Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak Ellipticor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak Ellipticor

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 13>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak Ellipticor
    Posted: 16 Jan 2023 at 19:00
Hej

Saa fik jeg lavet det sidste trae arbejde i dag med den indre afstivning. Har brugt 20mm birkefiner da den kun bliver spaendt imod siderne og ikke vil have den vibrere.
Fik ogsaa malet 3 gang og er faktisk selv meget tilfreds nu. Det bedste kabinet jeg endnu har lavet.

Nu mangler jeg alt det indvendige daempning paa siderne hvor det loese daempematriale skal lyttes frem.



Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2023 at 13:23
Hej

Saa er de blevet faerdig samlet og staar nu i stuen og faar noget bas massage. Igen er det blot uden delefilter, men det har godt nok gavnet med et betydeligt mere stabilt og massivt kabinet. Det fungere rigtig godt med slaverne sidemonteret og de har hoerbart output ned til 35Hz i stuen hvor en 30Hz tone tilgengaeld er meget utydelig, men maerkbar. 

MEN, utroligt spaendende projekt og noget af det sjoveste jeg har bygget. 

Mvh Hans
  



Edited by Hansmlauridsen - 20 Jan 2023 at 13:25
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2023 at 21:17
Fedt Thumbs Up
Jeg glaeder mig rigtig meget til at se/hoere dem til julefrokosten.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2023 at 23:13
Hej

Tjoo de skal nok komme med, men faerdige bliver de altsaa ikke. Min erfaring med rigtig gode enheder er at de skal have en del timer foer der skal laves filter da de har en tendens til at aendre lydkarakter mere en man lige regner med.  
Hylle skal ogsaa have den tid det tager at komme igennem det store arbejde at lave filter og naar han faar tiden er han en af de absolut bedste jeg kender til netop dette. 

Diskanten bliver i ovrigt en Scanspeak D2908/714000 og ikke D3404/552000 da fruen og jeg ikke helt kan forliges med udseendet af den ovale dome. 

Der skal ogsaa bygges en aktiv sub til at daekke over bunden og her kan jeg ikke helt finde ud af om det skal vaere med 2stk Scanspeak 26W(Revelator), en enkelt Scanspeak 32W eller en SB sb42fhcl75-6 som jeg jo kender rigtig godt. 26W er en klassiker for mig med hurtig knastoer lyd. 32W kender jeg ikke, men modellen med skumkant virker spaendende. SB42 spiller bare saa massiv og kraftig en bund man faar taarer i oejene, men fylder ogsaa massivt i landskabet! 
Men under alle omstaendigheder bliver det en enkelt sub med en Hypex Fusion FA501 forstaerker og lukket kabinet til at starte med. 

Mvh Hans



  

Edited by Hansmlauridsen - 20 Jan 2023 at 23:15
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2023 at 11:48
Efter at have set Hans’s kabinetter kom jeg til, at tænke på om, man vil kunne have forskellig vægt på de to slaver og få det til at virke?
Jeg ved det er imod teori. Og tidssvaret vil blive påvirket. Osv.
Men måske øret er ligeglad 🤭 og man vil kunne få en dybere afstemning f.x på den ene slavebas…. Har nogen måske prøvet det?
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2023 at 12:07
Hej

Ja, jeg spurgte faktisk USXX til selv samme. Svaret var meget teknisk, men ogsaa at det ikke er en saa god ide i praksis. Men mon ikke USXX kan uddybe?

Man kan faktisk se paa slaverne de kommer mere i svinginger ved en bestemt tone. Gaetter paa det er afstemningen man kan se, men ved det ikke.  

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2023 at 20:02
Hej Hans
kan du huske hvor mange liter  kammer , du har til dine Tesxtreme 7.5"    
mvh Bjarne
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2023 at 20:09
Hej Bjarne

Kiggede lige den gamle traad igennem for projektet og mener jeg endte som USXX anbefalede paa ca. 16liter lukket. Daempet med ca. 30 gram Mundorf Twaron, som desvaerre er ret dyrt men alle pengene vaerd. Det goer bare noget godt for lyden som jeg ikke har oplevet med anden form for daempematriale lige bag enheden. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2023 at 20:18
Tak for oplysning..    saa passer mit kabinet  ,,ca 38 liter
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2023 at 05:54
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Ja, jeg spurgte faktisk USXX til selv samme. Svaret var meget teknisk, men ogsaa at det ikke er en saa god ide i praksis. Men mon ikke USXX kan uddybe?

Man kan faktisk se paa slaverne de kommer mere i svinginger ved en bestemt tone. Gaetter paa det er afstemningen man kan se, men ved det ikke.  

Mvh Hans

Der er ikke svaert. Du opnaar ikke noget (godt) ved at have forskellig vaegt paa de passive. De opfoerer sig alligevel som een aekvivalent passiv enhed (paa samme maade som hvis du parallelkoblede to forskellige basser, fx en 8-tommer og en 10-tommer, i samme kabinet). Den samlede masse, du laegger paa boer fordeles ens, da de ellers vil arbejde (mekanisk/dynamisk) forskelligt - og det var vel netop vibrationerne, du gerne ville af med?


Edited by USXX - 23 Jan 2023 at 05:54
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz