Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til mÃ¥ling af gulvhøjttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til måling af gulvhøjttalere

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til mÃ¥ling af gulvhøjttalere
    Posted: 11 Dec 2009 at 10:20
Jeg tror ikke at det medfører ret mange problemer at placere den bagpå. På den anden side kan jeg heller ikke se hvorfor man skulle gøre det.

Udstrålignskarakteristikken er ens om den sidder foran eller bagved når vi snakker dyb bas. Fase og groupdelay er af minimal betydning ved bølgelænger af den størrelse. vores ører kan ikke skeldne flere ms delay i det område, i modsætning til hvad us har af betydning mellem en diskant og mellemtone f.eks.
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2009 at 17:37

Ja, men man fÃ¥r vel knap sÃ¥ høj følsomhed og ringere spredning ?

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2009 at 18:28
Nej, det har ingen indflydelse på følsomheden eller spredningen (som på en vis måde er det samme), hvor på højtaleren basenheden sidder. Grunden til det er, at de lave frekvenser har betydeligt længere bølgelængde end højtalerens dimensioner.
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 09:39
Originally posted by ham_den_lange

Nej, det har ingen indflydelse på følsomheden eller spredningen (som på en vis måde er det samme), hvor på højtaleren basenheden sidder. Grunden til det er, at de lave frekvenser har betydeligt længere bølgelængde end højtalerens dimensioner.


Enig. Personligt synes jeg ogsÃ¥ at der er andre væsentlige faktorer der spiller ind, bl.a. at bassen fÃ¥r hjælp af tyngdekraften nÃ¥r enheden vender nedaf, og at det giver +3dB at spille ind mod en flade. Om man sÃ¥ kan lide det eller ej er jo en helt anden sag. Wink Designmæssigt gav det mig ogsÃ¥ nogle fordele, da jeg gerne ville slippe for en stor bas foran pÃ¥ højttalerne - det er min kæreste vist ogsÃ¥ enig i. LOL 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 10:27
Haha,

Den med tyngdekræften har jeg ikke hørt før :=) Det kan godt være at den får hjælp nedaf, men hvad så når den skal op igen? Det bliver bare en asymetrisk belastning på enheden at den står og hænger i spideren.
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 14:59
Originally posted by kappen

Haha,

Den med tyngdekræften har jeg ikke hørt før :=) Det kan godt være at den får hjælp nedaf, men hvad så når den skal op igen? Det bliver bare en asymetrisk belastning på enheden at den står og hænger i spideren.


Det kan du ha' ret i - jeg synes bare der er stor forskel pÃ¥ om den spiller ligeud eller nedaf, men om det sÃ¥ bare er dB-løft pga. gulvet, der er afgørende aner jeg ikke. Smile
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2009 at 18:18
Originally posted by ham_den_lange

Nej, det har ingen indflydelse på følsomheden eller spredningen (som på en vis måde er det samme), hvor på højtaleren basenheden sidder. Grunden til det er, at de lave frekvenser har betydeligt længere bølgelængde end højtalerens dimensioner.
Fra hvilke frekvenser og ned snakker vi om her ? Man kommer vel ikke uden om man skal dele dybt.

Edited by Baby Strong - 14 Dec 2009 at 22:40
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz