Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt : Hørning horn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt : Hørning horn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt : Hørning horn kabinetter
    Posted: 24 Nov 2022 at 08:10
Ja, det kan godt svare sig, at bruge tiden pÃ¥ det, jeg har ogsÃ¥ været bevidst om, at det ikke skulle gÃ¥ stærkt. Jeg har jo nogen sæt højttalere under tag i forvejen at spille pÃ¥ LOL
Nu skal bagsiden monteres op, og det bliver nok uden finish til en start, så har jeg lidt tid og tænke på, hvordan det skal se ud.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2022 at 07:53
Jeg er sikker pÃ¥ at de 8 x 8" basser nok skal blive holdt i stram snor af det Duelund kabel LOL sorry kunne ikke lade være. Fra spøg til revolver, det er flot hÃ¥ndværk du fremviser Clap
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2022 at 07:58
Jeg har heller aldrig brugt penge på dyrt kabel før, det er er dumpet ned til mig, i en bytte handel. Men jeg vil da også blive meget skuffet hvis ikke Duelund har sørget for stram bas hos alle brugere :-)
- Vildt god kommentar Schlager !!  LOL
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Dec 2022 at 11:13
SÃ¥ fik jeg monteret basserne, og trukket kabel, lidt intermistisk foreløbig. Jeg har ogsÃ¥ spillet lidt pÃ¥ det. Mellemtone og bas uden filter. 
God ren mellemtone, men dybbassen mangler noget. Vi må se hvad der sker efter lidt tilspilning. Og så skal der måles på det.



Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2022 at 21:32
Nu har jeg besøgt Hylle og lagt øre til bassystemet. De spiller ganske rigtigt for lidt bas til deres størrelse de Hørning kasser. Men, det de spiller (dvs. mellembasområdet) er ret nuanceret.

Vi fløj fluks til at montere 4 Peerless SLS istedet, og det blev bedre nedad, men stadig ikke godt nok. Nu er vi jo nok nødsaget til at spidse blyanten og få lært at regne på det stads, før vi forstår helt, hvad der sker.

Det er i øvrigt nogle virkelig flotte fronter Hylle har lavet til dem Thumbs Up.


Edited by bknielsen - 13 Dec 2022 at 21:32
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 08:39
Kan det være en mulighed at en evt forøgelse af følsomheden (på bekostning af dybbassen) snyder jer. Hvis nu at frekvensgangen bliver lagt ned, mon så dybbassen er til stede? Jeg tænker her at hornloadingen sikkert ikke bidrager med meget nede i den dybe del af bassen, men øvre bas måske har noget højere output?

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2022 at 19:51
Det har jeg også tænkt Frost, og der skal måles noget på det, men jeg får ikke tid før i juleferien. men hvis du hørte det, ville du helt sikkert også føle , at der er en modvilje til, at spille bas.
Jeg havde en drøm om at følge Hørnings koncept, med ingen elektrisk filter på værken basser eller mellemtone, nu må vi se, det virker svært lige nu.
Hvis alt andet ikke virker, så fjerne jeg horn-gangen inden i kabinettet og laver dem om til basrefleks.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2022 at 17:24
Jeg har nu lavet en mÃ¥ling 50cm foran mellemtonen. Den lilla kurve er mellemtonen og den blÃ¥ er bassen, som jo sidder med større afstand væk, pÃ¥ bagsiden af kabinettet. 
Mellemtone råber noget højere en bas systemet, her ser det godt nok ud til bassystemet er nogenlunde godt med nedad til, ud over mit evige 80hz dyk i stuen.


Her under er der en undersøgelse af, hvad output der kommer fra horn mundingen bagpå kabinettet. mikrofonen er sat midt i mundingen, ,i niveau med bagpladen på kabinettet.
Her ser det ud til man får en masse tilskud omkring 100-150Hz men derunder dør det ud. I praksis er der heller ikke meget energi under 100Hz. Jeg høre gerne fra nogen som har hørt Tommy Hørnings udgave. Der er nok en grund til han anbefaler, at skubbe dem ud i hjørnerne af rummet.
Jeg har også målt impedance på bassystemet, dog ikke fået lavet en grafik file. Det ser ret fælt ud! Så det sammen holdt med de øvrige resultater, tænker jeg, at fjerne indmaden i højttalerne og bygge dem om til basrefleks.







Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2022 at 10:53
Enig. Ud fra dine målinger er det godt nok lidt svært at se, hvad tanken har været for det bassystem.
Hørning brugte vist nogle Beyma enheder med sammenlignelig Fs. Har du prøvet at lave en nærfeltsmåling på en af basserne, for at identificere systemets tuningsfrekvens?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2022 at 14:14
Godt input Entusiast. Fint med en nærfelt måling.

Her  under er en nærfeltsmÃ¥ling pÃ¥ den øverste bas (lyseblÃ¥ kurve) og en pÃ¥ nr tre fra toppen (gul kurve) Det viser nogenlunde samme resultat, en tuning omkring 125hZ.

Oprindelig regnede jeg med, at skulle slutte mundingen af hornet af i, et eller to portrør, det skylder jeg nok mig selv, at prøve alligevel, og prøve og bringe tuningen nedad i frekvens. 







Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz