Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Julefrokosthoejttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Julefrokosthoejttalere

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Julefrokosthoejttalere
    Posted: 16 Jan 2023 at 21:02
Det er den skarpe bagkant i form af fastlagt dato for julefrokosten, der presser mig lidt.

Hoejttalerne skal gerne kunne spille i starten af februar maaned. Det bliver dog med filtre paa fumlebraet til julefrokosten.

Valget af finish ligger rimelig fast, da jeg allerede har koebt maling mm. Men ellers en god ide med beklaedningen.


Edited by Enthusiast - 16 Jan 2023 at 21:12
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2023 at 20:07
Godt kæmpet Peter!! Skidt med finish, vi vil heller høre dem spille Wink
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2023 at 21:39
Ja, jeg har det paa samme maade Smile
Men jeg forventer, at disse hoejttalere kommer til at staa i min stue et stykke tid, mens jeg trimmer filteret helt paa plads. Saa de skal lige have en gang maling.

Hoejttalere lyder ogsaa bare bedre, hvis de ser nogenlunde faerdige ud Wink

Jeg har faaet givet kabinetterne foerste gang spartel og en slibning.
Nu venter de bare paa at faa en gang finspartel og en sidste slibning. Saa skal de males.

Her til aften har jeg spillet de 12 basmellemtoner til. Jeg brugte mit Clio system som tonegenerator.
Alle enhederne fik en 20Hz sinustone med fuldt udslag (lidt mere end den angivne Xmax) i 3-5 minutter.

Jeg proevede for sjov at lave en impedansmaaling paa en af enhederne foer og efter tilspilning.





Egenresonansen faldt fra godt 70Hz til lige under 65Hz som foelge af tilspilningen.
Databladet angiver egenresonansen til 65Hz, saa den maalte enhed maa siges at vaere inden for spec. Det lover godt.


Edited by Enthusiast - 17 Jan 2023 at 21:52
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2023 at 20:24
Faerdig med spartel/slibe arbejdet og klar til maling.








Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2023 at 13:53
Hej

Jeg kan rigtigt godt lide proportionerne paa kabinetterne. De er som skabt til nogle stabile og paene Outriggers. 
Hvad farve paataenker du?

Mvh Hans  
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2023 at 21:39
Jeg er ogsaa selv godt tilfreds med, hvordan disse hoejttalere er endt med at se ud. Der er noget elegant over det hoeje smalle design.
Og saa ser det i min optik fedt ud med MTM konfigurationen i toppen af hoejttalerstakken. Men det er jo en smags sag.

De nuvaerende foedder (outriggere) er i foerste omgang monteret for at give plads til kablerne, der er trukket ud gennem bundpladen. 
Men du har ret i, at det kunne vaere fedt at give disse hoejttalere nogle flotte outriggers.

I det hele taget har jeg en udfordring mht. foedder. De fire lodrette kabinetsider, der udgoer den baerende bundkant paa kabinetterne er ikke helt lige. Det goer, at kabinetterne haelder lidt. Jeg skal have justeret de nuvaerende foedder, saa hoejttalerne i det mindste staar lige til julefrokosten.
Paa sigt skal jeg maaske have fundet en mere permanent loesning paa det problem.

Disse hoejttalere bliver rullemalet sorte. De har faaet foerste lag maling her til aften.



Malingen er stadig vaad paa disse billeder, men billedet nedenfor giver en ide om den struktur, der kommer i malingen.



Naar de faar lidt flere lag, jaevner det sig lidt ud. Jeg har malet et tidligere hoejttalersaet paa samme maade og det resultat blev jeg rigtig glad for.


Edited by Enthusiast - 20 Jan 2023 at 21:42
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2023 at 11:41
Det tager virkelig form nu. Hvad er det for noget maling du bruger? Jeg forstår den også få den her struktur når den er tørret op?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2023 at 15:45
Ja, det begynder at ligne noget nu.
Jeg benytter en helt almindelig hobby akrylmaling (fra Harald Nyborg).

Jeg paafoerer malingen med en skumrulle. Det er rullen, der giver strukturen, som fastholdes efter toerring.

Sidst benyttede jeg en rulle med et taettere skum. Det gav en lidt finere struktur.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2023 at 21:00
Naa, jeg har efterhaanden givet kabinetterne fire lag maling nu, med et doegn mellem hver paafoering.

Finishen er haederlig, selvom strukturen i malingen er blevet mere rustik end ventet. Men det har ogsaa sin charme.

Jeg har ikke faaet taget nogle billeder af det faerdige resultat, saa det maa lige vente.

De kommende aftener vil (i det omfang det er muligt) blive brugt paa at forberede monteringen af enhederne. Jeg skal have efterproevet alle udskaeringerne til basmellemtonerne. De er skaaret lige til oellet, saa hvis der har sneget sig noget maling ned i udskaeringerne, skal der nok slibes lidt foer montering.

Jeg regner ogsaa med at bore for til alle monteringsskruerne. De skruer jeg har taenkt mig at bruge ser ikke saerlig selvskaerende ud.

Planen er at blive klar til maaling den kommende weekend. 


Edited by Enthusiast - 23 Jan 2023 at 21:03
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2023 at 20:56
Motivationen var ikke stor her til aften. Saa jeg har bare taget et par billeder af enhederne og proevet at laegge dem i udskaeringerne, for at proeve af, om de stadig passer. Alt var fint. 

Det handler nu blot om at faa boret for til skruerne, loddet kabler paa og skruet enhederne fast.












Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz