Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Det giver mening at undersaenke enheder :)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Det giver mening at undersaenke enheder :)

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det giver mening at undersaenke enheder :)
    Posted: 26 Jan 2023 at 09:40
Haha enig. Det kan jeg jo ogsaa godt lide :) 

Desvaerre saa kommer man ikke udenom at det er umuligt at styre direktiviteten effektivt nok paa saadan en lille hojtaler/enhed- Det kraever bare storre diameter paa enhederne/horn.  Der er jo total set for meget energi i den ovre del paa min lille 6" sag her, end man stiler efter teoretisk. 
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 09:45
Enig og diskanten "lyser" også alt for meget af rummet op, så lyden bliver mere diffus, men det er ofte en smagssans / tilvænning.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 09:51
Det er faktisk noget af det jeg gaar og roder med for tiden :) 
Her er et projekt med waveguide/compressionsdriver, som desvaerre ogsaa har for meget energi i toppen. Dog meget ensartet spredning :) 



Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 09:55
Compression drivere er heldigvis nemme at eq og så får man headroom retur. Brugt på CD horn, så har man en killer combo
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 09:55
Og her kommer en mere raa maaling paa et horn jeg lige pt roder med.. Det er noget mere direktivt :)
 
Edit : Der er 5db mellem hver streg. 



Edited by Frost - 26 Jan 2023 at 10:01
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 11:17
Hvad horn er det?
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 11:28
Det er lidt hjemmebaksede designs, men udgangspunktet er en oblat sfaerisk krumning. Dog modificeret til at passe til mine behov.  
Dykket omkring 12khz (paa det sidste horn) skyldes ikke hornet men driveren jeg har spaendt paa. Driveren er ikke specielt frekvenslineaer over 9khz, desvaerre.  Jeg er med paa at tilpasningen i hornhalsen er vigtig for at faa hojfrekvens til at opfore sig paent, Men med en BMS driver spaent for, maaler den saadan her onaxis :

BMS driveren gaar ikke saa dybt, derfor den bratte afrulning nedadtil. Tilgengaeld spiller den ret hojtLOL
 


Edited by Frost - 26 Jan 2023 at 11:31
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 11:32
jeg kan desvaerrre ikke huske hvor mange db pr streg. 
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 11:33
Noget der skal med til "frokosten"? En simpel 2 vejs med horn og 15" i bunden Thumbs Up 
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 11:39
hahaha jeg har desvaerre ikke samme kraefter i ryg og arme som i har (Thorbjorn, Dig og Daniel), saa de store hojtalere som i gaar og roder med, der kan jeg ikke vaere med EmbarrassedLOL

Men jeg kan medbringe en modificeret udgave af den 12" jeg havde med ud til Bo. Der er kommet et par basporte i, samt CD i stedet for den lille 19mm SB diskant :) Den er blevet en del mere dynamisk, men desvaerre ikke saa gennemarbejdet som jeg gerne ville have den. 
Jeg har designet horn med samme udstraaling som vist her i traaden. De burde passe lige i hullet i hojtaleren. Men delefltret skal jo ogsaa tilpasses lidt. Saa jeg er ikke sikker paa at jeg naar det. Det nuvaerende horn spreder "for godt" (det er den jeg viste maalinger paa tidligere, som maalte meget flat) 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz