Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt : Hørning horn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt : Hørning horn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt : Hørning horn kabinetter
    Posted: 14 Sep 2022 at 13:14
Så er arbejdet med de nye baffler igang. De bliver bygget op over en ramme, og en ring til mellemtonen i MDF. Derefter ska lder trækkes stof hen over og det skal pensles med polyester, og endelig tilsidst forstærkes med glasfiber fra bagsiden. Det er måske ikke helt klar nu, men det kommer...




Her er ringene godt på vej, hvor mellemtonerne skal sidde i.



Her ses de færdige mellemtone-ringe, og undersænkninger til diskanterne er lavet. Nu skal jeg have tegnet designet på yderkonturen på fronten op, så den kan saves ud.



Jeg har det med, at arbejde uden tegning, mål og design kommer frem i processen.

- Tænk, at man skulle helt til Australien for at finde værktøjet til, at tegne de rigtige rundinger med Smile



Så skal der bare saves, og man begynder at kunne se grundformen, på de nye baffler.



Så er der en savet ud, og den anden mangler nogle rundinger. Det hjælper på at træarbejdet er færdigt, men det tager noget tid, og altid mere besværlig en, man forestillede sig inden, man gik igang. Det havde godt nok været nemmere at lave en tegning og få det fræset ud, på CNC!
Men det er også sjovt med god gammeldags håndværk. Jeg kan rigtig godt lide at arbejde i træ.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2022 at 20:24
Det er spændende at følge udviklingen og i det hele taget et rigtig spændende projekt.

Det er godt, at der er nogle, der nyder træarbejdet. Jeg er aldrig blevet rigtig glad for den del.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2022 at 20:26
Skal dine nye fronter limes udenpå kabinettet?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2022 at 22:05
træarbejde er fedt. Det eneste jeg mangler er et godt værksted eller bare en lukket garage og stå med det i.
Ja, de her fronte skal skrues og limes uden på kabinet forpladen.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2022 at 17:44
SÃ¥ blev det sidst træarbejde færdig pÃ¥ de nyt fronter. Hullerne der er skÃ¥ret, ret sÃ¥ meget pÃ¥ frihÃ¥nd. De steder, man ikke vil forvente, vil give mening senere, da de skal bruges til, at komme ind bagved og lave forstærkninger, vent og se! 




Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2022 at 18:40
Jeg er lidt bagud med opdateringer, så træ arbejdet har været færdig et par uger. Og nu har jeg fået sat stof omkring front rammerne med hæftepistol.







Stoffet skal nu penslet med polyester, så bliver det hårdt. De åbninger fra bagsiden, som ikke er til enhederne, skal der puttes stykker af glasfibermåtte ind for at forstærke stoffet på bagsiden.

Jeg har sat stoffet fast med hæfteklammer i bunden af hullet til mellemtonen, og til diskanten har, en kollega og jeg 3D printet et lille hjælpe værktøj "et hjul" som kan holde stoffet nede i diskant hullet. Den vil nok lime sig fast så jeg håber jeg kan ødelægge den og tage den ud.





Efterfølgende er stoffet penslet og stoffet er stadig vådt.





Her kan man næsten bedre se, hvordan man kan lave former med stoffet som ville være svære, at lave uden en CNC fræser. Men jeg tænker de små fræsere som mange bygger nu, vil fjerne interessen helt for denne teknik.








Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2022 at 19:39
Det var da en spændende metode, du benytter her. Det har jeg ikke set før.
Fedt at se en, der gÃ¥r hele vejen med kabinetarbejdet Thumbs Up
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2022 at 07:37
Hylle, man skulle næsten tro at du har lavet bilstereo i dine yngre dage :D Det var en fremragende mÃ¥de at lave dørsider pÃ¥ Thumbs Up
Det bliver sku fedt! 

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2022 at 08:00
Du har jo selvfølgelig ret Frost, det var en teknik jeg lærte den gang, jeg roddede lidt med bilstereo-konkurrencer. 

Nogle kollegaer og jeg, snakker lidt om, at lave en lille CNC fræser, sÃ¥ mÃ¥ske bliver det endnu nemmere i fremtiden, at lave sÃ¥dan noget. Eller bare fræst huller i en frontplade. 

Jeg synes jeg kan se jeg nok bliver nødtil, at spartle lidt på de her fronter, men alt i alt er de blevet meget gode efter de er blevet tørre.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2022 at 17:16
!Det skal være skidt før det bliver godt"! Det ser i altfald skidt ud her hvor jeg er blevet nødtil, at spartle en masse på fronterne, og enda af flere gange. De kræver en del mere arbejde en jeg have forestillet mig da jeg startede...




Men efter en del spartling og slipning, håber jeg nu de er gode nok til at trække kunstlæder på. Det er altid svært, at vide, hvor fint skal grundarbejdet være for, at det giver et godt slut resultat, synes jeg.

- Lige nu ligner de nærmest, at der er trukket noget spættet-sælskind pÃ¥ :  Smile





Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz