Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Julefrokosthoejttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Julefrokosthoejttalere

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>
Author
Message
bravo View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Julefrokosthoejttalere
    Posted: 25 Jan 2023 at 14:19
Er der nogen grund til at du ikke "fraeser basser og mellemtoner ned" - som ved diskanter?

Edited by bravo - 25 Jan 2023 at 14:19
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2023 at 14:47
Hej

Saa vidt jeg kan se er de enheder med staal ramme som ikke er beregnet til nedsaenkning. I overigt en nydelig enhed at se paa syntes jeg. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2023 at 14:56
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Saa vidt jeg kan se er de enheder med staal ramme som ikke er beregnet til nedsaenkning. I overigt en nydelig enhed at se paa syntes jeg. 

Mvh Hans

Nej, chassiset er i stoebt plast (designet med afrundet flange, saa den ikke skal undersaenkes).
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2023 at 21:09
Det er helt korrekt, at chassiset paa basmellemtonerne er i plast og at det er med afrundet flange. Ogsaa at det er derfor, jeg har valgt ikke at undersaenke dem.




Edited by Enthusiast - 25 Jan 2023 at 21:09
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2023 at 21:13
Her til aften har jeg klargjort til montering af enheder.

Jeg har boret for til alle skruer, saa monteringen gaar lidt nemmere.





Her et naerbillede af den endelige struktur i malingen.





Jeg skal nok have gjort lidt ekstra plads til terminaler/kabler paa diskanterne. De gaar lidt stramt i - allerede uden kabler.


Edited by Enthusiast - 25 Jan 2023 at 21:14
Back to Top
bravo View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 09:02
det giver mening... kan jeg ogsaa se nu - lagde jeg ikke maerke til foer...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2023 at 20:10
Saa fik jeg monteret enheder og porte.

Diskanterne fik lige lidt ekstra plads til terminalerne (med grovfilen).



Saa blev der ellers loddet.







Endelig faerdig.



Den anden stod ogsaa klar i gaar aftes. De fik lige et par hurtige 1. ordens filtre, saa jeg kunne proeve dem af. Man fornemmer et potentiale, men de skal have nogle ordentlige filtre.


Edited by Enthusiast - 29 Jan 2023 at 20:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2023 at 20:23
I dag har jeg saa udmaalt dem.

Jeg maalte impedanser paa begge hoejttalere (hoejre og venstre side), for at sikre at alt er i orden.

Basser



Mellemtoner



og diskanter



De to hoejttalere maaler overraskende ens, hvilket lover godt.

Porttuningen af basserne ligger omkring 54Hz, hvilket er lidt lavere end ventet, men helt ok.

Jeg tog ligeledes frekvensresponsmaalinger on-axis samt 15 og 45 grader off-axis.

On-axis maalingerne ses nedenfor.


Der er maalt i hoejde med diskanten fra ca. 80cm afstand - uden gating. Hoejttalerne stod midt i min stue.

Der er brugbart respons ned til ca. 55-60Hz, hvilket er helt som ventet.
Dykket paa diskantmaalingen ved 3-6kHz skyldes kantdiffraktion (det var frygtet - men helt som ventet). 



Har faaet bestemt delay mellem enhederne og er klar til delefiltersimulering. Nu starter det sjove Smile


Edited by Enthusiast - 29 Jan 2023 at 20:30
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 20:29
Naa, andre aktiviteter har stjaalet tid de seneste dage. Men nu har jeg endelig faaet simuleret et filter og bestilt komponenter.

Jeg viser indtil videre kun simuleringerne. Selve filterkonfigurationen maa vente til efter julefrokosten (I kan muligvis gaette filterstejlheder mm. ud fra de viste simuleringer).

I simulering ser det saadan her ud:

On-axis.



Der er et markant loeft over 6kHz, men det bliver naeppe noget problem, da den forventede lyttevinkel bliver 15-20 grader off-axis.

Ca. 15 grader off-axis ser saadan her ud (her er ogsaa inkluderet individuelle bidrag fra hhv. bas, mellemtone og diskant:



Delefrekvenserne er endt omkring 350Hz bas/mellemtone og 2200-2300Hz mellemtone/diskant. Jeg har bevidst sigtet efter lidt lave delefrekvenser.

Endelig er der 45 graders simuleringen:



Bassen skal monteres i modfase med mellemtone og diskant.

Fasevending af mellemtonen.



Minimumsimpedans ligger omkring 3.2Ohm - i basomraadet.



Nu glaeder meg mig bare til at faa komponenter hjem, saa jeg kan proeve det af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 21:03
Det ser lovende ud - glaeder mig til at hoere dem.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz