Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt : Hørning horn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt : Hørning horn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt : Hørning horn kabinetter
    Posted: 30 Dec 2022 at 14:41
Sammenholder man horn-/portresponsen med enhedernes naerfeltsrespons, saa forstaar man jo godt, at systemet (slet) ikke spiller dybbas - tuningen ligger tilsyneladende MEGET hoejt.

Godt nytaar!


Edited by USXX - 30 Dec 2022 at 14:42
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2022 at 19:28
Enig USXX. Der skal en ny retning på det.

Også godt nytår til dig og alle på forumet.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2022 at 19:36
Ja, målingerne bekræfter jeres lytteindtryk. Det virker dog meget mærkeligt, hvis systemet er tunet så højt bevidst.

Det lyder som en god ide at prøve at blænde mundingen af og montere porte som test.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 08:40
Efter at have kigget på Hørnings højttalere, så tyder det på. Dem der bruger det her kabinet altid også har compoundkoblede basser, altså to face to face koblede. 8 basser ialt pr side. Det vil selvfølgelig bringe parameter der vil give laver bas i mindre volumer.

Men, jeg har besluttet mig for, at fortsætte med, at bruge min 8" SB PFC enheder, altså 4 stk pr kabinet. Men jeg laver kabinettet noget om, jeg har lukket mellemtone kammeret så det ikke er i kontakt med bas volumet mere. Og jeg har monteret basrefleks porte som afslutning på hornet, så det nu kan betegnes basrefleks, eller en hybrid.
SÃ¥ nu er jeg pÃ¥ vej til, at have en "mock up" model. Med en midlertidig løsning, med vvs plastrør i en plade. Jeg tænker det skal poleres lidt hvis det skal enden som en færdig højttaler Smile
Nu skal basserne bare monteres igen.



Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2023 at 12:55
Hej

Arrrr raat design er paa mode for tiden..

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2023 at 19:20
Så har basserne både været i og ude igen. Jeg føler der er brug for noget mere ventilation i bas-kabinettet så jeg har gennemhullet den del af hornet inde bag basserne, med et kopbor. Indtil nu har basserne spillet ind i et kammer som mundede ud i et andet kammer, hvor der bliver portet ud fra, så der var 3 pukler på impedance kurven i bas området! Nu håber jeg det blever mere traditionel basrefleks kabinet.



Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2023 at 20:32
Du er godt nok kommet paa arbejde med de kabinetter. Hvordan lyder de saa, nu med portet baskammer?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2023 at 10:46
Hold da op et stort billede jeg har fÃ¥et lagt ind! Smile Den her billed funktion pÃ¥ forumet..... mmm Smile
Jeg regner med, at få tid til, at prøve det af i aften, med det første filter forsøg, så kan jeg give en tilbage melding. Jeg har dog meget bedre forventinger nu.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2023 at 14:10
hehe, billedefunktionen smider jo bare det billede op som du uploadede Wink
ej spog til side, sÃ¥ bliver det spændende at hore nÃ¥r du kommer laengere med projektet :) 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2023 at 14:20
Jamen sikkert nok, LOL men det har ikke lykkedes mig, at lave sÃ¥ stort et billede i forumet før LOL 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz