Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2021 Projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

2021 Projekt

Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Pro medlem
Pro medlem

Online Status: Offline
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2021 Projekt
    Posted: 25 Maj 2022 at 15:58
@ Hylle; peak'et ved 300 Hz er en piberesonans i porten. Den er ikke nem at slippe af med ved dæmpning, medmindre du kvæler porten meget, og så er den jo (dynamisk) kompromitteret. Man kan tage hensyn til problemet i det indledende design ved en hensigtsmæssig placering af bassen og porten (hver for sig såvel som indbyrdes) - det simuleres som en transmissionslinje. Derved kan man reducere excitationen af denne uønskede resonans, men det er absolut ikke givet, at designet på andre måder kommer til at gå op i en højere enhed samtidig. Problemet er næppe så stort, da porten vender nedad, og desuden deles bassen vel også relativt lavt?

Edited by USXX - 25 Maj 2022 at 16:00
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Online Status: Offline
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2022 at 18:59
Du har ret USXX jeg synes ikke, man høre noget problematisk til den port resonans i lyttepositionen. Så jeg har ikke gjort yderligere ved det. Delefrekvenserne ligger omkring 250Hz og 3100Hz. Jeg har dog ikke målt dem efter det seneste lydtrim. Jeg har forsøgt, at lade mellemtonen arbejder ret højt i frekvens da jeg synes den gør det godt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz