Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Projekt: Kartesian
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Projekt: Kartesian

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Projekt: Kartesian
    Posted: 17 Mar 2022 at 20:20
Projekt: Kartesian

Nu er jeg endelig kommet i gang med et projekt jeg har gået og kredset om i lang tid.

Jeg har en mellemtone og nogle basser fra det franske firma Kartesian.

Det er nogle sjove "små" enheder på 120cm diameter.

Min plan er at bruge følgende enheder:

Diskant: Scan-Speak d3004-664000

Mellemtone: Kartesian Mid120_vHE

Bas: 2 stk. Kartesian Sub120_vHP

Slavebas: SB Acoustics SB20PFCR-00

Jeg har alle enheder liggende.

Jeg er noget i tvivl om den slavebas-løsning jeg vil lave, om hvor god den bliver.
Når jeg regner lidt på tingene skulle det være nogenlunde, men det komme til at kræve en del justering med vægt på den slavebas.

Samlet kabinet: H:85 x B:14 x D28
De bliver lavet aktive med dertil hørende digitalt delefilter og DSP.

Diskant:
Jeg har altid været glad for Scan-Speak beryllium, så den skal bruges igen :-)

Mellemtone:
Ca. 3,6 liter kabinet.
Jeg har lavet en skrå vinkel bag mellemtonen, og overvejer at sætte en kort port i, så mellemtonen får masser af luft.

Bas+slave:
Ca. 14,4 liter.
De to små Kartesian 4” basser er ret voldsomme i forhold til deres størrelse, så jeg er lidt spændt på at se hvad jeg kan hive ud af dem sammen med slavebassen.
Valget af SB slavebassen var egentlig kun baseret på at den havde et passende membranareal, og var utroligt billig.
Jeg er dog lidt betænkelig ved dens membranvandring, om det bliver et problem.
Jeg har overvejet om jeg skal bruge to styks per højttaler, men jeg synes ikke helt simuleringerne bliver så gode.

I først omgang har jeg øget vægten på membranen på de to slavebasser til ca. 100g.

Her er et par billeder af kabinetterne og en lille testopstilling med hvordan jeg forestiller mig enhederne skal placeres.









Edited by daniels - 17 Mar 2022 at 20:38
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2022 at 20:21
Jeg går også og roder lidt med en mulig frontstof løsning med skjulte magneter.
Men jeg kan ikke helt få det til at virke som jeg vil have det til Unhappy

Selv er jeg ikke til frontstof, men hvis jeg kunne lave det lidt fikst, så kunne det måske gå.


Edited by daniels - 17 Mar 2022 at 20:42
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2022 at 21:17
Originally posted by daniels

Jeg går også og roder lidt med en mulig frontstof løsning med skjulte magneter.
Men jeg kan ikke helt få det til at virke som jeg vil have det til Unhappy

Selv er jeg ikke til frontstof, men hvis jeg kunne lave det lidt fikst, så kunne det måske gå.


Jeg laver magnet frontstof på alle mine kabinetter, så jeg har en del erfaring med det.
Jeg bruger altid Ø10mm neodym magneter, mine favoritter er nogle ø10*10mm NAGA opslagstavle magneter de forhandler i Bog & Idé (i hvert fald her i området) De kostede 75kr for en 4-pak sidst jeg købte nogle. Og de er meget kraftige.

Jeg bore hul fra bagsiden/indersiden af bafflen, med et bor uden centerspids(kan også gøres med et overfræserbor), til der står mellem 1mm og 1,5mm tilbage af pladematerialet. Jo større frontstof, jo mindre skal der stå tilbage, det kræver jo lidt mere styrke.
Det samme gør sig gældende for magneterne i stoframmen.

Håber det kan være til hjælp (-:
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2022 at 07:54
De ser godt nok visuel potente ud de basser :O Det lyder som et fedt og anderledes projekt du har gang i. 
Jeg kan næsten ikke forestille mig andet end at sådan en 8" slave sagtens kan følge med de 2 stk 4". Deres lineære slaglængde er jo 6,5mm, og det samlede areal er 108mm2 (mellem en 5" og en 6"). Sådan en 8" har længere slaglængde og i hvert fald dobbelt areal, så de gængse tommelfingerregler er jo krydset af Thumbs Up
Jeg glæder mig til at følge projektet Tongue
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2022 at 10:56
Originally posted by Træman

Originally posted by daniels

Jeg går også og roder lidt med en mulig frontstof løsning med skjulte magneter.
Men jeg kan ikke helt få det til at virke som jeg vil have det til Unhappy

Selv er jeg ikke til frontstof, men hvis jeg kunne lave det lidt fikst, så kunne det måske gå.


Jeg laver magnet frontstof på alle mine kabinetter, så jeg har en del erfaring med det.
Jeg bruger altid Ø10mm neodym magneter, mine favoritter er nogle ø10*10mm NAGA opslagstavle magneter de forhandler i Bog & Idé (i hvert fald her i området) De kostede 75kr for en 4-pak sidst jeg købte nogle. Og de er meget kraftige.

Jeg bore hul fra bagsiden/indersiden af bafflen, med et bor uden centerspids(kan også gøres med et overfræserbor), til der står mellem 1mm og 1,5mm tilbage af pladematerialet. Jo større frontstof, jo mindre skal der stå tilbage, det kræver jo lidt mere styrke.
Det samme gør sig gældende for magneterne i stoframmen.

Håber det kan være til hjælp (-:

Alle input er velkomne! Big smile

Jeg har gjort noget lignende før, og har nogle ret kraftige neodymium knap-magneter liggende.

Men de har ikke rigtigt kunne holde frontstof-rammen, den har gledet ned. Men jeg har nok ikke monteret dem dybt nok i frontpladen - måske skal jeg lige sætte et par skridsikre dutter på frontstof rammen (?) Approve
Selve stoframmen skal nok også tweakes lidt, så den vejer mindst muligt.

For nu har jeg valgt ikke at bruge frontstof til dette projekt - måske finder jeg en helt anden løsning.

Jeg regner med at bruge et gitter til slavebassen i siden - da den kan være lidt udsat.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2022 at 11:01
Originally posted by Frost

De ser godt nok visuel potente ud de basser :O Det lyder som et fedt og anderledes projekt du har gang i. 
Jeg kan næsten ikke forestille mig andet end at sådan en 8" slave sagtens kan følge med de 2 stk 4". Deres lineære slaglængde er jo 6,5mm, og det samlede areal er 108mm2 (mellem en 5" og en 6"). Sådan en 8" har længere slaglængde og i hvert fald dobbelt areal, så de gængse tommelfingerregler er jo krydset af Thumbs Up
Jeg glæder mig til at følge projektet Tongue

Ja, jeg tror det kan passe sammen.
Fra tidligere erfaringer med Scan-Speak 23W+slaver, er jeg gået efter en slave med 2x membranareal i forhold de aktive enheder, om ca. samme slaglængde. Det virkede fint der.

Så må jeg rode med membranvægten på den 8" slave, og tweake lidt på den.

SB's 10" slave (SW26DBAC-00) ser ellers noget bedre ud (og er meget dyrere). Den overvejer jeg til et sideløbende projekt med Purifi-enheder, jeg  har kørende.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2022 at 12:02
Så er der lidt flere billeder fra processen.

Der er trukket kabler og isoleret (strategisk) og til sidst er sidepladen limmet på.










Alle huller er fræst klar og har fået et par mm ekstra i diameter, da jeg overvejer en lakering - den kan godt tage en mm eller to.



Edited by daniels - 21 Mar 2022 at 12:02
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2022 at 12:04
Så skal der snart slibes og grundes, slibes og grundes, indtil de er klar til en lakering.

Alle kanter skal også fræses runde.

Snart går jeg i gang med førdderne til dem.
Der er lidt forskellige løsninger på tegnebrædtet Big smile

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2022 at 12:35
Det bliver rigtig spændende Daniel :) Det er jo også helt nyt at se dig arbejde med så små enheder :D 

Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2022 at 13:43
Originally posted by Frost

Det bliver rigtig spændende Daniel :) Det er jo også helt nyt at se dig arbejde med så små enheder :D 


Faktisk arbejder jeg mest med enheder mindre end 7", da jeg arbejder rigtigt meget med dynamiske mellemtoner.

Subwoofere er en helt anden sag Big smile

Denne højttaler startede egentlig med at jeg søger efter den bedst mulige mellemtone til mine reference-højttalere.
Der faldt jeg over den Kartesian mellemtonen, der ser spændende ud.

Jeg er også igang med Purifi mellemtoner - og i mine reference-højttalere bruger jeg en 5" AudioTechnology mellemtone. Men jeg er rimelig sikker på at en Purifi 6" kommer til at tage over der.

De store enheder over fylder faktisk meget lidt i mine byggerier Smile
Jeg publicere bare ikke ret meget af det.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz