Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt : Hørning horn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt : Hørning horn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt : Hørning horn kabinetter
    Posted: 23 Mar 2023 at 09:53
Det kan sagtens vaere den aksiale vertikale staaende boelge, der giver resonansen omkring 150 Hz (og det er det sikkert ogsaa). At doemme ud fra dine billeder passer det ret godt med kabinettes dimensioner. Med distribuerede basser langs linjen havde jeg maaske forventet et lidt andet udseende. Dog vil det vaere let at traekke energien ud af denne staaende boelge med korrekt daempning, saa det er relativt let at afgoere. 

Edited by USXX - 23 Mar 2023 at 09:53
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2023 at 09:25
At doemme ud fra din impedanskurve (resonansfrekvens) med lukket port, saa ligger dit volumen ganske rigtigt lige omkring 100 liter (forudsat nominelle parametre, tilspilning og frekvensuafhaengighed i Cms samt en typisk maengde fyld i kabinettet), og det er helt klart for lidt til at kunne give en (i mine oejne) bare nogenlunde optimal afstemning i basrefleks. Det kan vaere, at det kan blive godt nok, men potentialet er ikke forloest.

Edited by USXX - 24 Mar 2023 at 09:26
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2023 at 10:14
Jeg synes ellers jeg havde fået et fint impulssvar og nogenlunde fuld niveau til 50hz da jeg simulerede på en enkelt 8" i 25L. Derfor tænkte jeg det ville være ok at prøve.
Hvad tænker du om, at bruge enhederne isobarik. Altså to og to, og blokere to af hullerne til basserne som de er nu. Så vil det nok give et ret stort volume til dem, men måske det bedste kompromis lige nu. Jeg har dog ikke regnet på det endnu.
 
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2023 at 11:44
Jeg legede selv med Voigt horn for Ã¥r tilbage, med 8" fuldtone med whizzer cone og 2 stk 10" basser, sjovt projekt men ugly as hell LOL Men som Ulrik er inde pÃ¥, ser det ud til at der er lidt uforløst potentiale tilbage. 


Horn må ha' synergy.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2023 at 13:59
Der er smart Schlager, at man har mulighed for, at tage siden af, sÃ¥ man bedre kan lave ændriger. det kunne jeg godt have brugt nu! 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2023 at 08:17
Originally posted by Hylle

Jeg synes ellers jeg havde fået et fint impulssvar og nogenlunde fuld niveau til 50hz da jeg simulerede på en enkelt 8" i 25L. Derfor tænkte jeg det ville være ok at prøve.
Hvad tænker du om, at bruge enhederne isobarik. Altså to og to, og blokere to af hullerne til basserne som de er nu. Så vil det nok give et ret stort volume til dem, men måske det bedste kompromis lige nu. Jeg har dog ikke regnet på det endnu.
 
Hvis du koerer isobarisk (fin ide), saa halveres behovet for volumen. Det sker saa to gange, da du nu kun har to "enheder", der kigger ind i kammeret. Du skal selvfoelgelig have et kammer/volumen mellem de isobarisk koblede enheder - det skal vaere saa lille som muligt, og det skal vaere helt taet. Du ender (nok) med at have en del volumen i overskud.


Edited by USXX - 28 Mar 2023 at 08:19
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jun 2023 at 14:43
Da jeg havde lidt problemer med, at finde energi til, at komme videre med projektet, så kom Frost til hjælp og 3D printede afstandsringe, så man kan have basserne monteret "Face to Face" så Isobarik løsningen nu er afprøvet.

De to nederste bas-huller er nu lukket af med simple firkantedeplader (fortjener stadig ingen design pris Confused
Lige nu bruges kun et basrefleks rør. 

Jeg har nu testet noget mere med et komplet 3 vejs filter, og det virker faktisk nu! Bassen er dyb og fyldig nok til det er et sjovt system, at lytte pÃ¥ nu. Stadig er opløsningen fin i bassen. 
Mellemtonen er fin. Jeg skal lige have mÃ¥lt og trimmet lidt mere pÃ¥ det. 










Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2023 at 20:48
Fedt! 
Godt at høre, at du er kommet i mÃ¥l med projektet. 
Det ville også have været bittert, hvis det ikke kunne lade sig gøre med de flotte kabinetter og den flotte frontbaffel, du har lavet.
Godt gået!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2023 at 08:02
Interessant udvikling, Hylle! Jeg ser frem til at lytte til dem til julefrokosten hvis de kan flyttes...

Edited by felsby - 08 Jun 2023 at 08:03
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2023 at 08:25
Ja, jeg var ellers ved, at miste modet lidt, men fik noget mere energi her i forÃ¥ret og hjælpen fra Frost. Nu skal jeg bare have fundet ud af, hvordan bagpladen kan laves pæn. Og man fÃ¥r jo nye ideer hele tiden, sÃ¥ jeg har nok lidt flere filter varianter jeg skal have prøvet af. Jeg ved ikke om de kan flyttes med til julefrokosten, jeg kan nok ikke løfte dem i bilen alene, og ved ikke om de overhovedet kan være i bilen... MÃ¥ske har jeg fÃ¥et købt den forkerte bil alligevel Embarrassed
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz