Ny subwoofer |
Post Reply ![]() |
Author | |
Dichael ![]() Enthusiast ![]() Joined: 05 Mar 2012 Location: Aarhus Online Status: Offline Posts: 127 |
![]() ![]() ![]() Posted: 21 Feb 2023 at 13:32 |
Jeg har besluttet mig for, at jeg vil lave mig et par nye subwoofere, der skal erstatte mine eksisterende, der hver har 2 stk. SB23.
Jeg kunne godt tænke mig noget “hurtigt†og har derfor fokuseret på højt BL og lav bevægelig masse og resten af mit nye system fælger også denne strategi. Tiden må så vise, om det bliver godt
![]() Pladsen tilllader 2 stk 15â€, der skal indbygges i væg, sÃ¥ der er nogle krav til max størrelse. De skal drives af hver sin Hypex FA251, der yder 200W i Ohm. Jeg er ved at stirre mig blind, efter at have set et hav af Youtube-videoer og læst tonsvis af indlæg pÃ¥ diverse fora. Følgende spørgsmÃ¥l melder sig: Hvor vigtig er Qts, hvis jeg alligevel laver EQ? Jeg ser minimal forskel, nÃ¥r jeg simulerer, men tænker, at der alligevel skal tænkes lidt over det? Jeg vil gerne ned i nærheden af 30Hz, med fornuftigt output. Hvor stor Xmax er nødvendig? Nogle enheder har 5-6 mm, mens andre er over 10mm. Jeg pÃ¥tænker ikke, at skulle vælte bygningen med høje lydtryk, men der skal vel alligevel tænkes lidt pÃ¥ det? Jeg har plads til ca 55-60 liter og vil lave et lukket kabinet. Mine umiddelbare kandidater er Faital Pro 15PR400, nogle B&C Speakers og SB Acoustics SB42, eller noget SB Audience? Jeg vil gerne vride mest mulig effekt ud af mine forstærkere, sÃ¥ 4 Ohm ville være foretrukket, men det begænser mulighederne en del. Omvendt, kan jeg ikke besklutte mig for, om de 100W i 8 Ohm ikke er rigeligt…. Jeg takker pÃ¥ forhÃ¥nd for alle inputs ![]() |
|
Dichael
|
|
![]() |
|
Hylle ![]() Pro medlem ![]() Joined: 08 Jan 2009 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 631 |
![]() ![]() ![]() |
Hvad er du utilfreds med i dine eksisterede subs? Er de lukkede eller portede?
|
|
![]() |
|
Dichael ![]() Enthusiast ![]() Joined: 05 Mar 2012 Location: Aarhus Online Status: Offline Posts: 127 |
![]() ![]() ![]() |
Hej Hylle!
Jeg er ikke utilfreds, men vil bare geren prøve at bygge noget, der er lidt større. Jeg bruger som sagt 2 x SB23 og det sidder face-to-face, for at undgår vibrationer. De sidder i et 45 liter kabinet og bliver EQ’et til ca 30 Hz og fungerer super fint. Havde jeg pladsen, hentede jeg mine to 18†Ciare-enheder hos dig 😠|
|
Dichael
|
|
![]() |
|
Hylle ![]() Pro medlem ![]() Joined: 08 Jan 2009 Location: Midtjylland Online Status: Offline Posts: 631 |
![]() ![]() ![]() |
Du henter da bare de 18" Ciare igen, for jeg har ikke fået dem brugt, desværre. De er vel ikke så meget større en 15" basser, og de kan da tåle noget EQ
![]() |
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() |
Ja, men da jeg skal bygge dem ind i en ramme i væggen, tillader pladsen det desværre ikke…..
|
|
Dichael
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |