:14
Jeg lavede ogsaa en lidt mere simpel teoretisk filtrering, hvor der deles lidt hojere, samt ikke begraenses UHF (over 20k). 
Denne simulering ser saaledes ud. 






Igen saa er jeg ret imponeret af at der er energi helt oppe over 25khz. Jeg kan ikke selv hoere helt derop, men det er jo fede specs paa papiret LOL 

Mvh 
Frost



Edited by Frost - 07 Aug 2023 at 09:22
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 10:58
Fint design Thumbs Up

Husk at en slotted port har vaesentligt stoerre/laengere endekorrektion og dermed skal vaere fysisk noget kortere end en rund port med samme tvaersnitsareal for samme tuningsfrekvens. Jeg er i oevrigt selv ret vild med den slags port.

Hvor lang bliver din port? Du faar naeppe store problemer, men en af de ting, som folk ofte glemmer (i min erfaring), er, at den foerste overtone (piberesonans) i porten rykker med ned, naar porten bliver laengere. Piberesonansen er som regel ret kraftig, og naar den rykker ned i frekvens, rykker den samtidig op ad portens oevre afrulning. Dermed bliver den langt mere hoerbar. I relativt kompakte subwoofere med en (meget) lang indbygget/foldet port bliver det et reelt problem. Jeg har selv bygget et bassystem, som kraevede meget lille volumen og samtidig lav tuningsfrekvens. Her bliver en port med tilstraekkeligt tvaersnitsareal meget lang. Piberesonansen laa omkring 120 Hz og gik ca. 20 dB over niveau. Det var overordentligt hoerbart - en meget kraftig resonans, der loed som taagehornet paa en faerge. Bassen skulle deles opad ved omkring 150 Hz. I udgangspunktet var det fuldstaendigt ubrugeligt. Jeg var forberedt paa problemt og havde ogsaa loesningen klar (jeg havde dog ikke anvendt det foer, saa jeg var lidt spaendt paa resultatet). Man kan ikke bare suge resonansen vaek paa signalsiden, for saa spiller enheden jo slet ikke den frekvens (dvs. frekvensomraadet omkring resonansen). Resonansen skal alene fjernes fra porten. Loesningen er at anbringe en korrekt tunet Helmholtz-resonator halvvejs i portens akustiske laengde (fysisk er det ikke 100% i midten, da endekorrektionerne ikke er ens). Man skal ikke bare ramme den rette frekvens med Helmholtz-resonatoren - den skal ogsaa have den rette Q-vaerdi. Det kraevede et par forsoeg/maalinger, men med de indledende beregninger kom jeg faktisk hurtigere helt i maal end forventet (den blev ramt 100%). Det virker vildt godt - resonansen forsvinder fuldstaendigt, og systemet er atter brugbart med godt resultat.


Edited by USXX - 07 Aug 2023 at 11:08
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 11:09
...saa er der korrigeret for ae, oe og aa (bliver det loest?).

Edited by USXX - 07 Aug 2023 at 11:23
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 11:17
Tak Usxx
Jeg må indrømme at jeg ikke havde taenkt over losningen med en resonator i porten. Det er smart!! . Mine porte svarer til 2 stk 5cm porte paa 50cm.(2 stk a 9cmx2.2cm)
jeg haaber paa at tuningen vil lande lidt lavere end det simulerede, da impulsresponsen har gavn af det. :)

Mine simuleringer siger at 1. port resonans rammer ca 337hz, 2. rammer 678hz.

Jeg er ikke sikker paa at jeg har kompetencerne/vaerktojerne til at designe en svingningskreds som du beskriver, saa du maa endelig gerne komme med et bud paa hvor stor en port, placering samt storrelse paa bagkammer der skal til for at kvaele de 337hz :) Det maa helt sikkert vaere en fordel at faa ind i designet med det samme Thumbs Up

tak for heads up Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 11:19
Den problematiske piberesonans ligger ved frekvensen f=c/(2*L), hvor c er lydens hastighed (ca. 344 m/s ved stuetemperatur og 50 %RH), og L er portens akustiske laengde [m]. Saa kan I selv regne ud, hvor lang min port er.

Edited by USXX - 07 Aug 2023 at 11:20
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 11:36
Du boer bygge en testkasse foerst. Du kan nok noejes med omkring 1 liter til resonatoren. Jeg havde knap 2 liter. Hvis du er heldig kan du undvaere en port i resonatoren - dvs. du borer/saver blot et hul i den store foldede port, og dermed bliver den fysisk portlaengde i resonatoren blot pladetykkelsen. Der skal selvfoelgelig daempning i hulrummet. Q-vaerdien for en udaempet/tabsfri Helmholtz-resonator er givet som:

Q = 2*pi*sqrt((Leff/A)^3), hvor Leff er den effektive (dvs. akustiske) portlaengde, og A er portens tvaersnitsareal - begge indsat i SI-enheder.


Edited by USXX - 07 Aug 2023 at 12:52
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 11:48
Tak for formlerne
Jeg vil prøve at kigge paa det senere idag.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2023 at 19:57
Et rigtig spaendende projekt. Glaeder mig til at hoere det en dag.

Ogsaa en interessant diskussion omkring piberesonanserne. Jeg havde egentlig ikke taenkt, at denne form for resonansdaempning ogsaa var oplagt at benytte ifm. klassiske basrefleksafstemninger.

Da jeg i sin tid kiggede paa de interne Helmholtz resonatorer (udelukkende simulering), bemaerkede jeg, at man med fordel kunne daempe port-delen i resonatoren, frem for at daempe selve kammeret. Paa den maade kan man spare en masse daempemateriale, der ellers ville skulle fyldes ind i resonanskammeret.
Alm. daempeuld lagt i porten fungerede faktisk mere effektivt (i simulering), end daempning af kammeret.

Som USXX naevner, simulerede jeg ogsaa bare porten til resonanskammeret med en laengde svarende til pladetykkelsen af slot porten (eller transmissionslinien, som det var dengang). Jeg forestillede mig, at man i praksis blot kunne spaende et metalnet paa begge sider af pladen (ved hullet) og saa laegge daempeuld imellem, saa det blev holdt fast af metalnettene.
Jeg fik dog aldrig testet det.


Edited by Enthusiast - 07 Aug 2023 at 20:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz