Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet-form
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet-form

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet-form
    Posted: 04 Jan 2022 at 21:09
Tak for input!

Det er sgu da godt, at jeg ikke lever af det her, når jeg ikke kan finde de rigtige data…og heller ikke taste dem ind 😂!!

16 liter er ikke noget problem, det kan sagtens være der.

Som skrevet i min anden tråd, tror jeg, at jeg laver kabinetterne, så fronterne kan tages af. Dermed, kan jeg lave to sæt; MTM og MMT. 
Jeg har jo 3 kanaler i mine Hypex, så der kan leges en del og det glæder jeg mig til. 
Michael B.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2022 at 20:25
Der er en lille inkonsistens mellem hjemmesidens T/S parametre og de indtastede på Speakerbuilder.
Vas er 16 liter på hjemmesiden og 14 liter indtastet i Speakerbuilder.

Et Vas på 16 liter vil give dig et lidt større kabinet, men forskellen er ikke dramatisk.

At gå med en Butterworth afstemning vil selvfølgelig komme til at fungere. Personligt ville jeg give enheden lidt mere luft, især nu når den ikke skal spille bas. Med omkring 8 liter per enhed rammer du en Bessel-afstemning. Det ville jeg nok sigte efter. 
Men gør som du føler. Der skal jo også tages hensyn til projektets fysiske rammer.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jan 2022 at 11:20
Nu skal jeg jo også bruge hovedet og poste de korrekte T/S parametre, hvilket jeg ikke gjorde Confused

Det er ikke Flexunit, men C-quence......det beklager jeg og det forklarer også, hvorfor jeg ikke kunne få tingene til at passe i mit hoved!

Hvis jeg simulerer Butterworh, får jeg 8 liter. Med lidt afstivning, tænker jeg, at 10 liter er okay.






Edited by Dichael - 01 Jan 2022 at 11:21
Michael B.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Dec 2021 at 15:32
Ok. Så kan du nok sagtens overveje at gå op i volumen. Du kan overveje et volumen på godt 25 liter, svarende til en Bessel afstemning. 
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2021 at 18:01
Hej Entusiast!

Jeg har mine baskabinetter stående, direkte under og tænker, at dele mellem 100 og 200 Hz.
Det må komme an på aktuelle lyttetests, når det hele er færdigt.

Fik også en ide om at lave det som en slags åben baffel, da der er en tør og isoleret skunk, bag, men jeg kunne ikke finde ud af, at simoulere det.
Michael B.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2021 at 16:33
Jeg fik aldrig svaret her.
Afstemningen afhænger lidt af, hvordan du skal bruge enhederne.
Hvis de skal spille ned i basområdet, vil den viste afstemning på ca. 16 liter sikkert være fin.

Hvis enhederne kun skal spille mellemtone, kan du sagtens give dem et større volumen.
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2021 at 22:21
Det kan jeg da godt se......

Hvad tænker du om dette forslag, ca 16 liter....det er vel ikke helt skævt.
Enhederne skal spille til et sted mellem 100-200 Hz.
Impedansen er ikke et problem, da de drives af Hypex FA123, som har separate kanaler for 2 x bas og 1 x diskant. 






Edited by Dichael - 21 Dec 2021 at 22:24
Michael B.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2021 at 20:14
10-12 liter lyder ikke af meget til 2stk 5" enheder?
Planlægger du med et lukket kabinet?
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2021 at 10:09
Det bliver ret enkelt.

Enhederne, er to styk 15 cm Audiotechnology og en lille Scanspeak Be diskant, koblet som MTM.

Et 10-12 liter kabinet, der skal placeres ovenpå den subwoofer, jeg har beskrevet i en anden tråd.
Eneste krav, er en frontplade, i bredden 36, samt en højddepå ca. 40 cm. Resten er frit og kabinettet kan laves som en back-box, der påmonteres fronten.

Tænker, at lave det i krydsfiner , men en enkelt afstivning, bag diskanten.
Pålimes bitumenplader og filt og fyldes med dæmpemateriale.
Derefter tilpasses mine Hypex FA123.

Alt ligger klart, men nu har Godsbanens træværksted lukket, grundet corona!!!



Michael B.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Dec 2021 at 10:04
Selv tak - lad os se nogle planer og evt. fotos Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz