Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak Ellipticor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak Ellipticor

 Post Reply Post Reply Page  <12345 13>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak Ellipticor
    Posted: 08 Jan 2023 at 22:15
Hej

Tak!, det har dog vist sig i dag at det faktisk bare var held i gaar. For hundme hvor har jeg brugt meget tid i dag paa at faa skaeret, efterfoelgende tilpasset og til sidst monteret ny bag og frontplade.

Saa nu mangler der af trae arbejde foelgende : Ny topplade, yderligere front til bassen, en intern afstiver  og de ekstra sider. Til sidst min hade opgave med at undersaenke diskanten. + en masse finish

Derefter montering af enheder, internt daempning, lodning af kabler og Speakon stik i roeven af kabinettet.
Taget i betragtning af det "kun" er proeve kabinetter syntes jeg bruger jeg virkeligt meget tid denne gang, men hygger mig saa utroligt meget at den faar naesten hele armen.

Allan faar fornoegelsen af at klaske et simpelt 1. ordens filter paa og saa skal enhederne have 75-100timer foer han kan begynde det rigtigt delefilter arbejde. NEJ, de naar ikke at blive faerdige til julefrokosten med det endelige filter. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2023 at 17:30
Hej

Idag fik jeg monteret den yderste topplade og den ekstra front til bassen, saa nu begynder det at tage form. I morgen skal der fraeses ud til enhederne og jeg paabegynder nok ogsaa de ekstra sider som skal goere at slaverne bliver nedsaenket 2mm saaledes de kan skjules af en frontstof eller ramme af performeret staalplade. Haelder nok mest til det sidste ala Amphions loesning.

Nu begynder det virkeligt at ligne noget. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2023 at 17:32
Hej

Om alle kanter skal rundes med overfreaseren eller der skal skaeres 45 grader osv har jeg ikke besluttet mig for endnu.

Som altid er der bygget i gammel spaandplade og krydsfiner da jeg ikke er specielt begejstret for lyden af MDF som jeg finder haard og unaturlig.





Mvh Hans

Edited by Hansmlauridsen - 09 Jan 2023 at 17:35
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 00:38
Hej

Og nu til den evige spoergsmaal om placering af enhederne. Jeg plejer at klippe 2 stykker pap med lidt dobbeltklaebende tape bagpaa som jeg saa kan flytte frem og tilbage. Bruger derefter jeg en del tid paa blot at sidde og glo paa kasserne til jeg finder det sted jeg finder passende. 50/50 udseende og logik med henblik paa at faa enhederne saa taet som muligt og evt. offset af diskanten. OG saa skal det stadig se godt ud!



Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 08:04
Se nu bare... De skal nok blive klar til julefrokosten.

Er basbaflen monteret, eller haenger den bare loest paa? Hvis den er limet fast, kan det da godt blive lidt traels at fraese ud til diskanten (men naar jeg taenker mig om og kigger paa de store sorte kasser, saa kan det jo vaere, at du bare monterer enhederne uden undersaenkning?).


Edited by USXX - 10 Jan 2023 at 08:05
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 08:24
Hej

Basbaflen sidder "loest" monteret med en enkelt skrue og 2 striber dobbeltklaebende tape for netop ikke at sparke mig selv i roeven ved undersaenkningen af diskanten. 
Jeg ved endnu ikke om jeg undersaenker bassen eller 3D printer en pyntering som gaar i et med fronten. 
Problemet er afstanden paa spolerne som er meget udtalt med en saa dyb 8 tommers enhed. Der skal altsaa hentes nogle cm og hvis jeg ogsaa skal have enhederne saa taet som paa billederne bliver det kompromisernes kamp. Problemet er at det kommer til at se dum ud hvis jeg putter yderligere 20mm paa frontbaflen til bassen og afstanden mellem enhederne igen bliver flyttet 15mm.

Hele ideen er 1.ordens filter ved omkring de 3kHz for at faa saa meget ud af bassen som muligt. 

Men ja, det gaar fremad og i dag skal der fraeses ud til enhederne og saa maa vi se om jeg ogsaa naar at faa skaeret de ekstra sider.  

Skal dog lige finde ud af om jeg vil have diskanterne i midten og skare kabinettets kanter skaevt som paa SB Acoustics Ara, eller om de skal sidde offset som paa billedet og saa med et lige skaeret kabinet..

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 10 Jan 2023 at 08:25
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 08:38
Hej

MEN, hvis de kommer med til Julefrokost bliver det kun med et simpelt "spille enheder til" filter og det er vel naesten en skam da jeg er overbevist om der er betydeligt mere at hive ud af disse Ellipticor enheder en jeg endnu selv har hoert. 

Finder det heller ikke saa rimligt over for Scanspeak da det vil give en urimelig praesentation af enhederne som konstant bliver doemt voldsomt haardt pga. prisen. 
OG jeg syntes de skal doemmes haardt, hvilket jeg ogsaa selv har gjort de gange jeg har hoert dem. Jeg er dog ogsaa sikker paa at de kan taale den haarde bedoemmelse naar de er faerdige, for de skal vaere mere en gode med enheder til 25k for en stor 2vejs. 

Men det vil ogsaa stille store krav til elektronikken bagved, placering i rummet og rumakustik. Man koere vel heller ikke Formel 1 bil paa grusbane....

Mvh Hans 





Edited by Hansmlauridsen - 10 Jan 2023 at 08:41
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 14:57
Hej 

I dag fik jeg lavet de ekstra sider som skal have en metalgitter senere til at daekke for slaverne. 
Saa nu begynder det hele at tage form og jeg er ret vild med det kraftige udseende. Glaeder mig til naar jeg skal have skaeret alle kanter skraa. 
I morgen bliver det saa udfraesning til enheder. Men de er godt nok blevet stabile.

De ekstra sider er lige nu blot skruet paa, men bliver limet i morgen. 
Jeg er virkeligt begejstret for dette projekt. 

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 10 Jan 2023 at 15:01
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 15:00
Hej







Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2023 at 20:35
Det ser godt og solidt ud. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz