Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofere

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofere
    Posted: 20 Dec 2021 at 17:33

Så lykkedes det mig, langt om længe, at færdiggøre mine to subwoofere, bestående af to styk SB23MFLCL45-8, i hvert kabinet. Tak til Ulrik for stor hjælpsomhed. Jeg har bygget flere subwoofere, men ikke slot loadede, så jeg anende intet om det. Jeg har kun målt op til omkring 300 Hz og der er ikke den pukkel, der vill kræve EQ, men porten er også ret stor.
 
Af estetiske hensyn, skal det hele mokkes ind i en væg, jeg har bygget, foran en skråvæg.....det er ikke min kone, men faktisk mig selv, der vil have det sådan Tongue
Slutteligt, afdækkes det hele med frontstof.

De små Jamo-højttalere, på toppen, er "trænings-højttalere", som bliver smidt i containeren, når jeg får bygget mine egne. Jeg har brugt dem til opstart af mine Hypex plate amps, så jeg ikke brændte de enheder af, som skal bruges senere. Forstærkerne er, efter en masse læsen, egentlig ret enkle, at gå til og jeg har også en Umik-1, der bruges med REW og kobles digitalt til Lyngdorf forstærkeren, via et lydkort.

Indtil videre, er der hul igennem og der kommer lyd. Subwooferne går fint til ca 30 Hz, men hjælp af lidt EQ. Under 30 Hz, bliver det svært, men det er absolut OK for mig.
Systemet, i sin helhed, lyder ikke ret godt, men nu har jeg koblet det hele til, som et aktivt system og er klar på, at bygge mine hoved-højttalere.




Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2021 at 18:41
Fedt Thumbs Up


Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2022 at 22:39
Har du nogle målinger du kan vise (lytteposition)?

Også selvom det er med rummets påvirkning, så kunne det være sjovt at se hvad den kan.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 18:48
Hej Daniel!

Her er et par fotos.
Jeg må påpege, at det er quick-fixes....jeg skal justere mere, men det bliver når resten er færdigt.
Målingen er foretaget ved fronten af subwooferen.

Før EQ:


Med EQ:




EQ i Hypex modulet:


Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 18:57
Har du prøvet at lave en nærfeltsmåling (midt ud for åbningen helt tæt på baffelplanet)? Så ser du tydeligt, hvad der sker i højttaleren kontra rummet. 
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 18:59
Jeg lavede lidt forskelligt og det mest lineære var lige ved udmundingen.
Hvis jeg måler f.eks en halv meter ude, ses tydeligt room gain. 
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 19:17
Pointen var, at jeg syntes, det kunne være interessant at se en nærfeltsmåling for netop at se højttalerens opførsel uforstyrret af room-modes.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 19:56
Hej igen!

Målingen er med mikrofonen placeret lige ved mundingen på porten……er det ikke det, du søger?
Jeg har desværre ikke en måling fra lyttepositionen, men der skal nok komme flere målinger ☺️
Michael B.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 20:21
Det ser ikke ud til, der er så meget output uden EQ, og hvis skalaen er dB på Hypex-billedet, så booster du ret meget (16dB?)

Bliver den sub ikke meget presset med så højt gain?

Jeg er selv mest interesseret i subwooferens målinger i dit lytterum i lyttepositionen, for det er jo det du hører når den spiller.
Nærfelt er ikke så spændende i min verden (med mindre du bygger højttalere til andre).


Edited by daniels - 03 Jan 2022 at 20:23
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jan 2022 at 20:49
Originally posted by Dichael

Hej igen!

Målingen er med mikrofonen placeret lige ved mundingen på porten……er det ikke det, du søger?
Jeg har desværre ikke en måling fra lyttepositionen, men der skal nok komme flere målinger ☺️

Jo, det kan jeg da godt se, at du skriver. Det overså jeg, da målingen slet ikke ligner/minder om en nærfeltsmåling. I sidste ende er det naturligvis interessant, hvad der sker ude i rummet. Der er meget, man absolut ikke kan bruge nærfeltsmålinger til, men en nærfeltsmåling kan sandelig give megen brugbar information om selve højttaleren i det lavfrekvente område, som i den grad kan sløres ved en måling ude i rummet (og man kan måle/beregne strålingsresistans på den måde, hvilket jo er nok så interessant, når vi taler lavfrekvens - tænk blot på B&O's ABC-system). Sammen med en impedansmåling kan en nærfeltsmåling direkte afsløre evt. problemer, som man ellers kan se sig blind på.


Edited by USXX - 03 Jan 2022 at 20:50
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz