Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: Julefrokost 2022
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Julefrokost 2022

 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Julefrokost 2022
    Posted: 05 Dec 2022 at 16:02
Hvis jeg antager 10 mH (Hammond 159ZJ), deler du så ikke lige højt nok (i størrelsesordenen 10 Hz) - og med ret højt Q (på trods af spolens modstand) for forventet load? Jeg har simuleret med 22000 µF kondensatorer, men det betyder nu knap så meget for konklusionen overordnet set. Jeg har også simuleret både m/u trafo (baseret på en 500 VA, jeg selv havde liggende) - det ændrer heller ikke noget betydeligt. Som jeg umiddelbart ser det, burde spolen have betydelig større værdi, men jeg kan godt se, at de er svære at finde, når de samtidig skal have lav DC-modstand og kunne tåle strømmen - i hvert fald hvis de skal være til at betale. Det kunne være interessant at høre om tankerne bag dimensioneringen.

Edited by USXX - 05 Dec 2022 at 16:04
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2022 at 16:58
Jo det er dem. Du har ret, det var et kompromis mellem DC modstand og afskæringsfrekvens.

Måske er det lige højt nok, det må tiden vise. Alternativt er det muligt at skifte de to kondensatorer nærmest effektrinet til nogle større (samme formfaktor lavere spænding).

Uden at huske de eksakte tal, kan jeg huske jeg kiggede på ca samme dæmpnig ved 100Hz som RC filtret i min M2.

Jeg er spændt på, om jeg risikerer resonanser eller om impedanserne på begge sidder dæmper det ud. 

EDIT: ...og impedansen på primærsiden hjælper mig jo faktisk ikke nævneværdigt vedr. højt Q. Lad os se, hvor galt det går, det kan være der bliver brug for en modifikation.


Edited by bknielsen - 05 Dec 2022 at 21:12
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2022 at 23:15
Vout/Vin er vist herunder Det må blive en lille ekstra modstand, dvs. RC-L(R)C. Så får man den røde kurve - uden modstanden C-L(R)C den blå.

Induktans eller kondensatoren, jeg selv foreslog, flytter ikke rigtig noget. Selv med den ekstra modstand er der ikke mere seriemodstand, end der normalt ses i CRC forsyning til de små klasse A forstærkere fra PASS.

@Ulrik: Det er godt du kan holde mig i gang, så vi ikke får noget "tilfældigt klyt" Embarrassed.



Vi kom vist lidt of topic. Jeg håber der er mere til grej listen?



Edited by bknielsen - 05 Dec 2022 at 23:16
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Dec 2022 at 09:23
Nu er det jo også et off-topic forum Wink

Spolen (induktansen) betyder da virkelig meget. For et Butterworth-filter ved 10 Hz, skal den være i størrelsesordenen 100 mH (altså 10 gange større), så hvis man kun ændrer den lidt, betyder det knap så meget. Nu er Butterworth nok heller ikke det mest optimale, da man gerne vil have størst mulig dæmpning ved 100 Hz. Den inderste kondensator (ved trafoen) skal være størst for at opnå en god 'slope'. I udgangspunktet bør den være mindst dobbelt så stor, som "udgangskondensatoren". Du kan jo prøve at køre en simulering med en 50 mH spole (195R10 el. 195R20) og 68000 µF / 22000 µF.

EDIT: Undskyld, jeg havde ikke lige set HVOR store og tunge de 195R-spoler er - det giver slet ikke mening at bruge dem her.



Edited by USXX - 07 Dec 2022 at 13:10
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Dec 2022 at 10:34
I et klassisk pi-filter (som det jo kaldes) har de to kondensatorer oftest samme værdi. Hvis du beholder din 10 mH og øger begge kondensatorer til 47000 µF, så bliver det ganske pænt og fornuftigt (lavere deling, reduceret peak samt god dæmpning ved 100 Hz).

Edited by USXX - 06 Dec 2022 at 14:30
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Dec 2022 at 11:55
Hej 
Er der plads til to mere til julefrokost?
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Dec 2022 at 12:43
Hej

Det er lækkerier når man ser en rigtig strømforsyning i stedet for de ikke for øjet så lækre Switchmode...
Ser ordenligt og ryddeligt ud. Thumbs Up

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2022 at 07:57
Pokkers, jeg havde fået mig låst ude af forum (Frost fik styr på det)

@Ulrik: Jeg har bare beregnet spændingsoverføringsfunktionen og har ikke min trafo med i simuleringen, jeg skal have den målt, før jeg ser, hvad der sker ved at ændre første kondensator.

Selvfølgelig, har spolen inflydelse men alene pga. prisen og størrelsen på dem, kontra hvad man opnår ved 100Hz dæmpning ved at tilføje en lille smule DC modstand, har jeg holdt mig væk.

Jeg vender tilbage, når jeg får trafoen med i simuleringen.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2022 at 08:24
Originally posted by Roky

Hej 
Er der plads til to mere til julefrokost?


Henrik, jeg har svaret dig i en besked.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2022 at 22:49
Nå, jeg har fået en idé til en julefrokosthøjttaler med lidt enheder, jeg fik ind ad døren i går.
Jeg satser på, det er muligt at nå til februar.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz