Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Suara
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Suara

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Suara
    Posted: 16 Nov 2021 at 09:48
Lidt mere info; diskanten er en standard Satori TW29R. Baflen hælder 8,5° bagover. Der er praktisk talt perfekt time alignment mellem enhederne (i 1,5 m afstand med mikrofonen i højde med diskanten måler jeg en tidsforsinkelse på sølle 5 μs - for diskanten vel at mærke), så der er intet at sige til, at der opnås fuldstændig summation over 4-5 oktaver med simple 2. ordens filtre (og diskanten tilsluttet i modfase). Delefrekvensen er endt på 2800 Hz, og filteret ser nu således ud. Der mangler fortsat lyttetrimning med begge højttalere.




Edited by USXX - 16 Nov 2021 at 09:48
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2021 at 20:45
Jeg glæder mig til at høre dem Ulrik. Dejligt simpelt filter. Er det ikke de kabinetter Joachim Gerhard har været involveret i? Jeg mindes en tråd på diyaudio.com
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2021 at 12:52
Originally posted by bknielsen

Jeg glæder mig til at høre dem Ulrik. Dejligt simpelt filter. Er det ikke de kabinetter Joachim Gerhard har været involveret i? Jeg mindes en tråd på diyaudio.com

Jo, det er netop det kabinet. De skal meget gerne spille til julefrokosten.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2021 at 15:59
Bliver jo helt nostalgisk når sådan et dejligt simpelt 6 komponent 12 dB filter vises Smile
Tror de simple filtre er vejen frem for passiv deling istedet for de 24 dB dynamik-dræber filtre der var in for år tilbage.
Hvilket program benytter du?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2021 at 09:05
Man skal aldrig være til fals for, hvad der er in - på noget tidspunkt (det gælder i alle livets forhold). Man skal lave det filter, der skal til, for at højttaleren virker/lyder godt. Nogle gange kræver det flere komponenter, selv om det egentlige filter er simpelt/af lavere orden. Andre gange går det bare op med få komponenter. 

Jeg importerer (valide) målinger i MathCAD og kører alle beregninger/simuleringer der. Det svarer meget til at bruge fx LspCAD. Du kan tilsvarende bruge LTspice - jeg har lavet en model, som er beskrevet her.
Jeg kan bare godt lide at bruge MathCad (som også kunne have været et andet matematikprogram), da jeg let kan ændre mine udtryk og grafer eller tilføje nye.

Det væsentlige er, at man ikke bruger et program, som fortæller en, hvad løsningen er/skal være (det er der fx mange kabinetberegningsprogrammer, der gør). Det mest tåbelige, man kan gøre, er at koble hjernen fra og køre en eller anden optimeringsalgoritme, for computeren forstår ikke psykoakustik, så medmindre du har sat det hele meget grundigt op og ved, hvad du vil opnå, så får du med al sandsynlighed et dårligt resultat - i hvert fald ikke det mest optimale resultat. Programmet skal intet andet end at vise dig konsekvenserne af dine egne valg. Du skal selv vide, hvad du vil opnå, og hvordan resultaterne relaterer sig til lytteoplevelsen - her kommer erfaring ind i billedet.


Edited by USXX - 22 Nov 2021 at 09:14
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2021 at 18:46
Jeg har nu lyttet på højttalerne ad et par gange - senest her til aften. Det kører ret fornuftigt, og jeg har ikke fundet anledning til at ændre i det ovenfor viste filter (jeg justerede på dæmpning af diskanten men endte tilbage ved udgangspunktet). Klangbalance og perspektiv er helt i orden. Der er god transparens og luft omkring tingene. Samtidig er spillestilen lidt afslappet, hvilket i vid udstrækningen skyldes basafstemningen, der er noget blødere, end jeg normalt ville lave den. Selv om enheden potentielt kan levere mere pondus (størrelsen taget i betragtning), så klæder det alligevel højttaleren ret godt som helhed. Den er hvert fald ikke boomy, og den vil dermed kunne stå tæt på en bagvæg, uden at bassen bliver for svulstig. Jeg er alt i alt fint tilfreds med resultatet, så de skal nok komme med til julefrokosten. Det bliver spændende, hvordan de - basafstemningen taget i betragtning - vil klare sig i Bo's store rum.

Edited by USXX - 09 Dec 2021 at 18:49
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2021 at 20:14
Det lyder godt. Glæder mig til at høre dem Thumbs Up

Når du siger "blødere afstemning". Mener du så dermed, at du har afstemt med lavere portfrekvens? Eller større volumen?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2021 at 08:14
Jeg har jo været nødt til at arbejde med det volumen, der nu engang er i et Kalasan-kabinet samt den integrerede port, som man ikke sådan lige kan ændre længden på. Det er effektivt ca. 7,5 liter. Porten er ekspanderende med en mindre åbning bagest i kabinettet og fuld bredde ved baflen. Porten er todelt. Ved at blokere den ene side, kan tuningsfrekvensen bringes ned på fornuftige 44-45 Hz, som faktisk er ret ideelt - kabinettet skulle blot have været 2 liter mindre. Anyway, afstemningen ser således ud. Der er en lille smule ringning på pulssvaret (som i dovenskab ikke er vist), men det er ikke graverende. Ved visse placeringer klæder det nok room-gain meget godt. 





Edited by USXX - 13 Dec 2021 at 09:49
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 11:59
Der er nu kommet færdige filtre i kasserne, og det hele er samlet. Det er en ganske musikalsk lille højttaler - stemmer flyder bare uden at være pågående eller med overstemte konsonanter, og der er en dejlig rumenergi. Bassen er faktisk tilpas dyb, men den kunne som tidligere nævnt godt have været afstemt lidt strammere (det skyldes et kabinet i overstørrelse), men det klæder nu spillestilen fint. De kommer med til julefrokosten.

Edited by USXX - 26 Jan 2022 at 12:00
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2022 at 12:05
Jeg glæder mig til at høre den Clap
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz