Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Spoler dcr
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Spoler dcr

 Post Reply Post Reply
Author
Message
SemiTysker View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 21 Dec 2022
Online Status: Offline
Posts: 3
  Quote SemiTysker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spoler dcr
    Posted: 21 Dec 2022 at 11:19
Hejsa
Jeg vil bygge min første højttaler, Passage 1 her fra hjemmesiden.
Med selve crossover har jeg ingen problem , men hvordan vælger jeg modstand af spoler?

Mvh Semi
Back to Top
SemiTysker View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 21 Dec 2022
Online Status: Offline
Posts: 3
  Quote SemiTysker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2023 at 07:20
Er der ingen hvor kan hjaelpe?
Er Henrik ikke mere aktiv i denne Forum?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2023 at 08:02
I udgangspunktet er spolens aekvivalente seriemodstand ikke oensket - den foelger bare med i den fysiske verden. Naar det er sagt, saa kan det nogle steder vaere en fordel med lidt modstand, og flere steder i et filter vil der maaske alligevel sidde en fysisk modstand i serie med en spole, og saa regner man bare spolens modstand med, saa her er det ikke et problem, og du kan derfor med fordel vaelge en billigere spole med tyndere traad. Der, hvor du foerst og fremmest skal have lav modstand, er i seriespolen til bassen.

Edited by USXX - 28 Jan 2023 at 08:02
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2023 at 08:15
Jeg ville vaelge en luftspole paa 0,22 mH viklet med 0,7 mm traad. Spolen paa 1,5 mH boer ogsaa vaere en luftspole. Her vil jeg anbefale 1,6 mm traad. Spolen paa 3,9 mH er lidt mere tricky. Simuleringen er (tilsyneladende) lavet med en samlet modstand paa 12 ohm i LCR-kredsen (i simuleringen er spolen ideel og har ingen modstand). Her maa spolen gerne have noget modstand, saa det er fint med fx 0,5 mm traad. Det skal dog gaa op med den samlede modstand, saa hvis du i stedet vaelger en luftspole med 0,7 mm traad, saa har den en modstand paa ca. 2,1 ohm. Det betyder saa, at den fysiske modstand skal vaere 10 ohm (og ikke 12 ohm som vist paa diagrammet).  

Edited by USXX - 28 Jan 2023 at 08:17
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2023 at 08:22
Ved opbygningen af filteret skal du udnytte, at der er tre akser vinkelret paa hinanden, og da du kun har tre spoler, kan de faa en akse hver - dvs. at de monteres paa boardet, saa deres centerakser er vinkelret paa hinanden (og gerne med passende afstand). Derved reducerer du gensidig indkutans (kobling) til et absolut minimum.
Back to Top
SemiTysker View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 21 Dec 2022
Online Status: Offline
Posts: 3
  Quote SemiTysker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2023 at 12:28
tusind tak 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz