Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2022 Projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2022 Projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2022 Projekt
    Posted: 18 Dec 2022 at 09:26
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Til Felsby:
Okay, ja den kommentar kommer nok tilbage til mig igen så må heller uddybe. "de fleste lukker bare tør teori fis ud".

Der er rigtig mange som har AudioScience hatten på og går ud fra at hvis det ikke måler korrekt lyder det ikke korrekt. Alt for mange sjove ideer bliver bremset fordi teorien taler det imod. Det irretere mig når det bliver bremsen at teorien ikke taler for en sjov ide. 
Jeg vil gerne gå med på at teori og praksis skal gå hånd i hånd. MEN ikke teori uden praksis. selv de åndsvage ideer skal testes for der er altid noget at lære. 

Det er jo selvfølgelig også nem for mig at sige som ikke har specielt meget teori i tankerne, men bare fyrer mærkelige projekter af fordi det er sjovt.

Jeg undskylder for min bramfrihed og vil gerne ændre det til "Teori uden praksis er noget fis"  

Til Usxx:
Lyder meget spændende med en WO24TX-4, den er hermed på listen!

Mvh Hans


Denne gruppe har set mange mærkelige projekter som har vist sig at lyde fremragende. Så jeg ønsker mig fortsat vanvittige forsøg!
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2022 at 13:38
Hej

Umiddelbart virker AudioTechnology 10A773510 meget spændende, med et data sæt som er imponerende og muligheden for at få den tweaket til ens eget behov. 
Men flot frekvenskurve uden de store opbrud, god følsomhed, stor Xmax, Lav Fs, SD på 326 cm2 og høj power handling. 
Den store mekaniske Xmax og power handling er virkeligt rar at have når man hører vinyl uden at bruge Subfilter på ens Riaa. 

Spillede for mange år siden med et sæt 7" AudioTechnology Flexunit og kan virkeligt godt lide lyden af deres PP membran. Dejligt nemt at lytte på og noget mere levende en Dynaudios PP enheder som jeg finder lidt gumpetunge. Dog vil jeg godt nævne at Dynaudios lille Special Heritage er en af de bedste højttalere jeg til dato har hørt. For hundme hvor den synger!!!!

Men glæder mig meget til at se WO24TX-4 datasættet og måling. Jeg er mere en glad for lyden af TexTreme enhederne i min 3vejs. De har simpelthen en rigtig rar tone som er meget detaljeret, men aldrig skarp i lyden. 

Kunne man få TexTreme diskanten i den nye fine waveguide frat SB kunne det også være en konkurrent til BlieSMa diskanten. (TexTreme domen virker mindre skrøbelig)
I et hus med 3 børn er den Beryllium i waveguide simpelthen en for stor og spændende knap for små fingre. Ja, selv jeg kan få lyst til at liiiige prøve knappen. Måske man kunne lime et lille gitter foran som feks. finske Amphion gør. 

Mvh Hans

Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2022 at 16:40
Brug en SB beryllium med indbygget gitter. Sådan en har jeg, det er ikke de tre helt utilstrækkelige bøjler.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2022 at 19:56
Originally posted by Frost

Jeg er ikke uenig i det visuelle Wink (at nogle så er helt vilde med looket, det er en anden sag) 
men jeg må bare indrømme at jeg sjældent har hørt bedre. 
Da jeg først lyttede på 6"eren i fri luft, synes jeg ikke den lød af noget specielt, men efter at jeg har fået filter på den, så lyder den ganske fabelagtigt! Dynamisk og utrolig god basgengivelse.

Jeg har ikke hørt 8" purifi, og jeg kommer nok heller ikke til det foreløbigt, da priserne jo er lidt til den høje side. Lidt en skam, fordi jeg har ellers det perfekte projekt til den :) 




Har 4 stk 6.5 Purifi X, som efter nogle forsøg i lukkede kabinetter, lærte mig at de skal have enten port eller slave enheder. Og jeg syntes ikke de kan noget specielt, som mine 2 x SB23NRX ikke kan - som bas i hvert fald.
Mit gæt er at de er lavet til at spille god mellemtone samtidig med at de pumper bas - i en 2 vejs. Kan ikke få dem til at spille bas i lukket - lige meget hvor meget havre de får.


Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2022 at 20:01
Hej Thorbjørn. Jeg synes de er fantastiske i bassen :) de har en fantastisk definering og de lyder som om de har lyst til at gengive helt i kælderen :) jeg kører med 2 stk pr højtaler. Jeg har dem i 5 liter lukket pr enhed, og så med LT, så de går dybt i det lille kabinet 👍
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2022 at 20:12
Originally posted by Frost

Hej Thorbjørn. Jeg synes de er fantastiske i bassen :) de har en fantastisk definering og de lyder som om de har lyst til at gengive helt i kælderen :) jeg kører med 2 stk pr højtaler. Jeg har dem i 5 liter lukket pr enhed, og så med LT, så de går dybt i det lille kabinet 👍


Ok.... jammen det ville jo være fedt nok at bruge dem i en mindre elegant højttaler, som så kunne matche fint med MW13TX og en SB26ADC i waveguide.

5 liter.... det er jo kun 10 liter til 2 basser. Men følsomheden er jo så også helt i knæ med LT.
Men hvis de bare kan nå omkring 60-70 Hz, så jeg kan få dem til at overlappe med mine subwoofere... så ville det være fint Thumbs Up

Jeg prøvede med hhv 30 og 60 liter til 2  stk. 6.5 X'ere. 2 stk. 4 ohms - så 2 ohm til forstærkeren og omkring 500 W til rådighed. Men det var nok bare for meget. Har stadig kabinetterne.... så jeg kan jo bare prøve en gang til og se hvad jeg kan sparke ud af dem. Syntes bare de dumpede vildt allerede ved 120-150Hz... så faldt de godt af....
Så LT ville få dem til at miste 8-10 dB i for at komme ned til 60Hz ?


Edited by Digital_thor - 18 Dec 2022 at 20:13
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2022 at 20:21
Jeg hæver ca 20db for at nå 20hz. 😏 det kræver en del effekt pr enhed i de små kabinetter at nå de 20hz :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2022 at 12:47
Her er maaling paa WO24TX-4:



De primaere T/S-parametre ser saaledes ud:

Fs = 26,3 Hz
Qts = 0,35
Vas = 79 ltr.



Edited by USXX - 19 Dec 2022 at 12:47
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2022 at 12:59
Det er en flot og brugbar frekvensgang Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2022 at 13:04
Giv den 40 liter (netto luftvolumen foer fyld) tunet til 29 Hz i basrefleks (minimum 38 liter tunet til max 30 Hz). Jeg regner med typiske kabinettab, 35% poroest fyld og 0,3 ohm i seriemodstand.

Edited by USXX - 19 Dec 2022 at 13:05
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz