Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs Hybrid
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs Hybrid

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs Hybrid
    Posted: 26 Jan 2022 at 12:19
Begge horn typer kan fungere fremragende hvis det implementeres rigtigt. Så mener ikke det har nogen  betydning. 
Horn må ha' synergy.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 12:23
Ja, det er ikke kønt - men nu er horn jo også noget skrammel med en masse indbyggede resonanser LOLWink
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 12:23
Ligesom et rum, haha
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 12:25
Ved at tapped horn virker super godt, har selv haft dem og har også hørt andre DIY versioner, uanset hvor slem IR måtte se ud, men det er jo bare mig....Wink
Horn må ha' synergy.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 12:31
Det har entydigt betydning ved fx basrefleksafstemning - det er min helt klare erfaring gennem alle årene. Kunsten er at få en god basrespons (frekvensgang) samtidig med et godt pulssvar, og det kræver den rette enhed til opgaven. Frekvensgang og pulssvar hænger matematisk set uløseligt sammen og er to sider af samme sag. Rummet ødelægger meget, ja. Godt og dårligt pulssvar er forskellen mellem differentieret bas og one-note bas. Et godt pulssvar alene gør det ikke, hvis der er oversving på afrulningen, som går (endnu mere) i rummet.

Edited by USXX - 26 Jan 2022 at 12:32
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 12:51
Er slet ikke uenig i dine teoretiske betragtninger, har dog hørt meget "one note bas" fra bas højtalere / subs som skulle være fint konstrueret, så jeg mener at der er flere ting i det. F.eks. så opfatter det menneskelige ører ikke bas-pitch, under 100 hz, før efter 3-5 cyklusser. Dvs at f.eks. ved 50 hz går der ca. 60-100 ms før vi overhovedet hører/opfatter bassen. I det tidsrum har bas bølgen være mindst et par gange rundt i rummet, så rummet domineret total. Alle mine subs har et delay på mellem 0 og 20 ms, det høres overhoved ikke. Så evt. ringning, uanset om det kommer fra sub eller rum, kan tæmmes med simpel eq. 

Her er målt step response fra lytte position i garagen.


0-2 ms er diskant og mellemtonen, som er perfekt tidsintegreret, bassen kommer lang tid efter som en refleksion/direkte lyd 6-8 ms. Som sagt ikke uenig i din teoretiskes fremlægning, ved du kan dine ting vedr. audio, men der er mere til denne problemstilling vedrørende IR i bassen.
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 19:46
Originally posted by USXX

@Enthusiast,

Her kan du sammenligne de fire mest benyttede metoder til numerisk invers Laplace-transformation med eksakte (analytiske) løsninger for forskellige funktioner. Jeg ved, at du har kigget på det tidligere.


Tak for linket. 
Det kan være, jeg skal kigge lidt på det igen.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 19:54
Originally posted by Schlager

Hornresp kan det meste inkl. IR. Det giver dog ikke meget mening at må IR i bassen, da tonerne er længe om at udvikle sig (10-50 ms).

Jeg har hørt om hornresp i flere sammenhænge, Men har aldrig downloadet eller prøvet det. Mange taler varmt om det. Så det er sikkert glimrende.

Jeg benytter mine egne værktøjer, der ligeledes kan det meste - bare ikke step responsen (endnu?).

Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 19:57
Dine egne værktøjer, sidder du og skriver softwaren selv?
Horn må ha' synergy.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 20:10
Originally posted by Schlager

Dine egne værktøjer, sidder du og skriver softwaren selv?

Matematiken rodede jeg med tilbage i 2015. Der er løbende kommet lidt ekstra til.
Tråden er her:


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz