Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny subwoofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny subwoofer

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 137
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny subwoofer
    Posted: 21 Feb 2023 at 13:32
Jeg har besluttet mig for, at jeg vil lave mig et par nye subwoofere, der skal erstatte mine eksisterende, der hver har 2 stk. SB23.
Jeg kunne godt tænke mig noget “hurtigt” og har derfor fokuseret pÃ¥ højt BL og lav bevægelig masse og resten af mit nye system fælger ogsÃ¥ denne strategi. Tiden mÃ¥ sÃ¥ vise, om det bliver godt Wink

Pladsen tilllader 2 stk 15”, der skal indbygges i væg, så der er nogle krav til max størrelse.
De skal drives af hver sin Hypex FA251, der yder 200W i Ohm.

Jeg er ved at stirre mig blind, efter at have set et hav af Youtube-videoer og læst tonsvis af indlæg på diverse fora.

Følgende spørgsmål melder sig:

Hvor vigtig er Qts, hvis jeg alligevel laver EQ?
Jeg ser minimal forskel, når jeg simulerer, men tænker, at der alligevel skal tænkes lidt over det?
Jeg vil gerne ned i nærheden af 30Hz, med fornuftigt output.

Hvor stor Xmax er nødvendig?
Nogle enheder har 5-6 mm, mens andre er over 10mm.
Jeg påtænker ikke, at skulle vælte bygningen med høje lydtryk, men der skal vel alligevel tænkes lidt på det?

Jeg har plads til ca 55-60 liter og vil lave et lukket kabinet.

Mine umiddelbare kandidater er Faital Pro 15PR400, nogle B&C Speakers og SB Acoustics SB42, eller noget SB Audience?

Jeg vil gerne vride mest mulig effekt ud af mine forstærkere, så 4 Ohm ville være foretrukket, men det begænser mulighederne en del. Omvendt, kan jeg ikke besklutte mig for, om de 100W i 8 Ohm ikke er rigeligt….

Jeg takker pÃ¥ forhÃ¥nd for alle inputs Smile

Michael B.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2023 at 09:52
Hvad er du utilfreds med i dine eksisterede subs? Er de lukkede eller portede? 
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 137
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2023 at 10:03
Hej Hylle!

Jeg er ikke utilfreds, men vil bare geren prøve at bygge noget, der er lidt større.
Jeg bruger som sagt 2 x SB23 og det sidder face-to-face, for at undgår vibrationer.

De sidder i et 45 liter kabinet og bliver EQ’et til ca 30 Hz og fungerer super fint.

Havde jeg pladsen, hentede jeg mine to 18” Ciare-enheder hos dig 😁


Michael B.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2023 at 10:14
Du henter da bare de 18" Ciare igen, for jeg har ikke fÃ¥et dem brugt, desværre. De er vel ikke sÃ¥ meget større en 15" basser, og de kan da tÃ¥le noget EQ Smile
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 137
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2023 at 10:16
Ja, men da jeg skal bygge dem ind i en ramme i væggen, tillader pladsen det desværre ikke…..
Michael B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz