Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Julefrokosthoejttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Julefrokosthoejttalere

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Julefrokosthoejttalere
    Posted: 07 Feb 2023 at 20:46
Ja, det ville ikke vaere daarligt Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2023 at 21:01
Denne hoejttaler er paa mange omraader blevet bedre, end jeg havde turdet haabe paa. 

Jeg glaeder mig meget til at faa den testet af i et stoerre rum ved julefrokosten og se hvad den kan, naar den faar lov at straekke ben. Jeg har indtil nu kun kunnet teste den ved meget moderate lydniveauer.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2023 at 22:48
Jeg bemaerker en sugekreds ved ca. 2.8kHz is diskantfiltret. Hvilken gavn goer den?

Det ser dog ud "dalen" ogsaa er i din simulerede impedans, bare ikke naer saa dyb.

Men det bliver spaendende at lytte til dem.


Edited by bknielsen - 07 Feb 2023 at 22:58
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2023 at 08:03
Ja, sugekredsen er med til at forme afrulningen paa diskanten, saa sammenloebet omkring delefrekvensen bliver paent/jaevnt, baade on-axis og off-axis. Uden den faar man et markant haev i det nedre diskantomraade (2-4 kHz), der bliver meget markant off-axis.

Det var den eneste maade jeg kunne faa baade sammenloeb og fase til at stemme.
Jeg ville, doed og pine, have delefrekvensen ned omkring 2kHz, for at faa bedst mulig spredningskarakteristik. Det kunne jeg kun faa til at gaa op i en hoejere enhed vha. sugekredsen.

Du har ret i, at "dalen" i impedansprofilen er mere udtalt paa maalingerne end i de viste simuleringer. Det skyldes, at jeg har saenket modstandsvaerdien i det fysiske filter ift. den simulering, jeg har vist. 
De nye simuleringer viser samme "dal" som i maalingen. 
Impedansvaerdien i "dalen" er dog uproblematisk, og den elektriske fase viser ingen udsving i omraadet.


Edited by Enthusiast - 08 Feb 2023 at 08:04
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2023 at 20:08
Jeg maa lige komme med en rettelse. Selvfoelgelig slaar sugekredsen ud paa den elektriske fasemaaling. Jeg ved ikke, hvad jeg taenkte paa foer. Men det er ikke voldsomt set ud fra maalingen.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2023 at 20:18
Naa, projektet stopper jo ikke her, bare fordi julefrokosten er vel overstaaet (tak til alle i oevrigt, for en super hyggelig dag).

Jeg foeler mig nu sikker paa, at hoejttalerne har en fornuftig tonal balance - ogsaa naar de faar lov at straekke ben. Til julefrokosten trak vi diskantniveauet en kende ned, hvilket fik diskanten til at falde helt paa plads.

Der er egentlig kun meget faa ting, jeg fremadrettet vil forsoege at forbedre paa. 

1) Bassen kan blive bedre. Lige nu ligger portafstemningen ca. 10 Hz under basenhedernes egenresonansfrekvens. Det er nok for lavt. Jeg vil proeve at haeve portafstemningsfrekvensen og se, om jeg kan vride lidt mere tempo og praecision frem i bassen.

2) Jeg er egentlig ret tilfreds med mellemtone/diskant samspillet. Jeg tror ikke, jeg kan faa det meget bedre, men jeg vil alligevel se, om jeg kan slippe af med sugekredsen i diskantfilteret, uden det gaar ud over det samlede resultat.

Ellers er jeg rigtig godt tilfreds med disse hoejttalere. Jeg tror, de bliver foerstevalg i min stue et godt stykke tid fremover.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2023 at 20:47
Naa, nu kan der ikke koges mere suppe paa disse hoejttalere.

Porten blev kortet ned med godt 1.5 cm, saa portlaengden nu er ca. 10 cm (68mm diam. port). Jeg har ikke lavet en maaling paa hoejttalerne, saa jeg ved ikke, praecis hvor meget det rykkede ved afstemningen.
Jeg synes, det har givet lidt mere rytme og anslag. Den kan muligvis kortes yderligere, men jeg er fint tilfreds med det nuværende resultat.

Jeg opgav at justere yderligere paa diskantfilteret. Jeg kunne ikke faa det til at simulere lige saa paent uden sugekredsen. Da jeg egentlig er fint tilfreds med lyden, har jeg blot valgt at fastholde sugekredsen.

Niiveauerne paa mellemtonen og diskanten er blevet finjusteret. Diskanten er nede i det niveau, vi lyttede paa til julefrokosten. Mellemtoneenhederne har jeg saenket marginalt for at faa lidt mere varme i nedre mellemtone.

Endelig har jeg fjernet lidt af suget ved den oevre impedanspukkel i bassen. Det har givet en lille smule mere niveau i 80-150 Hz omraadet, hvilket i mine oerer har resulteret i en lidt mere engagerende og nuanceret basgengivelse.

Filteret ser nu saadan her ud:



Nu skal jeg bare tage mig sammen og faa loddet filtrene sammen og lagt op i det aabne kammer i bunden af kabinetterne.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2023 at 08:10
De spillede jo allerede virkelig godt i bknielsens stue - meget homogent og musikalsk.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2023 at 20:09
Tak.  

Der er ogsaa tale om meget smaa aendringer (i forhold til julefrokostfilteret).
Den ekstra daempning af mellemtonen (paa ca. 0.2dB) ville jeg nok ikke engang kunne udpege i en blindtest.

Men bassen er forbedret - synes jeg selv.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2023 at 20:39
Jeg har simpelthen ikke kunnet tage mig sammen til at faa loddet filtrene op paa disse hoejttalere.

Saa denne uge gjorde jeg (endnu) et sidste forsoeg paa at faa fjernet sugekredsen paa diskanten.
Og jeg vil sige, at det er lykkes mig at lave et fornuftigt diskantfilter, uden sugekreds.

Jeg er gaaet ned i 3. ordens filterstejlhed - hvilket i sig selv er fint - saa slipper jeg for en spole.
Med det nye 3. ordens filter, behoever jeg heller ingen sugekreds over delefrekvensen - det fjerner yderligere 3 komponenter. 

I simulering er den summerede respons naesten uaendret on-axis, 15 grader og 45 grader off-axis.
Der er dog med 3. ordens filteret en lille smule mere energi i omraadet fra 800-1500Hz, da jeg har maattet aendre lavpasfilteret på mellemtonen en smule ogsaa. Det giver lidt mere "naervaer" i lytteoplevelsen.
Det nye filter har dog kostet lidt paa spredningen ved 45 grader, der viser et marginalt mere udtalt dyk omkring delefrekvensen - men det ser stadig paent ud.

Nu skal der lyttes lidt. Jeg skal have afgjort, om det ekstra naervaer resulterer i lyttetraethed. Umiddelbart er lydprofilen dog ikke paagaaende.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz