Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Textreme  MTM
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Textreme MTM

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Textreme MTM
    Posted: 16 Jan 2023 at 11:45
SÃ¥ starter jeg pÃ¥ et nyt projekt,,  igen igen,

det kommer til at bestÃ¥ af et MTM  system  med 2 stk SB textreme 7.5"

diskant  Satori Tw29RN    eller Scanspeak D3004-662000    

de skal stÃ¥ ovenpÃ¥ min 15"  audiotechnology  bas   

foreløbige mÃ¥l pÃ¥  MTM kabinet    65cm høj    25cm bred     dybde  30cm    (alle er cirkamÃ¥l)

satser pÃ¥ indvendig  liter pÃ¥ omk 32liter        (  gerne have en vurdering pÃ¥ dette )

deling til bas   bliver nok omk 180  til 250hz

vender tilbage  nÃ¥r jeg  starter pÃ¥ kabinet 

mvh Bjarne 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 12:07
Hej Bjarne. 
Det lyder som et spaendende projekt :) 
Smid endelig billeder herind naar du naar saa langt.
(Der er desvaerre problemer med special tegn her i forummet. Derfor de maerkelige tegn i dit indlaeg)

de bedste hilsner
Rune
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 12:16
LOL  sjove tegn,,,,, jeg skal nok sende billeder,,  gÃ¥r igang med kabinet i denne uge,,

mvh Bjarne
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 15:17
Hej

Jeg er mere en tilfreds med de 7,5 Textreme jeg bruger og ligesaa med Textreme diskanten. De har en dejlig naturlig klang og er saa utrolige nemme at leve med. 
Glaeder mig til at se billeder af projektet.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 17:03
Spaendende.

Men du begynder dog at faa serioes beaming med den 7,5" enhed allerede ved 1500 Hz. Saa overvej at parre din diskant med f.eks foelgende:

Hvis du vil se hvordan den ser ud, saa kan du oploade den nemt hos Aarhus3dprint:

Med en waveguide, saa faar du meget nemmere ved at faa en fin ensartet spredning og deling/filtrering.

Der er ogsaa inspiration her :  

Som du kan se, saa beamer din D3004 foerst ved 2500Hz, saa du faar et omraade imellem dine enheder, hvor de ikke haenger sammen - naar man tager power-response med i beregningerne - hvilket ville vaere synd ikke at tage med, naar du nu bruger saa fine enheder Big smile

Men fedt med Textreme enhederne. Jeg nyder selv min MW13TX hver eneste dag Thumbs Up




Edited by Digital_thor - 16 Jan 2023 at 17:06
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 17:09
jeg sidder og lytter lige nu pÃ¥ min textreme og Satori diskant   i et lille kabinet   delt ved omk 2500hz

det lyder ikke til at give problem  i lytteposition  hvor højtaler peger ind mod  lytteposition

det skal nok passe at de vil beame    men det tyder pÃ¥ at en 18db afskæring  hjælper   
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 18:54
Hej

Jeg har nu aldrig taenkt beaming som det stoerste problem. Mange af de bedre hoejttalere jeg har hoert er delt hvor det teoretisk burde vaere der. Men det har nu ikke noget der irriterede eller var hoertbart.
Saa det er ikke noget jeg tager i mente naar jeg bygger.
Det ender tit med advancerede og dyre mange vejs systemer for at undgaa det og det skaber endnu flere kompromiser i min verden.
Ved passivt filter gaar man ned paa komponent kvalitet for at spare penge og ved aktive systemer bruger man tit for billige og daarlige forstaerkere for at spare penge.
Og sidst men ikke mindst sparer man tit paa enheder fordi man skal bruge saa mange ved 4. vejs systemer.
Saa fortraekker jeg beaming med bedre komponenter og enheder.

Mvh Hans

Edited by Hansmlauridsen - 16 Jan 2023 at 20:58
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 20:56
Det lyder som et projekt med stort potentiale.

Er det 4 eller 8 Ohms varianten af Textreme enhederne, du vil benytte?
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 21:05
det er 8 ohm   Textreme   og forhÃ¥bentlig fÃ¥r jeg en fornuftig følsomhed  ..godt til min BAT vk-75 amp
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 21:18
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Jeg har nu aldrig taenkt beaming som det stoerste problem. Mange af de bedre hoejttalere jeg har hoert er delt hvor det teoretisk burde vaere der. Men det har nu ikke noget der irriterede eller var hoertbart.
Saa det er ikke noget jeg tager i mente naar jeg bygger.
Det ender tit med advancerede og dyre mange vejs systemer for at undgaa det og det skaber endnu flere kompromiser i min verden.
Ved passivt filter gaar man ned paa komponent kvalitet for at spare penge og ved aktive systemer bruger man tit for billige og daarlige forstaerkere for at spare penge.
Og sidst men ikke mindst sparer man tit paa enheder fordi man skal bruge saa mange ved 4. vejs systemer.
Saa fortraekker jeg beaming med bedre komponenter og enheder.

Mvh Hans


Interessant - for jeg har langt tid foer jeg overhovedet viste hvad beaming var, syntes at alle de hoejttalere som loed bedst - var dem med bedst kontrol over spredning og generel jaevn frekvens respons.

Mit forslag gik ogsaa blot paa at laese lidt om det, samt vaere nysgerrig. Hvis du laeser paa de links jeg har leveret. Saa vil du ogsaa opdage at det paa ingen maade er mere kompliceret end saa meget andet. Og at det hele saadan set er ret velunderbygget, frem for simple gaetterier Smile


Edited by Digital_thor - 16 Jan 2023 at 21:19
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz