Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Julefrokosthoejttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Julefrokosthoejttalere

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Julefrokosthoejttalere
    Posted: 01 Feb 2023 at 21:33
Her er overfoeringsfunktionerne paa filteret.


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2023 at 21:15
Saa kom Julemanden ogsaa forbi her.



Her til aften har jeg sat filtrene i mine fumlebraedder.
Efter at have finjusteret niveauerne paa mellemtonen og diskanten, er det blevet rigtig fornuftigt. Jeg er umiddelbart tilfreds med hoejttalerne, som de spiller nu.
Paa sigt skal der selvfoelgelig laves forsoeg/trim paa filteret, men jeg skammer mig paa ingen maade over at skulle vise dem frem, som de er nu.

Som man kan se paa billedet, har der sneget sig et par Jantzen superior caps med i julepakken.
De bliver brugt som by-pass kondensatorer i mellemtone- og diskantfiltrene.
Jeg bruger en elektrolytkondensator i hoejpasfilteret paa mellemtonen. By-pass kondensatoren giver lige lidt ekstra oploesning.

Det var det! Saa er jeg klar til julefrokost Smile


Edited by Enthusiast - 03 Feb 2023 at 21:38
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2023 at 12:31
Jeg har lyttet lidt igen her til formiddag. Det spiller helt ok.
Her lige et billede af filteret, som det er nu, paa fumlebraet.



Korrektionsleddene paa bas og mellemtone tager sig af impedanstoppene i basomraadet samt linearisering opefter.
Korrektionsleddet paa diskanten tager sig af et peak lige over delefrekvensen. 


Edited by Enthusiast - 04 Feb 2023 at 12:32
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2023 at 17:38
Flot. Det er jeg spændt på, suger du den øverste pukkel på basserne? Det ser sådan ud på fumlebrættet.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2023 at 20:49
Ja, jeg suger den oeverste pukkel paa basserne, for at undgaa et meget kraftigt haev i 100-200 Hz omraadet (5-6 dB loeft ifoelge simulering).

Det samme goer sig gaeldende for mellemtonen. Her suger jeg også impedanspuklen ned for at undgaa et haev paa hoej-pas afrulningen.

Disse hoejttalere er lavet med en mere neutral og aaben gengivelse, end jeg plejer. Men jeg synes, de kan baere det. Jeg kan i hvert fald rigtig godt lide det.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2023 at 21:09
Jeg vil lige proeve at se, om jeg kan faa kontrolmaalt dem i morgen. Det kunne vaere spaendende at se, hvor taet paa simuleringen, de rent faktisk er endt.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2023 at 20:09
Jeg har lavet marginale aendringer i filteret henover weekenden. 

Bassen skaeres marginalt lavere nu (mest fordi jeg havde en anden spole liggende, med markant lavere DC modstand - og lidt hoejere induktans). Men det har ryddet lidt op i nedre mellemtone.

Jeg har samtidig skiftet en kondensator i diskantfilteret hvilket gav en lidt mere oerevenlig nedre diskant.

Her kommer lidt maalinger paa hoejttalerne, med filtre, som de er nu. Maalt i diskanthoejde fra 1 meters afstand, samme placering som maalingerne til filterdesign.

Horisontal spredning (0, 15, 30, 45 og 60 grader).



Enhederne enkeltvis sammen med totalen (maalt 15 grader off-axis).



Sammenligning af hoejre og venstre hoejttaler med hver sit (identiske) filter.



En maaling 15 grader off-axis med fasevendt mellemtone.



Ikke helt saa udtalt udfasning mellem mellemtone og diskant, som i mine simuleringer. Det kan vaere jeg lige skal kigge paa delayet mellem disse enheder igen.

Endelig den maalte elektriske impedans.





Edited by Enthusiast - 06 Feb 2023 at 21:32
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2023 at 20:02
Jeg er tilbage igen paa den oprindelige spole i basfilteret. Det blev for tyndt i oevre bas.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2023 at 21:01
Jeg tog mig endelig sammen her til aften og tegnede et filterdiagram.
Saadan her ser det ud lige nu (og det bliver naeppe aendret foer julefrokosten).


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2023 at 08:04
Sjovt, som der bliver "speedet up" med alle projekter lige før "julefrokost" Det ender med vi skal have flere "julefrokoster" hen over Ã¥ret LOL
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz