Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: MTM design
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MTM design

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MTM design
    Posted: 30 Dec 2021 at 14:12
Men jeg venter på, at Godsbanens værksted lukker op igen, kan jeg lige så godt forberede projektet, så jeg er klar!

Jeg skal lave et sæt, bestående af 2 stk 5" Audiotechnology eneheder og en enkelt Scanspeak D3004/604000 per side. 

Jeg tænker, at koble det som MTM, men kan ikke blive klog på, hvor vigtig afstanden, mellem enhederne, i virkeligheden er. Som jeg læser det, skal det hele klemmes så tæt sammen, som muligt og jo højere delefrekvens, jo tættere.

Når jeg så ser nogle af Troels Gravensen konstruktioner, virker afstanden imellem wooferne ret stor? 

Jeg kan jo også lave det som MMT, men det løser vel ikke problemet, angående lobing eller hva...der er stadig to enheder
En anden mulighed er eksempel 2, nedenfor, da jeg så undgår, at diskanen sidder for høj.

Hvad tænker I?
Alle tanker og inputs modtages med taknemmelighed Tongue


Michael B.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2021 at 14:36
Lige lidt detaljer fra min opstilling.

Det hele bygges in i en fremskudt, varm og tæt skunk og rammen er 36 x 120 cm…..det ligger helt fast Smile
Sildekasserne er træningshøjttalere, for jeg skulle lige have check på gain på Hypex’erne, så jeg ikke brændte AT-enhederne af. Jeg lover, at de bliver kylet ud, når resten er på plads.


Michael B.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2021 at 15:54
Jeg ville vælge konfiguration nr. 1 på din tegning.
Den vil give det mest jævne udstrålingsmønster i det horisontale plan.
Den forskudte diskant på nr. 2 kan give drillerier med fasen, når du bevæger dig sidelæns foran højttaleren.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2021 at 16:35
Hej Entusiast!

Det var også min oprindelige tanke.

Tænker du, at afstanden mellem wooferne er kritisk?
Som jeg læser det, skal de, efter teorien, mases helt tæt sammen.
Det er bare ikke det jef ser, når kigger de konstruktioner, der findes…..?
Michael B.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2022 at 22:51
Som altid med højttalerbyg, så er det vigtigere at finde det rigtige samspil mellem enheder, delefilter/frekvenser frontbaffel etc., end at at vælge en bestemt placering af enhederne (alt med måde...).
Derfor ser man mange forskellige løsninger, der også virker fint.

TMM har sine fordele da de to enheder, der dækker samme frekvensområde, sidder tæt på hinanden. Der kan MTM godt give lobbing-problemer.
Men det afhænger af delefrekvenser og enhedernes powerrespons - og ikke mindst lytteafstand.

Sidder du langt væk, kan summeringen godt "redde" en højttaler med lobbing-problemer.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2022 at 23:30
Hej Daniel!

Jeg sidder 3,3 meter væk, i en ligebenet trekant.
Det er dine gamle enheder, der endelig er ved at blive bygget ind i kabinetter Smile

Delefrekvensen er jeg ikke sikker på, så det må komme an på en prøve.
Tænkte også, at lave 3 “byggeklodser”, så man kan stable dem som MTM, MMT, eller TMM….for diskanten kan godt komme til, at sidde lidt højt.

Jeg tænker bare, at det kan blive lidt problematisk med 2 kabinetter på 4 liter hver, da der ikke er meget luft omkring den enkelte 5” enhed, 
Diskanten kan bare sidde i en ramme, så det er ikke noget problem.

Michael B.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2022 at 23:39
I øvrigt, tak for din anbefaling af Hypex-forstærkerne, Daniel!

Jeg har erfaring med Minidsp og frygtede, at Hypex var vanskelige, at have med at gøre. Programmeringen er ikke så pædagogisk i Hypex, men absolut til, at have med at gøre.

Jeg kører digitalt ud på min Lyngdorf TDAI2200 og og det virker perfekt.
Den analoge RCA-udgang går til subwooferne og delingen sker i Hypex modulerne.


Michael B.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 20:26
Det kan være lidt kringlet at dele enheder op i moduler, men det giver en god ide om hvordan man bedst kan sætte dem sammen.

Og husk at teste frontbafler!
Evt. undlad at undersænke enhederne i kabinetterne og lav papplader som frontbafler du kan sætte på, rundt om enhederne. Det kan give nogle fingerpeg til en god udforming af frontbaffel.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 20:43
Jeg er helt enig med daniels.
Man kan sikkert få det meste til at lyde hæderligt. Men man kan hjælpe sig selv gevaldigt allerede i planlægningsfasen ved at gøre sig netop de overvejelser, som trådstarter gør sig.

Med digitale filtre bliver arbejdet med delefiltrene nok mindre frustrerende, især da trial-and-error lyttetrim på filteret foretages uden meromkostning Wink 

Som jeg har forstået projektet, så skal skunken/hulrummet lukkes af. Dermed bliver der vel egentlig tale om en in-wall højttaler? Eller har jeg misforstået noget?

Jeg er med på, at du monterer egentlige kabinetter til mellemtone/diskant. Men de monteres vel bare på bagsiden af "væggen"?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 20:55
Mht. placering af enheder, så kan du jo overveje at lave to baffler, hvis du har mod på det.

En baffel med MMT konfiguration og en anden med MTM konfiguration. I begge tilfælde ville jeg bare placere enhederne så tæt som praktisk muligt, så man stadig kan få en pæn kant mellem udfræsningerne.

Begge systemer/konfigurationer kan du så filterteste - evt. både som 2-vejs og 2½-vejs, hvis du har dsp kanaler nok.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz