Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Jazzmen Be til Jazzman
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Jazzmen Be til Jazzman

 Post Reply Post Reply
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jazzmen Be til Jazzman
    Posted: 21 Aug 2022 at 22:59
Jazzman har fået opgraderet sine Jazzmen med beryllium domer og en tilhørende modifikation af delefiltret.




Det har taget alt for lang tid (af forskellige årsager). Ud over en ufattelig tålmodig kunde, er det gode ved det, at man kan stille projektet til side i lang tid, og tage det frem, for at se om resultatet er i orden, og hvis ikke justere lidt. Jeg synes, jeg kan være dem bekendt nu.

De havde noget roderi i nedre mellemtone, pga. indflydelsen fra impedanspuklen på 15W'eren, som det er lykkes at få væk. Så det blev ikke helt ved diskantudskiftningen.

Vedr. beryllium domerne lyder de virkelig godt, meget lette at lytte til, ikke noget der "hvæser" grimt/trættende selv på numre der normalt er lidt s'et.

Billede af de to nakke i "dommerpanelet" ved afhentningen. Hylle havde ellers lovet at svine dem godt til, men han snød mig, han mente ikke, der var noget nævneværdigt galt med dem (så vidt jeg husker).


Jeg glæder mig til at høre om de også virker hos Jazzman.

Man kan se hvordan højttalerne oprindeligt er konstrueret her: http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/120/JAZZMAN.pdf.



Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2022 at 20:14
...og så lige grafer fra VituixCad samt et filterdiagram nederst.

Frekvensrespons af overføringsfunktioner:

Power response

Horisontal directivity


Filter diagram




Edited by bknielsen - 22 Aug 2022 at 20:19
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2022 at 20:21
Det var vist svært at "svine" dem til Smile men vi har jo også ofte vist at vi har samme ideer om, hvordan det skal lyde, og stor fælles musik smag. Så det er vist svært, at komme op at slås !! 

Det er jo i øvrigt også vigtigst Doktoren er glad Smile

Det er fine homogene højttalere, vi prøvede, at hæve mellemtonen lidt, men det blev sat tilbage igen. Højttalerne er trimmet færdig, i må ikke røre ved noget! I øvrigt den måske bedste implementering af 22W revelator jeg har hørt Thumbs Up
Jeg ville gerne have en stue som din, hvor jeg kunne spille med fuld niveau helt ned, uden at bassen bliver forstærket helt vildt!
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2022 at 21:22
Tak for besøget endnu en gang Hylle. Ja vi kunne vist godt bytte pladesamling og højttalere Smile.

Det Troldtektloft har vi ikke fortrudt, det er et meget mere behageligt rum at være i, ud over bedre HiFi lyd.

Lad os se hvad "Dowtoren" siger, når han får højttalerne tilsluttet derhjemme Wink.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2022 at 22:07
Tak for det store arbejde til bknielsen - ventetiden har ikke været forgæves og vikarerne i stuen (tovejs 18W gulvstander) har jo også bknielsen kvalitetsstemplet. Også tak til Hylle for kontrollyt og herlig Belafonte!
Dowteren har travlt og de får ikke strøm før om en uge, er jeg bange for. Men jeg glæder mig!
Skufferne gemte 8 sorte unbrakoskruer til diskanterne. Me lucky.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2022 at 09:20
Er der en grund til, at den forreste dæmpemodstand på mellemtonen er splittet op i to? Der kunne jo lige så godt have siddet én 5,6 ohm modstand (da der ikke er forgreninger i kredsløbet her, er faktorernes orden jo fuldstændig ligegyldig - medmindre man da helt bevidst har taget højde for parasitkomponenters indflydelse og udnyttet dette). 

Sidder der også MOX-modstande i det endelige filter, som skal bygges ind i højttaleren? Der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelse, men generelt synes jeg, at de klinger (særligt i serie med diskanten). 


Edited by USXX - 23 Aug 2022 at 11:25
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2022 at 20:27
Det originale filter:

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2022 at 20:30
Originally posted by USXX

Er der en grund til, at den forreste dæmpemodstand på mellemtonen er splittet op i to? Der kunne jo lige så godt have siddet én 5,6 ohm modstand (da der ikke er forgreninger i kredsløbet her, er faktorernes orden jo fuldstændig ligegyldig - medmindre man da helt bevidst har taget højde for parasitkomponenters indflydelse og udnyttet dette).

hmm det må vi spørge bknielsen om.

Originally posted by USXX

Sidder der også MOX-modstande i det endelige filter, som skal bygges ind i højttaleren? Der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelse, men generelt synes jeg, at de klinger (særligt i serie med diskanten). 

Det havde jeg tænkt mig; har du et forslag til opgradering her, Ulrik?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2022 at 20:53
Da de (højttalerne) efter alt at dømme lyder godt, ser jeg ikke grund til at ændre komponenttype - og lyden er jo netop trimmet med disse. Jeg har bare aldrig rigtig brudt mig om MOX'erne, så jeg går automatisk uden om dem. Dermed ikke sagt, at de ikke kan være det rigtige valg i visse sammenhænge.

Edited by USXX - 23 Aug 2022 at 20:55
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2022 at 19:20
Originally posted by USXX

Er der en grund til, at den forreste dæmpemodstand på mellemtonen er splittet op i to? Der kunne jo lige så godt have siddet én 5,6 ohm modstand (da der ikke er forgreninger i kredsløbet her, er faktorernes orden jo fuldstændig ligegyldig - medmindre man da helt bevidst har taget højde for parasitkomponenters indflydelse og udnyttet dette). 

Sidder der også MOX-modstande i det endelige filter, som skal bygges ind i højttaleren? Der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelse, men generelt synes jeg, at de klinger (særligt i serie med diskanten). 


Det er kun grundet genbrug at modstanden er delt. Jeg bruger altid de hvide keramiske klodser, om Sven skifter dem til MOX ved jeg ikke. Det sidder en enkelt MOX på diskanten og en keramisk, så vidt jeg husker. De lyder ganske godt de BE domes.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz