Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SmÃ¥ pyramider
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Små pyramider

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SmÃ¥ pyramider
    Posted: 08 Dec 2009 at 21:21
Hej! Jeg har kastet mig ud i et nyt projekt, nemlig nogle nye gulvhøjttalere. Ideen var, at det skulle blive nogle lidt anderledes højttalere hvor bÃ¥de WAF og membran-areal blev tilgodeset (ja, det er jo lidt af et paradoks!). Jeg har valgt nogle andre enheder end jeg har brugt før, man mÃ¥ aldrig glemme at eksperimentere! LOL

Nedre bas: Dali swa-12, 12"
Øvre bas/nedre mellemtone: TVM 8"
Mellemtone: TVM 4"
Diskant(er): 3 stk. smÃ¥ bÃ¥nddiskanter - jeg kender intet til dem, men der skal som sagt eksperimenteres! 
Øvre diskant: Supertweeter, jeg har endnu ikke valgt hvilken jeg vil bruge. Den skal deles ved 10khz.

Først skal der laves en arbejdstegning i størrelse 1:1. Så er jeg sikker på at ramme vinklerne rigtigt - og der bliver mange!Shocked


Her er mine bånddiskanter. Er der nogen der kan genkende dem? Så vil jeg meget gerne høre nærmere. De er 5x8 cm i ydre mål, og kun 8mm tykke. Men fine ser de ud, og jeg har nok til et helt surroundsæt (hint, hint!). Wink


Line-up af enhederne. TVM'erne gør det rigtig godt, og de matcher hinden perfekt, både i designet og lyden.


SÃ¥ skal der saves. Vinkler, vinkler og atter vinkler.



Her er (næsten) alle pladerne skåret ud. Det tog lidt tid. Jeg bruger 22mm mdf til det hele, dog bliver bund-baflen tykkere.


Så begynder samlingen! Front- og bagplade er boret for, så det hele kan skrues sammen mens limen tørrer.


Det er noget af et puslespil, men det passer nu godt nok sammen.


Så skal de første samlinger tørre. I baggrunden ses bundkassen til et halv-stort line-source projekt.


Min højttaler er aktiv! Der er strøm på. LOL


Og nummer to er nu også næsten færdig, her bliver bunden sat i. Den er i 30mm mdf.


Nu skal der skæres hul til Dali-bassen.




Sådan ser baskabinettet ud indeni. Der er limet og skruet afstivninger i 22mm mdf på sidevæggene. Ikke kønt, men det virker.


Bassen passer selvføgelig. Smile Det skal nok kunne brumme lidt mod gulvet!


Her saver jeg ud til de øvre enheder. Overfræser kan deværre ikke komme til, da frontbaflen slår et knæk lige under den nederste bas/mellemtone


Så skal der skæres hul til bånddiskanterne. De skal ha' deres eget lukkede kammer, da de ikke er lufttætte bagtil.


Prøvemontering af enhederne. Det ser jo fint ud, men jeg vil stadig gerne have dem undersænket.



SÃ¥dan ser de ud indtil videre.


Jeg har limet en plade bagved udskæringerne til diskanterne, sådan at der bliver lukket af for bassens tryk.


Jeg vil gerne ha' den nederste bas skjult lidt, så den ikke ses. Desuden skal den også have mere luft ned mod gulvet, så derfor limer jeg en ekstra 16mm plade på bunden. 46mm baffel burde også være kraftigt nok til bassen, men man kan jo aldrig vide. Wink


Der fræses ud til bassen.




Kanterne i bunden rundes. Den ser efterhånden massiv ud, bunden.


Her er der kommet spen!ses på. Det må afprøves om de er høje nok, ellers bliver de skiftet.


Sådan ser de ud med sko på.


Nu er jeg gået i gang med undersænkningen af diskanterne - det er lidt tricky, da de er en smule koniske. Men det løser sig!


Det var alt for nu, der kommer løbende opdateringer! Hvis der er nogle med måleudstyr der har mod på at måle på et lidt atypisk projekt, så modtager jeg det med kyshånd!

God aften.
Theis




Edited by Theis K - 08 Dec 2009 at 21:27
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2009 at 14:04
Super fedt design, og meget spændende højttaler.
God arbejdslyst, vil med glæde følge projektet Thumbs Up.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2009 at 19:56
Lidt for groft design efter min hoved, men det ser gennemført ud.
 
Var selv ved at lave de her pyramider engang.
 
 
 
 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2009 at 20:16
Ikke lige min stil rent designmæssigt, men det er da et vildt projekt må man sige...

Er der ingen opdelinger imellem de 2 mellemtoner? (går ud fra at de skal spille hvert sit frekvensområde?)

Jeg tror desværre at der er stor chance for at båndene vil cancelere hinanden...

Nå, nok dårlige betragtninger! Keep up the good work.....Wink
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 08:08
Tak!
Friman: Som det kan ses pÃ¥ billede 2 er den øvre mellemtone er i sit eget kabinet. Du mÃ¥ meget gerne uddybe mht. bÃ¥ndene, det kunne jeg godt tænke mig at vide mere om. Smile 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 08:54
Originally posted by Theis K

Tak!
Friman: Som det kan ses pÃ¥ billede 2 er den øvre mellemtone er i sit eget kabinet. Du mÃ¥ meget gerne uddybe mht. bÃ¥ndene, det kunne jeg godt tænke mig at vide mere om. Smile 
Med chance for at jeg får fysikken galt i halsen vil jeg prøve, men de herinde der har bedre styr på det end undertegnede må endelig korrigere mig hvis jeg formulerer det forket...
 
Det forholder sig sådan, at enheder som spiller samme frekvensområde helst skal placeres så tæt som muligt. Det perfekte i den sammenhæng ville være en enkelt punktkilde, men da dette ikke er muligt (med undtagelse af fuldtoner som så bare har andre problemer) så er man jo nødt til at placere flere enheder ved siden af eller over hinanden som du har gjort.
Den tekniske del bestÃ¥r i, at nÃ¥r 2 eller flere enheder spiller samme frekvens fra hver sin placering i kabinettet, sÃ¥ vil enkelte frekvensafsnit udfases. Det er sÃ¥ vidt jeg ved nÃ¥r lydbølgernes amplitude svarer til enhedernes fysiske afstand tilhinanden at udfasningerne/cancelering forekommer. (der er noget matematik hér jeg ikke har styr pÃ¥, men som andre helt sikkert kan uddybe/korrigere). 
 
Men hvad er årsagen til at du vælger flere bånd til toppen? Har du ikke nok følsomhed i et enkelt? Som oftest får man IMO kun noget positivt ud af at øge membranarealet i de nederste frekvensafsnit, hvorimod opefter løber man for nemt ind i større ulemper end fordele ved at tilføre flere enheder til samme frekvensafsnit...
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 09:15
Hey,

Theis > Du ved lave frekvenser har lange bølgelængder, og høje frekvenser har korte. Derfor skal der ikke meget afstandsforskel før du er en halv bølgelængde forkert på den, og så faser de ud. Du vil have nogle frekvenser hvor dine bånd er i fase, og nogle hvor de er helt ud af fase. Men det kan vi se på målingerne når vi når så langt.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 09:19
Originally posted by syncroniq

Hey,

Theis > Du ved lave frekvenser har lange bølgelængder, og høje frekvenser har korte. Derfor skal der ikke meget afstandsforskel før du er en halv bølgelængde forkert på den, og så faser de ud. Du vil have nogle frekvenser hvor dine bånd er i fase, og nogle hvor de er helt ud af fase. Men det kan vi se på målingerne når vi når så langt.
Nemlig, også kan i jo altid koble af til i får det ønskede resultat.
Men det bliver noget af en delefilter udfordring med en 5vejs, det bliver spændende at kaste sig ud i, husk at smide målingerne ud på nettet.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 21:29
Det lyder fornuftigt det i siger - sÃ¥ fÃ¥r jeg lidt udfordring i projektet, det er jo bare fint. Vi mÃ¥ se hvad mÃ¥lingerne viser! 
Back to Top
Theis K View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Nov 2009
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 30
  Quote Theis K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2011 at 14:57
Long time no see! Jeg er langt om længe blevet færdig med projektet, og i skal ikke snydes for et lille billede. Jeg har fÃ¥et en masse erfaringer under processen, hvilket jo er en stor del af at bygge højttalere - og jeg er endt op med noget, som jeg selv synes er rigtig fedt. Derfor vil jeg dele det med jer andre, uanset om i kan følge mig eller ej. Wink


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz