Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak Ellipticor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak Ellipticor

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 13>
Author
Message Reverse Sort Order
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3107
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak Ellipticor
    Posted: 02 Feb 2023 at 06:15
Der vil stadig vaere forskel med og uden poroest daempemateriale. Afhaengigt af, hvor meget der stoppes i kassen, vil det give et tab og dermed saenke Q'et en anelse (men der skal nok en hel del til, og saa bliver det jo bare en dynamikdraeber - husk ikke at komprimere materialet) - og dermed kan det have en indflydelse paa den noedvendige EQ. Det eneste, jeg siger, er blot, at det er helt unoedvendigt at komme fyld i. Du daemper ikke nogen (resonant) kasseklang, for der er ingen hulrumsklang, da der ikke er boelgeudbredelse i kabinettet i det aktive arbejdsomraade.

Edited by USXX - 02 Feb 2023 at 06:18
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 21:55
Hej Bjarne

Ja, det bliver spaendende og nu har jeg faaet islagsbolte hjem til 15" enheden og saa skal begge metoder selvfoelgelig proeves. Men det bliver med rungende tomt kabinet til at starte med. 

Maaske det var noget vi nogle gutter fra forummet skulle teste en eftermiddag og aften her hos mig med en god rom.Smile  

Jeg fik her til aften lavet det sidste paa Ellipticor saettet saa det nu kun mangler filter. Spiller paa dem som fuldtoner nu her og uden de store 3.vejs i stuen spiller de faktisk okay bas. Vildt at det betyder saa meget at der staar andre hoejttaler ved siden af og suger bassen for da de stod ved siden af de store sagde de virkeligt ikke meget i bunden.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 20:41
Hej Hans    tak fordi jeg  fik lyttet pÃ¥ de store
jeg er meget spaendt på hvordan dine subber vil lyde i kasse uden uld..
jeg har fyldt mine 15" kasser op med  løs acustilux      ,,men vil da vaere villig til at prove uden

mvh Bjarne
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 12:24
Hej

Tak, det er spaendende laesning. Der er kommet nogle stumper hjem til Ellipticor saettet i dag saa de bliver ogsaa faerdige her i weekenden med et proeve filter saa enhederne kan faa nogle timer. 

Glaeder mig som et lille barn til at faa lyd igennem dem og nu er det snart juleaften... 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3107
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 11:31
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2023 at 15:19
Hej

Jamen saa er jeg jo paa rette vej med alle flader daekket med bitumen og kabinet tykkelse paa 35-50mm naar jeg bliver faerdig her i weekenden forhaabentligvis. 

Mvh Hans 
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3107
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2023 at 15:14
Du har INGEN brug for akustisk fyld/daempemateriale overhovedet! Den type dampemateriale agerer som stroemningsdaemper og traekker energi ud af lydboelgen. Du har imidlertid IKKE boelgeudbredelse i subbens arbejdsomraade i dit kabinet. Du har alene trykopbygning, og derfor er poroest fyld i hulrummet fuldstaendigt overfloedigt og alene spild af penge. Lad os antage en indvendig aksial dimension paa 50 cm. Den foerste staaende (aksiale) boelge haves da ved den dobbelte boelgelaengde (altsaa 1 m). Det er ved 344 Hz. Ned til den halve frekvens (172 Hz) befinder du dig i et overgangsomraade mellem boelgeudbredelse og trykopbygning. Under 172 Hz har du kun trykopbygning i denne (kvadratiske) kasse. Du skal have daempet og afstivet dine plader/vaegge - og saa skal du have noget vaegt i/paa kassen (ellers kan den nemt komme til at vibrere mod underlaget med en kraftig enhed som den, du bruger).

Edited by USXX - 31 Jan 2023 at 15:17
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2023 at 14:59
Hej

I dag fik jeg bestilt forstaerkeren hjem til subben, saa lidt er der da naaet. Vil tro jeg bliver faerdig med kabinettet til subben her i weekenden og kan begynde at male den soendag. 

Men ohhh, hvad putter man i af daempematriale til saaen en bandit? Jeg har saa vidt jeg husker ikke bygget en lukket sub foer. 
Har nogle poser liggende fra et andet projekt af Intertechnic PUHWOLLE 1000. Det er egentligt bare en masse loes uld, kan det bruges?

Men er det vaeggene der skal have daempemateriale, eller selve rummet bag enheden? 

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 31 Jan 2023 at 15:00
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2023 at 23:56
Hej

Nu med den inderste front limet og den yderste lige sat paa med malertape for synets skyld. Vaegten siger 28,5kg, men vil som tidligere skrevet godt have den op paa over 40kg for stabilitetens skyld.
Et lag finerplader uden paa og tror jeg montere hjul for bekvemmeligheden.

Hypex forstaerkeren kommer i seperat kabinet og kabling bliver lavet med Speakon stik.



Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2023 at 15:21
Hej

Saa kom siderne paa subben og mangler nu kun fronten. Har bestemt mig for at den skal have et ekstra lag af 10-12mm finerplade paa alle flader saa den kommer op paa over 30mm i godstykkelse. Det giver mig muligheden for at skaere alle kanter 45 grader saa den passer i design til hoejttalerne. Det goer den selvfoelgelig ogsaa langt mere stabil og tung. Syntes ikke 19mm MDF virker stabil nok til en 15 tommers enhed i lukket kasse, afstivning eller ej.



Mvh Hans

Edited by Hansmlauridsen - 29 Jan 2023 at 15:22
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz