Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: Julefrokost 2022
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Julefrokost 2022

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Julefrokost 2022
    Posted: 12 Dec 2022 at 12:21
Enthusiast laver du en bygge tråd, eller bliver det afsløring på dagen? Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2022 at 16:06
På sigt vil jeg nok lave en byggetråd, men inden julefrokosten vil jeg nøjes med at tease med et par billeder (hvis der vel at mærke bliver noget at tage billeder af).

Jeg fuld af gode intentioner mht. at få realiseret dette projekt tids nok, men historien har vist, at det ikke altid er nok.

Jeg vil helst undgå at starte endnu en byggetråd, der ligger stille hen i månedsvis.


Edited by Enthusiast - 12 Dec 2022 at 16:07
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2022 at 06:11
DanielS vil gerne med til julefrokosten.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2022 at 14:28
Alletiders, det er noteret Smile
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2023 at 14:44
Originally posted by bknielsen

Pokkers, jeg havde fået mig låst ude af forum (Frost fik styr på det)

@Ulrik: Jeg har bare beregnet spændingsoverføringsfunktionen og har ikke min trafo med i simuleringen, jeg skal have den målt, før jeg ser, hvad der sker ved at ændre første kondensator.

Selvfølgelig, har spolen inflydelse men alene pga. prisen og størrelsen på dem, kontra hvad man opnår ved 100Hz dæmpning ved at tilføje en lille smule DC modstand, har jeg holdt mig væk.

Jeg vender tilbage, når jeg får trafoen med i simuleringen.

Er du kommet videre med stroemforsyningen/simuleringen (og kommer den til at spille til julefrokosten)?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2023 at 21:39
Jeg har målt trafoen, og den ækvivalente DC modstand for små signaler (sekundær 1V RMS) med kortsluttet primær er 0.3Ohm. Det dæmper resonansen en smule. Jeg laver plads til en lille effektmodstand i serie med sekundærviklingen. En af dem med metalhus, der kan skrues i bunden af kassen. Det skal nok gå. Det er trods alt ikke noget "svejseværk" sådan en lille forstærker.

Jeg har lavet gevindhuller i kølepladerne og er ved at lodde print op, så jeg håber den bliver klar.

Hvilke parametre for trafoen har du i din simulering?
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2023 at 08:38
Jeg har 0,15 ohm for den 500 VA trafo, jeg har liggende. Derudover har jeg induktanser, kobling og primaermodstand med - altsaa trafoens aekvivalent (men dette er ikke afgoerende for det samlede billede/overfoeringsfunktion - blot er niveauet ved peak'et 1,3 dB lavere, og peak-frekvensen rykker 0,1 Hz ned).

Edited by USXX - 31 Jan 2023 at 08:39
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jan 2023 at 10:15
I oevrigt; hvilken stoerrelse kondensatorer er du endt ud med?

Edited by USXX - 31 Jan 2023 at 10:15
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 16:54
Det bliver i første omgang de 22mF, og så ekstra 0.2Ohm mellem lytterne. Det er ikke nogen fordel at vælge de første kondensatorer nærmest nettet alt for store. Men jeg medgiver det blive en anelse bedre, og noget bedre vedr. strømstivhed, hvis dem nærmest forstærkermoduler er 47mF. De kan fås i samme formfaktor (og de er stadig på lager i disse anderledes tider).

Her er impulssvarer på udgang ved en forstyrrelse af indgangsspænding:


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Feb 2023 at 18:39
Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz