Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt : Hørning horn kabinetter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt : Hørning horn kabinetter

 Post Reply Post Reply Page  123 9>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt : Hørning horn kabinetter
    Posted: 12 Jul 2022 at 10:27
I denne agurke tid, hvor man kan undre sig om der er liv på forumet, så begynder jeg at forberede efterårets store projekt. Da Tistrup Møblefabrik gik konkurs, blev der solgt blandt andet nogle Hørning Horn kabinetter, som jeg har købt to sæt af.
Kabintterne stod helt sikkert tilbage fordi der var små fejl på dem. Meningen er, at jeg vil lave noget efter samme koncept som Hørning, men med andre enheder:

Kabinetterne virker som Troels Gravesens, 3 vejs DTQWT konstruktion. 





Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2022 at 10:43
Nydeligt kabinet Thumbs Up Minder mig om Jamo 707i
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2022 at 11:20
Fineeren ser meget rødlig ud, og skal sikkert forstille kirsebær eller rosewood.

De 2x4 basser som skal sidde på bagsiden af kabinetterne er i hus, så det ligger fast, det er SB Acoustics SB20PFCR30-8 som skal serie/parallel forbindes til 8ohm, samlet load. Der er basis for en konstruktion med ret så høj følsomhed.
SB basserne har faktisk parameter meget lig de Beyma basser som Hørning bruger. 

For at basserne passer ordentlig i de undersænkede huller har jeg fræset nogle ringe til, at fylde undersænkningen i hullerne ud med. Så kan basserne både "ligge udenpå" kabinettet, men også monteres med magneterne ud af som Hørning gør. Jeg troede faktisk ikke der var plads til mageneterne indad i kabinettetne, men det viste det sig alligevel der var fint plads.







Her er lidt prøve tilpasning med en bas enhed. Jeg har lavet en midlertidig plade hen over stik-hullerne, hvor der skal kommer ledninger igennem ud til det eksterne filter, i udviklingsperioden. Derefter kommer der en endelig terminal plade.




Jeg har ikke den store tiltro til, at portene/udmundingen kommer til, at passe til den afstemning jeg ønsker, så jeg gætter på jeg ender med, at lukke dem af med en plade og isætte portrør, så man får en slags horn/refleks hybrid. Men vi får, at se....
 
Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2022 at 21:24
Det ser spændende ud - og det ligner nogen meget lækre kabinetter du har fÃ¥et fingre i der Hylle Cool
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jul 2022 at 09:11
Kong Gulerod, husk jeg har et sæt kabinetter mere, det kan være de bliver i overskud....

Kabinetterne er egentlig fine nok, dog er der problemer med den samling mellem den "løse" forplade der er lagt på kabinettet. Samlingen er ikke tæt. Min plan er, at giver den en sort gulvfuge hele vejen rundt i falsen/samlingen.



Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jul 2022 at 14:49
Rigtig spændende projekt - og flotte kabinetter.
Jeg prøvede også at få fingre i et sæt i sin tid, men det glippede desværre.
Hvordan er kabinetterne udført mht. mellentonen? Er det et separat kammer?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jul 2022 at 18:36
Så prøver jeg lige at reklamere igen. Jeg har et ekstra sæt kabinetter som jeg nok vil af med.

Der er en åben forbindelse fra mellemtone kammeret over i et slut horn stykke som mellemtonen deler med bassen.
Igen. Kig på Troels Gravesens tegning af hans DTQWT det virker på samme måde.

Det er genialt…. Hvis det virker. Tanken er nok, at mellemtonen spiller uden højpas filter. Men trykket i akustisk modfase fra basserne vil begrænse udsvinget og dermed bas output på mellemtonen.
Men bliver virkningen ikke let for meget eller for lidt…. Det må tiden vise!

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2022 at 11:07
Originally posted by Hylle

Så prøver jeg lige at reklamere igen. Jeg har et ekstra sæt kabinetter som jeg nok vil af med.


Fristende.

Jeg sad i øvrigt lige og kiggede på Hørnings version. Det ser ud til, at han på et tidspunkt har brugt 8 basser per side. 4 inde i hornet og 4 udenpå - monteret i push-pull.
Er der også plads til det med dine SB basser?

Men det bliver selvfølgelig lidt voldsomt.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jul 2022 at 15:01
Jeg troede faktisk ikke den nederste bas kunne være med magneten indad i kabinettet, men det kan PFC basserne godt, hvis man lægger den mellemring i hullet som jeg har lavet. Så jo, man kunne godt have 4 woofere med magneten indad og 4 med magneten udad.

Jeg ved jo ikke om Hørning fÃ¥r lavet en OEM bas ved Beyma, men SB Acoustics SB20PFCR30-8 har parameter meget lig den 8" Beyma fra Studio serien i 8ohm, Beyma har som standard i programmet.


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2022 at 10:30
Spændende projekt! De SB20 er bare RIGTIG fine. Ikke bare til prisen, men i det hele taget.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz