Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Bedre forstÃ¥else af parametre
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bedre forståelse af parametre

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bedre forstÃ¥else af parametre
    Posted: 22 Maj 2021 at 15:49
Originally posted by Digital_thor

jeg syntes der ofte er mange følelser 

Der er nemmere at have følelser end viden, nÃ¥r det kommer til lyd Wink

Den klarhed du nævner, kan højst sandsynligt tilskrives lav forvrængning. 
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:53
Originally posted by Digital_thor

Nemmerlig.... deri udfordringen i direkte strålende enheder kontra akustisk bånd-pas.

Du glemmer at direkte strÃ¥lende enheder er ca. 10 dB bagud i følsomhed, hvilket jeg tænker ogsÃ¥ har lidt at sige, de er sÃ¥ at sige langt bagud pÃ¥ point, allerede fra start  Wink

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 16:08
Originally posted by Schlager

Originally posted by Digital_thor

jeg syntes der ofte er mange følelser 

Der er nemmere at have følelser end viden, nÃ¥r det kommer til lyd Wink

Den klarhed du nævner, kan højst sandsynligt tilskrives lav forvrængning. 

Det kan sagtens tænkes.... og deri består netop nysgerrigheden i at grave lidt dybere i data/teori Wink
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 16:12
Originally posted by Schlager

Originally posted by Digital_thor

Nemmerlig.... deri udfordringen i direkte strålende enheder kontra akustisk bånd-pas.

Du glemmer at direkte strÃ¥lende enheder er ca. 10 dB bagud i følsomhed, hvilket jeg tænker ogsÃ¥ har lidt at sige, de er sÃ¥ at sige langt bagud pÃ¥ point, allerede fra start  Wink


Kender godt din holdning Wink Men så vildt behøver det ikke nødvendigvis at blive til mig.... og jeg tror på at alle konstruktioner i et eller andet omfang fungere fint inden for hver deres rammer.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 16:19
Originally posted by Digital_thor

@Roky
Du behøver måske heller ikke 2 x 8". Hvis du i forvejen ikke har så meget membranareal på din mellemtone eller ikke spiller superhøjt.
Er det et pladsproblem du har... eller manglende forstærker kanaler?

Det er faktisk kun et spørgsmÃ¥l om at der ikke pÃ¥ nogen mÃ¥de er fysisk plads i de kabinetter jeg allerede har. Jeg har Satori 6.5" P-udgaven, som mellemtone. Den har det fint ved en deling pÃ¥ 180 Hz BW24dB. 

Har ikke problem med SPL. De kan spille rigeligt højt også ved musik som Trentemøller. Jeg giver op før højttalerne gør. Derudover eksperimenterer jeg med multiple subs.

Jeg vil dog gerne kunne eksperimentere med en højere deling mellem bas og mellemtone, fordi jeg tror pÃ¥ der er mere autoritet at hente, ved en lidt højere deling. 

Ifølge speakerbuilder vil en WOP-24 kunne klare omkring 70 watt. Det er ca det samme som mine SB29. Prisen for det er så ca. en Fb der er 10 hz højere på WOP-24. Det tror jeg faktisk bare er en fordel i min situation. Så det er muligt at mit forbehold at WOP-24 ikke vil kunne spille højt nok, er ubegrundet.


 




Edited by Roky - 22 Maj 2021 at 16:20
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 16:27
Ift. enheder mener jeg, at jeg er spot on, nÃ¥r jeg nævner ulineær forvrængning, som en væsentlig faktor. Enheden er født med denne ulineære forvrængning og den kan ikke ændres. Den slags forvrængning øges jo mere enheden bevæger sig, hvilket ogsÃ¥ er en af grundene til at jeg sværger til horn, da enheden typisk bevæger sig mellem 10 - 25 %  i sammenligning med direkte strÃ¥lende enheder, ved samme SPL  Smile Fase og impedans kurver kan ogsÃ¥ fortælle om en enhed har nogle svagheder.

NÃ¥r det kommer til højtalere, sÃ¥ er vi jo ogsÃ¥ nødt til at inkludere rummet. SÃ¥ kommer power respons og rummets efterklangstid i spil. Andel af tidlige/sene refleksioner ift. den direkte lyd osv osv men det har du jo styr pÃ¥ Smile
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2021 at 19:27
Det er ellers en fin lille enhed:
Den har jo næsten samme specs som min RS125 - bare over dobbelt så højt Qms..... måske det gi'r noget.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jun 2021 at 23:03
Jeg tænker hvis du i forvejen har udfordringer med MAX spl med den mindre mellemtone, sÃ¥ er du vel ligevidt med en ny i samme størrelse? Smile

Har du overvejet at gå den anden vej med en større mellemtone og så en fornuftig stor waveguide med en deling ved 1800-2000 hz? Desværre er det ikke den nemmeste opgave at finde waveguide der passer godt til den diskant man har i kikkerten.


Edited by Roky - 08 Jun 2021 at 23:04
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2021 at 08:25
Nu har jeg erhvervet et par Satori 9.5 i 4 Ohm! Det tog lidt tid før jeg kunne høre dem, fordi jeg har bagmonteret dem i et hul i kabinet til en SB29 10". 
Det var ikke nemt at fÃ¥ det hele til at være tæt  - Men det lykkedes med en dobbeltramme til Satori Big smile

I ca 30 Liter er Fb ca. 50 hz. Jeg har skÃ¥ret dem lidt over det med en "positiv" Linkwitz transform-formel, sÃ¥ de gÃ¥r til ca. 60 hz. Delt ved 350 hz LR24 - og sÃ¥ subs under. 
Har man et rum der er større end 20 kvm, sÃ¥ ville jeg nok overveje at bruge to pr. side! Men i min situation er jeg tryg ved at bruge én pr. side! 

Wow de er gode! Klar anbefaling herfra.

 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2021 at 12:49
@Roky - jeg overvejer dem også seriøst. For som Ulrik er inde på, så har de bare meget mindre tab end f.eks Dayton, selvom de næsten måler ens på alle andre parametre. Så hvis man vil have flere mikrodetaljer osv, så giver det fin mening med lavest muligt tab i ophæng - hvilket netop er der hvor de 2 mærker adskiller sig allermest.
Og update... jeg har bestilt et sæt MW13TX-4 nu.... skulle kommer snart Thumbs Up Men vi ved jo at corona og Jule-trafik/indkøb, kan lave en pokkers masse forsinkelser Pinch
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz