Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak Ellipticor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak Ellipticor

 Post Reply Post Reply Page  <1234 13>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak Ellipticor
    Posted: 05 Jan 2023 at 13:42
Hej

Saa fik jeg dem i stuen og sat til. Foerste gang bare ved siden af de store og den gik altsaa ikke. Hmmm, ville virkeligt gerne undgaa at flytte paa de store sorte banditter, men har nu faaet dem bakset ud af stuen.

Saa nu med optimal placering er lyden faktisk helt okay, dybbas kanoner bliver de aldrig i denne konstruktion, men lyden er fri og detaljeret. Som altid har jeg kampen i min stue med et stort basdyk eller sug om man vil i dybbassen. 15 tommerne i de store klarer det fint og deres fremtraedende bas udligner det normalt. Men nu skal de egentligt bare have nogle timer de slaver med noget bas massage og mine oere skal vaenne sig til at lytte paa en betydelig mindre basareal. 

MEN med diskanten justeret en bette smule ned paa forstaerkeren spiller de faktisk godt. De har en lethed over sig som jeg sjaeldent har hoert. For hundme jeg glaeder mig til at hoere dem med filter paa. 

Mvh Hans



Edited by Hansmlauridsen - 05 Jan 2023 at 13:42
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2023 at 13:45
Hej

Her ses de 2 forskellige placeringer.





Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2023 at 13:55
Hej

Som det ses bagved hoejttalerne har jeg 2stk absorber staende og fjerner jeg disse faes der tydeligt mere bas, men lydbilledet bliver ogsaa mere skarpt og skrigende. Det er virkeligt noget der kan anbefales at proeve absorbere bag sine hoejttalere.
Her hos mig balancere det virkeligt lydbilledet og lyden kommer bedre ud i lokalet og bliver ikke haengende hos hoejttalerne. 

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 05 Jan 2023 at 13:57
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2023 at 14:04
Nu hvor de store sorte er slaebt ud, skal de jo bare videre over i bilen, saa de kan komme med til julefrokosten. Jeg kan ikke helt tyde af bknielsens spoergsmaal (paa forrige side), om han haabede eller frygtede, at de kom med Wink. Jeg bakker om om, at de skal med.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2023 at 14:06
Hej

Det kraever en kassevogn eller 2 personbiler.....Puhhhh

Mvh 
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2023 at 19:57
Originally posted by USXX

Nu hvor de store sorte er slaebt ud, skal de jo bare videre over i bilen, saa de kan komme med til julefrokosten. Jeg kan ikke helt tyde af bknielsens spoergsmaal (paa forrige side), om han haabede eller frygtede, at de kom med Wink. Jeg bakker om om, at de skal med.


Jeg håper de kommer med. Lad os se Smile.

Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2023 at 09:00
Hej

Saa blev der lyttet en hel del i gaar og flyttet en del rundt paa hoejttalere og akustikregulering i stuen. 
Konklusionen: 
Slaverne skal ikke sidde i samme side/bagpanelet da hele kabinettet gaar i svingninger. Saa de maa ud paa hver side. 
Efter en snak med en af de rigtig kloge hoveder som kan alt den teori og matematik jeg ikke kan, viser det sig at jeg godt kan nappe 5 liter af kabinettet og faa bedre impuls ud af systemet. DOG har jeg ramt meget rigtigt med de 2 slaver og deres vaegt. 
Dette projekt kraever noget mere beregning foer jeg kan faa det bedste ud af de fine enheder.  

Saa naeste forsoeg er med ca.25 liter, samme slaver med samme vaegt. Slavernes placering flyttes.
Tilter nok ogsaa fronten en 7-8grader bagover for at nemmere kan time aligne med diskanten saa det oenskede 1.ordens filter faar en real chance. Sikkert ogsaa en lidt bredere frontplade. 

Uha hvor er det rart at komme tilbage og lytte paa de store 3.vejs. 

More to come!

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 06 Jan 2023 at 22:02
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2023 at 00:18
Hej

Fik lidt tid i vaerkstedet i dag og fik skaeret bunden og de ca. 5liter af kabinettet. Vinklen blev med 5 graders haeldning bagover. Det gik forbavsende godt med at skaere dem og alt var faktisk i vinkel!! Det sker altsaa ikke saa tit for mig.

Placeringen af slaverne bliver som det ses paa billederne da det er eneste loesning hvor jeg stadig har plads til noget afstivning uden det kommer i vejen for basmellemtonen. Det bliver saa med identisk placering paa den anden side. Vil ogsaa gerne have staal chassiet fra slaven saa langt vaek fra magneten paa bassen som muligt. 

Basmellemtonen faar en ekstra front paa 20-30mm for at komme taettere paa timealignment princippet med diskanten. Kan i yderste tilfaelde enden med at ikke nedsaenke bassen og saa maaske lave en 3D printet pyntering som gaar vinklet i et med fronten for ikke at faa for lang afstand imellem de 2 enheder. 

Der bliver ogsaa lavet ekstra sideplader saaledes at der kan laves en stoffront som daekker slaverne men stadig er plan ca plan med siderne. Derfor bundpladen lige nu er bredere og dybere en selve kabinettet. 

Kabinettet bliver 30-50mm tykt og med afstivning saa vil tro det bliver stabilt nok og uden for mange vibrationer. 

Kan ikke helt finde ud af i hvad raekkefoelge jeg skal lave dem, men vil tro det bliver bagplade og topplade foerst, derefter de ydre sideplader og til sidst fronten. De skal under alle omstaendigheder males i samme sorte maling som de store.  

Mvh Hans




Edited by Hansmlauridsen - 08 Jan 2023 at 00:32
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2023 at 00:24
Hej

Som det ses her er mit vaerksted herhjemme at bruge traileren naar jeg saver. Smart da det meste savsmuld bliver i traileren. Maalte lidt, slog en streg og utroligt nok blev alle 4 sider i ens vinkel!

 

Maaske man kan bruge den afskaerne bund til delefilter kasse?




Det er saa udskaerinen og ikke selv enhedens stoerrelse der er tegnet.


Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 08 Jan 2023 at 00:28
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2023 at 20:50
Det er meget godt gaaet, at du fik skaaret kabinetbunden af saa praecist Thumbs Up
Det er spaendende at foelge dine eksperimenter. Du har et imponerende gaa paa mod.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz