Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2021 Projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2021 Projekt

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2021 Projekt
    Posted: 11 Feb 2022 at 20:35
Hej

Så fik jeg nået at lave den ene bagkasse færdig og har fået malet første gang med DuraTex. Der er desuden kommet masser af div. Dæmpemateriale hjem!

I øvrigt første gang jeg bruger DuraTex og det er da for vildt. Tykt som tjære og bliver hårdt som sten på 1-3timer. Det er bestemt ikke sidste gang jeg bruger det.

Mvh Hans









Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2022 at 17:54
Hej

Så kom der enheder hjem og kabinetterne er ved at være klar til indre dæmpning(filt osv), kabling og montering af enhederne.

Det ene billede viser enhederne lagt løst i kabinettet... de enheder er simpelthen noget af set lækreste jeg har haft i hånden og den basenhed er så massiv. Får virkeligt den 7” enhed til at ligne noget småtteri. Glæder mig som et lille barn til at få Hylle i gang med filtrene.





Mvh Hans

Edited by Hansmlauridsen - 04 Mar 2022 at 17:56
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2022 at 13:43
Hej

Så begynder det at ligne noget!!

Mvh Hans

Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2022 at 15:30
Det ser super godt ud Clap

Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2022 at 15:55
Nydeligt! Clap
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2022 at 08:47
Flot monitor look! Det bliver sjovt, at lave filter på, jeg er spændt på om den 15" bare vil over-power min stue helt vildt....Smile
Vi går nu efter at lave en ren passiv løsning med filter som udgangspunkt.

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2022 at 10:57
Så er jeg så småt igang, med at lave de første målinger på Hans´s højttalere. Vi ville gerne undersøge hvordan basrefleks porten virker/er tunet i kabinettet:

Portrøret har fået en tyndt lag filt lagt på overfladen ind gennem røret, og vi ville se, hvordan det målte. 
Her under ser, man den grønne impedans måling med filt og den gule uden. Det er ikke en verden til forskel, men man kan høre en ændring.


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2022 at 11:21
Her kan, man måske se, hvorfor man kan høre en forskel med og uden filt. Her målt med mikrofon i port åbningen, mens højttaleren er lagt om på "ryggen".
Den grønne kurve er med filt, det kunne se ud til til højere frekvenser bliver dæmpet lidt ud af porten. Måske jeg kan have raget lidt til mikrofonen, mens jeg fjernede filten, så den grønne kurve har nok ikke tabet så meget niveau i virkeligheden.
Men det peak lige under 300Hz er selvfølgelig uønsket, så måske, man kan omarrangere dæmpe materiale i kabinettet og bedre på det.



Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2022 at 00:09
Hej

At omarrangere dæmpe materialet er nemt, for der er slet ikke noget i lige nu på nær filt på alle store flader.. Men hold nu op hvor jeg glæder mig til de første prøve lyt.

Jeg lyttede på mellemtonen fullrange i 60-80timer for at få den spillet til og det er den bedste fuldtone enhed jeg til dato har hørt. Så nem at lytte til uden de store unoder osv. Det virker til at kulfibermembranen har en fremragende dæmpning i sig selv. Hvor meget mit yderst opfindsomme mellemtonekammer har at sige ved jeg ikke, men som fuldtone kan de skabe et lydbillede der går bagom lyttepositionen. det tegner virkeligt godt. 
De der var igennem stuen og lytte til dem var også begejstret. Selv om de "kun" sidder i de lukkede 15liter spiller de fin bas. Så hatten af for den enhed. 

Jeg har været noget nervøs for om jeg har ramt tuningen med baskammeret, men det er bestemt ikke langt fra de 23Hz Usxx anbefalede med en 6" port.

Når de engang kommer i stuen igen skal de slibes og males et par gange mere for at få de sidste grovtømrer unoder væk i finish, hvis de da ikke skal beklædes i læder på alle flader.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2022 at 15:26



Så er udviklingsarbejdet med filteret og konstruktionen ved at være færdig, det er kun småting der trimmes på nu, faktisk kan det kun gøres færdig, når højttalerne flyttes fra min stue til Hans´s. 

Hans, var forbi og lytte og godkendte resultatet inden de flyttes. Jeg troede egentlig også jeg var færdig, men efter en lille pause og et besøg på highend showet i München, så kan det være referancerne var blevet opdateret, så jeg har været over det igen og synes også, at have flyttet performace i den gode retning igen. 

Der er fyldt noget mere dæmpemateriale, i bas volumet. Og Hans, er begyndt at købe de endelige delefilter stumper.

Jeg har arbejdet med 1.&2. ordens filtre mellem bas og mellemtone, selv om jeg ikke rigtig troede på 1 orden, men det endte da også på 2. orden. 
Mellem diskant og mellemtone, er der prøvet 2. og 3. ordens, og det endte på 3 ordens.
Jeg troede fra starten jeg ville ende på et system hvor mellemtonen er i modfase af resten, men det er endt op med at bassen er i modfase med resten. Det var det der ville fungere.

Nu skal vi bare have forvandlet den rodde bunke på gulvet til nogle ordentlige delefiltre på boards!

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz