Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt : Hørning horn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt : Hørning horn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt : Hørning horn kabinetter
    Posted: 01 Mar 2023 at 08:04
Efter bagkammeret er blevet gennemhullet og det hele er mere et volume i kabinettet, gÃ¥r det endnu mere i den rigtige retning. Bassen er dybere og der er mere af den.  Samtidig er den meget detaljeret og opløst, det er blevet overraskende godt nu. Men jeg ville gerne have endnu mere volume og fysisk punch pÃ¥ trommer. 
Nu skal det hele tilspilles noget mere, og jeg vil prøve, at korte porten lidt af. Så er der en tendens til hul kasse/tønde lyd, fordi jeg kunne jo ikke vente med, at prøve det af, så nu er der ingen dæmpemateriale i bas kabinettet. Det skal jeg også have leget lidt med. Endelig har jeg lavet en hurtigt filter, som også skal forbedres og gøres færdigt.

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2023 at 11:33
Noget dæmpemateriale har jeg prøvet, at komme i kabinettet, det har selvfølgelig forbedre den her tendens til, at bassen lød hul eller "kasset". Portrørene er blevet kortet noget af, måske det gav lidt volume. Bas og Mellemtone har nu hver sin filter gren, mellemtone har 1,5mH i serie, mens bassens spole er oppe på 10mH. De deler ved 150Hz. Det virker nogenlunde, og toppen arbejder rigtig fint sammen. Men stadig har systemet stor modvilje mod, at sige meget under 80 Hz, så det er stadig skuffende, selv om det er bedre. Jeg har tænkt på at blænde to basser af, og evt bruge dem til, at lave isobarik kobling på de to resterende som Hørning vist også selv gør det. Ellers er mine ideer til forbedringer ved, at slippe op...


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2023 at 19:39
Hvordan ser impedanskurven for bassystemet (alene) ud uden filter?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2023 at 11:22
I basrefleks skal saadan 4 x SB20PFCR30-8 jo have minimum 145 liter (effektivt volumen) tilsammen og tunes omkring 39 Hz. Det kraever ca. 140 mm portdiameter (eller to porte med hver 100 mm diameter) for ikke at komprimere eller give turbulens ved lidt hoejere lydtryk. Portlaengden blive under disse omstaendigheder 10 cm. Nedre graensefrekvens (-3dB/-6dB) bliver da 43 Hz/37 Hz.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2023 at 11:27
Jeg skal vist lige have lavet en serie nye målinger, flere ting har ændret sig. Jeg har ikke målt kabinettet præcist op, men jeg tror ikke der er mere en omkring 100l til de 4 basser.

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2023 at 09:04
Her er lige en impedans måling af bassystemet.
Jeg prøvede, at dæmpe mellemtone og diskant ned, sÃ¥ bassen stÃ¥r mere frem, det lød dog ikke godt. Endelig afmonterede jeg den plade jeg har med portrør i sÃ¥ mundingen er fri, og det gav faktisk den bedste lyd indtil videre. uden jeg synes det er helt i mÃ¥l. 





Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2023 at 20:43
Ud fra impedansmaalingen ligner det, at du har afstemt bassystemet ved ca. 45-48Hz. Er det med porte monteret?

45Hz virker hoejt for de enheder. Har du proevet at rykke afstemningen taettere på enhedernes Fs?



Edited by Enthusiast - 18 Mar 2023 at 20:50
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2023 at 22:32
Jeg startede med længere portrør. Og har lige kortet dem op inden målingen. Jeg synes det lød bedre. Og efter målingen. Tog jeg hele pladen væk med portrør i, og på mange måder er det også bedre. Uden at være godt!
Jeg vil prøve at flytte dem lidt mere rundt i stuen og måle på dem. Jeg har meget udfasning i bassen der hvor de står nu. Og jeg vil lave en rigtig deling mellem mellemtone og bas. Som det er nu får mellemtonen selv lov, at rulle af uden filter på.
Men følelsen med det er ikke god lige nu, og jeg har mest lyst til, at køre det på REVAS…
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2023 at 08:58
Ja, tuningsfrekvensen er til den hoeje side, men det hjaelper naeppe afgoerende at tune lavere via porten, hvis/naar kabinettet er for lille. Jeg haefter med ved den ujaevne impedanskurve fra tuningsfrekvensen og op til godt 500 Hz. Det kunne tyde paa nogle interne koblinger/resonanser, der ikke er styr paa (som om kammeret ikke arbejder helt om et "rent" akustisk sammenhaengende volumen). Dykket i den oevre pukkel og/eller resonansen lige over 150 Hz kan ogsa sagtens skyldes hele hoejttalerens resonans med gulvet - det ser man fx meget ofte, naar man maaler paa (for lette) subwoofere. Hoejttaleren som helhed udgoer massen i et svingende system med/mod gulvet (gulvtaeppe?), og det slaar let igennem paa impedanskurven, og dermed paavirker det ogsaa lyden (jeg tror, de fleste har oplevet, hvor meget den rette kobling/afkobling til gulvet kan betyde for basgengivelsen). Det er let at afgoere, om dette spiller ind. Saet dig op paa hoejttaleren og gentag maalingen (med hoejttaleren staaende samme sted). De unoder, som herefter bestaar, skyldes da noget internt akustisk i kabinettet. Har du evt. en impedansmaaling med porten(e) helt lukket/forseglet?

Edited by USXX - 20 Mar 2023 at 09:47
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2023 at 19:22
Ja, impedans kurven er ujævn. Her er en måling med portrøren i, igen, og stoppet til.

Kabinettet er ikke særlig kraftigt i forhold til størrelsen. Den resonans ved 150Hz kunne også være den langsgående stående bølge imellem top og bund.
De små rynker på impedans forløbet skal man nok ikke regne for meget med, da jeg ikke har alle skruerne i alle bas enheder. (De er jo sommetider ude en tur!) :-)




Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz