Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: Udvidet dogme
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Udvidet dogme

 Post Reply Post Reply
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Udvidet dogme
    Posted: 10 Jan 2023 at 13:27
Jeg vaelger at poste dette under off-topic, da jeg ikke har et egentligt byggeprojekt endnu - men jeg haaber, det kommer engang. Jeg udvider dogme-konceptet og traekker det i en endnu mere genbrugsorienteret retning. Det havde selvfoelgelig vaeret sjovest foerst at praesentere det sammen med et saet hoejttalere, saa dette er lidt en spoiler. Havde nogen foreslaaet mig dette for bare faa aar siden, ville jeg oejeblikkelig have forkastet ideen. Den (ideen) er opstaaet, da jeg dagligt kigger paa alle de forskellige enheder, jeg har staaende paa reolerne, og som har staaet der meget laenge. Det er ofte faerdige prototyper til endelig godkendelse, eller fuldt brugbare enheder fra tidligere i en udviklingsproces. Her har jeg ofte kun en enkelt enhed af hver (til kontrolmaaling/lytning). Umiddelbart kan man jo ikke rigtig bruge dem til noget (og dokumentationen/maalingerne er jo gemt), medmindre der er tale om fx en subwoofer, som man kun skal bruge en af. De hober sig op, saa med tiden (i forbindelse med en 5-aars oprydning) vil mange af dem ryge ud, og det har jeg det skidt med - jeg har aldrig brudt mig om ressourcespild. Tanken er saa at udfordre praemissen om, at de to hoejttalere i et saet skal vaere ens. Der er naturligvis ting, som skal vaere paa plads, for at det kan gaa godt. Virkningsgraden/foelsomheden/niveauet skal vaere ens paa de to hoejttalere (medmindre man justerer individuelt paa linjeniveau, men saa mister hoejttalerne bred anvendelighed). Dernaest skal man tilstraebe ens frekvensgang/spredning/power-respons. Endelig vil det nok vaere en klar fordel, at hoejttalerne er af samme type (fx 2-vejs), saa der ikke er himmelvid forskel. Af hensyn til forstaerkeren (og dens evt. load-varians), boer den nominelle impedans nok ogsaa vaere den samme. Tilbage staar man saa med to hoejttalere, som kan se noget forskellige ud, og som ogsaa vil have forskellig egenklang, omend den overordnede klangbalance er tilstraekkelig ens. Jeg kunne fx forestille mig et (taenkt) saet 2-vejs hoejttalere, hvor den ene bas har en papirmembran, mens den anden har alu-membran. Den ene diskant kan maaske ligefrem vaere en ringstraaler, mens den anden er en dome af en eller anden slags (her vil spredningen i den oeverste top vaere forskellig, men maaske betyder det ikke alverden, og da lytterum er jo ofte heller ikke er symmetriske, kan man proeve at bytte om paa hoejttalerne og se (hoere), om det bliver bedre. Jeg er noedt til at proeve det paa et tidspunkt - jeg tror, det kan blive overraskende godt, selv om det i udgangspunktet ikke er optimalt.

Edited by USXX - 10 Jan 2023 at 14:46
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 19:13
Spændende! Jeg tror sagtens, man vil kunne lave noget der vil kunne virke. Ikke mindst hvis det ikke er alt for forskellig der bliver sat sammen.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 20:33
Interessant dogme og prisvaerdigt, at du gaar mod tidens brug-og-smid-vaek kultur.

Det gaar jo lidt imod normen, hvor de fleste konstruktoerer doed og pine skal have parret alle komponenter til lavest mulige tolerance.

Jeg glaeder mig til at hoere din foerste konstruktion i denne kategori.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2023 at 11:00
Hej

Okay, det er noget jeg vil glaede mig til at hoere! MEN saa syntes jeg de skal praesenteres med et slags daekken henover saa man ikke kan se hvad man lytter paa. For tror synet snyder hoerelsen og man faar en forud indtaget holdning. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2023 at 21:50
@Ulrik: Nu kommer de samme SB enheder jo i flere farver, så det skal nok virke Wink. Spøg tilside. Det kan sikkert virke bedre end man tror.

@Hans: Go idé, hvis så det lyder uldent får tæppet foran skylden Big smile.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz