Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Wavecor i SBP
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Wavecor i SBP

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Wavecor i SBP
    Posted: 14 Jan 2023 at 08:38
Hej

Sad og sammenlignede forskellige basenheder, Seas L22, SB23NRX, WO24P og også Dayton RS225. Men så kiggede jeg lidt på Wavecor WF223BD01 - den har et helt vildt lavt Vas og ifølge beregneren kan den nøjes med 13 liter - i modsætning til alle de andre som vil have ca. 30-50.

Wavecor har godt nok 4 gange højere Qms end alle de andre, men kan det alligevel passe?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2023 at 20:39
Hmm.... 13 liter kan jeg nu ikke faa til at passe.



Saa kommer jeg (ved brug af Speakerbuilder Pro) frem til ca. 20 liter lukket (Butterworth) eller 27-30 liter portet.

Enheden har ifoelge databladet i linket et Vas paa 50 liter. Det er vel ikke helt urimeligt for en 8 tommer enhed - og det er sammenlignligt med den naevnte Dayton enhed.




Edited by Enthusiast - 14 Jan 2023 at 20:40
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2023 at 20:48
Jeg fik lige kigget paa det igen.

Den enhed, du refererer til i Speakerbuilder Pro, er en SW model. Jeg regnede tidligere paa WF modellen, der blev naevnt i foerste indlaeg.

Naar jeg slaar SW223BD01 enheden op og regner paa den, kommer jeg ogsaa frem til ca. 12-13 liter for en lukket Butterworth afstemning. Saa den er formentlig god nok.

Men SW modellen er da vist ogsaa en decideret subwoofer enhed.


Edited by Enthusiast - 16 Jan 2023 at 20:48
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2023 at 08:24
Ifoelge Wavecor's hjemmeside findes der ikke en SW223BD01. Den hedder SW223BD02 (eller -03).
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2023 at 21:45
Nja... SW223BD01 figurerer stadig i nogle af deres dokumenter på hjemmesiden (bl.a. her).

Det lader blot til at vaere en udgaaet model.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2023 at 17:28
Wooops..... EmbarrassedLOL Fik da lige overset at det var en subwoofer enhed, som jeg havde kastet mine oejne paa LOL

Har bare laest en masse godt om deres enheder og saa mit snit til at kunne bygge en elegant og slank hoejttaler, stadig med 2 x 8" basser.

Det er ikke fordi det er forfærdeligt at hoejttaleren bliver 70-80 cm dyb, hvis jeg oensker at adskille mellemtone/diskant og baskabinettet. Men hvis det kunne lade sig goere, så hvorfor ikke?

Ulrik har jo fortalt mig at Dayton har for meget tab. Saa jeg kunne ikke lade veare med at grave videre og se om f.eks Wavecor var en bedre konstruktion, med et Qms på hele 14 - samtidig med at de kunne stoppes ned i 40-50 liter lukket - da de "kun" skal spille fra 60 Hz og op til omkring 4-500 Hz.

Og jeg indroemmer blankt at jeg stadig ikke helt fatter om Qms egentlig er hele forklaringen, naar det kommer til lavt tab og forbedret lydkvalitet, eller om det mest betyder noget ved fs, som jeg jo alligevel ikke skal i nærheden af til mit forbrug.




Edited by Digital_thor - 18 Jan 2023 at 17:36
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2023 at 14:33
Qms er direkte linket til transient gengivelse. I traditionelle hifi enheder, laver man alle mulige krumspring for at linearisere frekvensgangen, således at man kan præsentere en fin graf. Det resulterer ofte i meget tab i ophæng, svag motor, aluminium spole, alt sammen noget der sænker Qms. I PA verdenen bruger man ofte EQ til at rette frekvensgangen til med, så der kan man designe enheden til høj effektivitet og lavt tab og dermed ikke ofre transientgengivelsen. I mine ører er det den logiske vej at gå, når man alligevel bruger avanceret EQ. Til bas under 40 hz, bliver billedet lidt mere grumset, da man ofte gerne vil have noget vandring på enheden, da der skal flyttes meget luft og det har de fleste PA enheder ikke.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz