Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2022 Projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2022 Projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2022 Projekt
    Posted: 20 Dec 2022 at 18:50
Originally posted by USXX

Uha ja, den hæver ca. 0.3-0.4 dB omkring 70 Hz Wink (under de givne forudsætninger). Til gengæld er step-responsen forbilledlig flot. Hvis man er til en halvslap jazz-bas, kan man fint trække den i en anden retning. NÃ¥r jeg fÃ¥r en reference-enhed at mÃ¥le pÃ¥, kan jeg bestemme det frekvensafhængige tab (og om nødvendigt eftergivenhed), og sÃ¥ kan jeg lave en endnu bedre simulering. Det er dog primært pÃ¥ impedanspuklerne, at forbedringen (dvs. overensstemmelsen mellem simulering og mÃ¥ling) vil være at spore med en enhed som denne.

Nu skal jeg som æg ikke lære hønen, men jeg ser faktisk ingen betydende forskel i group delay og steprespons mellem de to tuninger. Ulrik, du må forklare mig hvad der er på spil - evt. over en øl. Forumsoftware vil ikke acceptere et 900 kb .png screendump, selvom det ligger inden for de krav, billededitoren stiller. Jeg havde ellers lavet fine billeder af de to tuninger overfor hinanden.
Rune, jeg prøver lige at sende dig filen - måske kan du se hvad jeg gør forkert.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2022 at 19:47
Der er tydelig forskel. Forum-software bruger en for upræcis numerisk metode til beregning af step-respons for basrefleks (modsat lukket kabinet findes der ikke her en triviel analytisk løsning, omend jeg har udledt den for de fire interessante tilfælde af pol-placeringer).
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2022 at 22:11
Hej Sven. 
Grunden til at dine billeder ikke blev uploaded skyldes at du brugte et lidt "svaert" filnavn. hvis det driller igen, skal du forsøge at omdobe filerne til et regulaert navn uden "." i selve navnet :) 

Jeg har skaleret billederne ned saa de bedre kunne vaere paa siden (du korer i ret hoj oplosning paa din skaerm LOL
















Edited by Frost - 20 Dec 2022 at 22:18
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2022 at 22:15
Tak, Rune!
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2022 at 22:19
Det gaar da helt galt i forummet med formateringen og brug af specialtegn Confused

Henrik og Jeg er ved at undersoge muligheden om opgradering af forumsoftware. Der er sket lidt siden sidst vi kiggede paa det. Det ser umiddelbart ud til at det er gratis nu Clap Saa vi undersoger naermere. 


Edited by Frost - 20 Dec 2022 at 22:22
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2022 at 06:38
Fedest. Tak!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2022 at 08:20
Det aendrer bare en noget ved, at Stehfest-metoden er meget upraecis ved ringning paa step-responsen - men til gengaeld rigtig fin, naar der ikke er (uoensket) ringning. Det var mig selv, der foreslog at bruge denne metode i sin tid, for den er nem at implementere, og beregningerne er hurtige.

Derudover afhaenger gruppeloebetiden (omraadet omkring "afrulning") betydeligt af den anvendte tabsmodel, og det fremgaar ikke noget sted.

Endelig skal det bemaerkes, at forum-modellen mig bekendt ikke medtager daempematerialet, som giver anledning til en akustisk volumenforoegelse saavel som frekvensafhaengige tab. Jeg gjorde det tydeligt, at de 40 liter (og senere 49 liter) var netto luftvolumen foer fyld. Dermed er det ikke det (akustiske) volumen, der skal bruges ved beregning.


Edited by USXX - 21 Dec 2022 at 08:20
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2022 at 08:24
Den sidste forbedring kommer, naar vi anvender FDD-modellen paa/for enheden, som er en udvidelse af Thiele/Small-modellen (men skidt nu med det i foerste omgang). Med FDD-modellen bliver foerst og fremmest impedanspuklerne langt mere korrekte.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2022 at 11:25
Hvis man er interesseret i beregning af step-respons, kan man laese videre her, saa vi ikke spammer Hans' traad unoedigt:

Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2022 at 12:51
Hej

Hva hundme, faar jeg min traad tilbage????Smile

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 23 Dec 2022 at 12:52
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz