Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Absolut fase
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Absolut fase

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Absolut fase
    Posted: 01 Okt 2021 at 13:22
Hvad er jeres erfaringer med absolut fase? Har I prøvet at vende den, og kan I høre (entydig) forskel?

https://www.stereophile.com/content/absolute-phase-fact-or-fallacy

Jeg har generelt ikke rigtig interesseret mig for det og nok per automatik afskrevet, at der skulle være noget at komme efter. Den almindelige opfattelse er også, at øret ikke er følsomt over for polaritet. Det er der dog ret delte meninger om, så emnet er lidt kontroversielt.

Jeg blev tidligere på året under en lyttesession (hvor der både var højttalerkonstruktører og musikere til stede) ansporet til at eksperimentere lidt med det. Grunden til dette var, at jeg ville spille et bestemt nummer med Vaya con Dios (Don't cry for Louie fra et Best of album). Det er et udmærket demo-track, som dog kan lyde lidt hårdt/anspændt. En af musikerne så (og genkendte) coveret, da jeg ville sætte skiven på og sagde så, at jeg lige skulle vende den absolutte fase, når jeg spillede den, for ellers kunne den godt lyde lidt aggressiv (hvilket jeg jo netop vidste). Vi prøvede begge dele - og hold da op... Der var godt nok forskel. Da fasen blev vendt, kom der ro, og det hele blev mere afslappet. Jeg bringer det op nu, da jeg er ved at trimme en ny højttaler, og blandt test-cd'erne var denne, så jeg lavede lige forsøget igen - med lige så tydeligt resultat. Jeg har prøvet det på en række andre plader, hvor jeg generelt ikke finder nævneværdig forskel - men på det nævnte nummer tør jeg godt tage en blindtest.

Byd gerne ind med erfaringer/forklaringer.


Edited by USXX - 01 Okt 2021 at 13:26
Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2021 at 17:50
Kender godt det nummer, så det skal da helt bestemt lige testes!
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2021 at 13:13
Lige det nummer har været min reference siden det udkom. Der er så meget hul igennem at man ser ind i musikken, drøbel og sort baggrund. At man så kan vende fasen for et måske bedre/anderledes resultat skal lige afprøves. Har en dims fra Gato-Audio der kan vise indbyrdes fase på højttalerenheder i samme kabinet så den kommer lige på arbejde.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2021 at 14:24
Du må ikke pille ved den indbyrdes fase mellem enhederne, for så summerer dine enheder jo slet ikke korrekt længere (og så kan du helt sikkert høre forskel LOL). Jeg taler om at vende den absolutte fase (i begge kanaler). Du kan selvfølgelig godt bruge din Phase-it til at tjekke, at højre og venstre højttaler er faset ens. En højttaler kan sagtens være konstrueret med en eller flere enheder tilsluttet i modfase. Det er ikke en fejl, som skal rettes. Det er fx helt normalt (men ikke altid tilfældet), at mellemtonen i en 3-vejs højttaler er tilsluttet i modfase, da det er sådan, at det hele kommer til at summere korrekt.
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2021 at 15:15
Ok, jeg formulerede ikke korrekt. Ville tjekke indbyrdes fase for at være sikker på at enhederne måler ens i begge sider. Derefter vende fasen på højttalerledningerne, og så lytte. Har prøvet det før med andre CD-numre uden at observere forskel bortset fra bassen under 60 Hz når Subwoofer er tilkoblet. Her kan der være en del at hente ved at vende sub (2 stk) signalerne 180 grader, men det er vel fordi Pre-out/Sub out til Sub's ikke vendes når man vender absolut fase til højttalerne.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2021 at 18:52
Thumbs Up
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2021 at 21:31
Prøvede i morges ved 8 tiden. Forstærkere m.m. tændt kl. 6. Slukkede for sub's. Vendte fasen på begge højttalere og tilbage igen, men kunne ikke høre/fornemme forskel. Prøvede det samme her til aften i samme stilling som jeg efterlod det i, og her synes jeg der er en anelse mere hul igennem end i morges. Om det er fordi grejet har været tændt 10 timer extra, eller det er lys/mørke der spiller ind, ved jeg ikke. Ingen vin eller andet pep-up indtaget, har ikke været udsat for ekstern støj i løbet af dagen, men noget sker der altså med "Don't cry for Louie" 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Okt 2021 at 08:25
Der er mange ting, der kan spille ind på lytteoplevelsen, som du selv er inde på. Ud over ens egen tilstand, situationen og fx støj på elnettet, så spiller rumakustikken og højttalernes egenskaber sikkert også ind. Jeg har kun lavet forsøget i vores lytterum men dog på forskellige højttalere, og resultatet har været entydigt hver gang - på det nummer skal den absolutte fase vendes (det skal den så i lige så høj grad IKKE på live-indspilningen af 'Go Insane' med Fleetwood Mac, kan jeg nu tilføje).

Edited by USXX - 06 Okt 2021 at 08:25
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2021 at 07:22
Hej Ulrik
Det, du oplever, kan måske være forskel på positiv og negativ summeret anden ordens forvrængning. 

Negativ sumerende kan lyde mere smooth og med bedre dybde især. Ved positiv sumerende kommer vokaler mere up front og in your face. 

Nelson Pass påstår det, og jeg bad Hylle vende polariteten på hans højttalere og lade mig vide, om der var nogen forskel, jeg synes nemlig hans rørslæde har en unaturlig dybde, med det lyder fedt.

Hylle sagde det som Nelson Pass påstår, uden Hylle viste hvad han skulle lytte efter. 

Forskellen er ikke altid så stor, jeg må have fat i nummeret du nævner og prøve det.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2021 at 07:26
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz