Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Bedre forstÃ¥else af parametre
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bedre forståelse af parametre

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message Reverse Sort Order
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bedre forstÃ¥else af parametre
    Posted: 21 Maj 2021 at 12:27
Da du skærer/deler den nedadtil ved 70 Hz (og det gør du vel?), så bliver filteret jo definerende (sammen med box-afstemningen) for den nedre afrulning. Dermed skal du ikke hænge dig så nøje i Qtc som ved naturlig afrulning. Anyway, hellere lidt for stort end for lille volumen, når vi taler lukket kabinet, der også skal spille mellemtone.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2021 at 12:05
Haha... jeg sidder her med en finger der har fået et dask i en drejebænk i går... så jeg skriver knap så heldigt for tiden LOL
Selvfølgelig mener jeg 0,6-0,65. Embarrassed
Jeg kan sikker leve fint med "standard" værdien på 0,707, men har en ide om at jeg godt kan lide lidt mindre betoning i mellembasområdet - uden dog at vide om det er her at man vil kunne høre forskellen på det højere eller lavere Qtc

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2021 at 11:58
Et Qtc på 6,5 giver et overshoot ved Fs på ca. 16dB...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2021 at 11:57
Et Qtc pÃ¥ 6-6,5 !?!? Confused

Mon du mener 0,6-0,65 ?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2021 at 11:47
Hov.... Qtc
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3106
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2021 at 11:30
Et Q på 6-6,5??? Hvilket Q?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maj 2021 at 11:05
Hej Allesammen

Jeg bliver til stadighed lidt i tvivl om hvilke parametre man skal kigge efter når man vælger en given enhed til næste projekt. Lige nu har jeg 2 stk SB23NRX siddende som mellembasser til at dække området fra omkring 70hz til 5-600hz - imellem 4 subwoofere og en 5" mellemtone.
Da jeg alligevel har begrænset SPL fra mellemtonen, kunne det så give mening at vælge én enhed, som f.eks WO24 i stedet for f.eks 2 x 8". Og hvis et Q på omkring 6-6,5 er ønskelig, hvor småt et lukket kabinet kan man så slippe afsted med, hvis jeg selvfølgelig ønsker optimal lydkvalitet?
Har f.eks prøvet at taste Dayton RS225 ind i speakerbuilder pro, hvor den lader til at kunne nøjes med færre liter end f.eks SB23CAC/NAC/NRX. Er der nogen logisk eller måske simpel årsag til dette? Og er der nogen egentlige kompromisser involveret?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz