Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Bedre forstÃ¥else af parametre
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bedre forståelse af parametre

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bedre forstÃ¥else af parametre
    Posted: 21 Maj 2021 at 14:25
Lad os tage det til sommertræffet......

Dayton'en måler ganske forbilledligt (men har ekstremt højt tab, Rms - og dermed også meget lavt Qms). Dykket ved 2 kHz er egentlig ikke et dyk. En alu-membran (særligt uden støvdæksel) ruller flot af på den måde inden "dykket" - og så kommer opbrydningerne op. Dermed ser det ud som et dyk - og sådan kan man selvfølgelig også vælge at betragte det.


Edited by USXX - 21 Maj 2021 at 14:26
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 09:50
Tak Ulrik Thumbs Up

Jeg spiller jo med RS125'eren lige nu, som bestemt er nem at have med at gøre, da den har en ret jævn frekvensgang og spredning - hvilket jo i sidste ende gør det lidt mere forudsigeligt hvordan filteret opfører sig sammen med enheden.
Ja jeg syntes også godt at jeg ser en form for sammenhæng imellem følsomhed, jævn frekvensgang og tabet.
Håber snart at kunne teste et sæt Textreme, for at se om de rammer en fin middelvej.... eller om jeg overhovedet kan høre forskellen, når først de har fået et filter Smile
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 14:31
Lyden fra en højtaler enhed, defineres jo i stor grad ud fra dens frekvens respons, resonanser/opbrydning, men ogsÃ¥ ud fra ulineær forvrængning 2. 3. 4. harmoniske osv og intermodulær forvrængning IMD. DSP'en tager sig af frekvens responsen (lineær forvrængning), mens ulineær forvrængning ikke rigtig kan ændres. SÃ¥ jeg ville ogsÃ¥ tage ulineær forvrængning med ind som en parameter at kigge pÃ¥.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:25
Yes.... Tom Danley skrev også følgende til mig:

"A further comment would be that breakup behavior is also chaotic and non-linear and so tends to change significantly with increasing levels (gets worse).
A 1W response measure gives one thing while often a 10W measure gives a worse indication. With the aluminum cone Dayton woofers, the 8" and 10" inch versions I have tested have an aluminum cone and a LARGE resonant peak which when used as a woofer alone, is still audible with music.

A driver engineer once told me the reason we mostly use paper based cones is, it is the lightest, strongest thing that has enough internal damping and is cheap enough.
Best Regards
Tom Danley
Danley Sound Lab"

Og det er jo også derfor at hans design er populært at kopierer Wink


Edited by Digital_thor - 22 Maj 2021 at 15:26
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:28
Spændende og relevant emne du bringer op!

Jeg kan godt følge dig. Eksempelvis kan man se nogen anbefale en enhed med høj Qms, hvis man ønsker en bas der er dynamisk. NÃ¥r man sÃ¥ har prøvet eks. en SB20-enhed i et 12-15 liter kabinet og hørt hvor dynamisk og kontant den lyder, sÃ¥ giver anbefalingen om højt Qms ikke længere mening. 
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:37
Ingen grund til at bruge eksotiske enheder til Synergy horn, da de spiller i et begrænset frekvensomrÃ¥de pga horn ladningen, sÃ¥ opbrud er langt over deres bÃ¥nd pas. Til gengæld stilles der store krav til diskanten/CD, da den næsten skal dække 5 oktaver. 

Edited by Schlager - 22 Maj 2021 at 15:37
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:40
Præcis..... jeg syntes der ofte er mange følelser og vaner blandet ind i højttaler-byg. Og derfor tænkte jeg at det var på tide at stille en masse spørgsmål. Det er ikke fordi jeg egentlig syntes det er svært at få det til at lyde fornuftigt med langt de fleste enheder.... men hvis det lige skal blive rigtig godt, så begynder der at komme alle mulige detaljer ind i billedet, som jeg ærlig talt ikke forstår endnu Embarrassed Men jeg kan fornemme fra mine spørgsmål mange forskellige steder.... at der er lige så mange holdninger og tilgange til det komplekse i sammensætningerne af X-antal enheder til at opnå omkring 20-20kHz.
Syntes dog ofte at jeg oplever at hårde membraner spiller en mere klar og mere åben øvre mellemtone......og den tanke vil jeg gerne udfordre - hvis muligt. Måske er det bare det kompromis jeg fortrækker Smile
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:40
Jeg er lidt misundelig pÃ¥ du har plads til 2*8" enheder i dine kabinetter. Det har jeg IKKE, og derfor er jeg bundet til noget der ligner en 10* enhed. I dag har jeg en SB29 bas (den første udgave). Den spiller godt og højt! i et lukket kabinet pÃ¥ omkring 30 liter - Men den vil ikke deles over 200 hz. 

Derfor har jeg kig pÃ¥ netop WO24 i 4 Ohm. Tænker den har gode parametre til netop en kasse pÃ¥ omkring 30 liter. Jeg kan fjerne lidt poser med sand, sÃ¥ jeg kommer op omkring de 40 liter, men det tror jeg er for stort i praksis til mit behov.  

Ift. Qtc til bas, sÃ¥ tænker jeg det netop er et punkt, hvor man kan læse en masse pÃ¥ nettet, der ikke nødvendigvis er sandt i virkeligheden. Hvad der nærmest ikke stÃ¥r nogen steder er, at du skal op pÃ¥ et Qtc pÃ¥ omkring 1.0! før et lukket system har samme steprepons som en optimalt afstemt basrefleks. Det er ikke en pointe om at basrefleks har en slap bas, men en pointe om, at højere Qtc i en lukket kasse, ikke er ensbetydende med en slap bas. 

Mange ældre højttalere der er lukket, har efter min viden et relativt højt Qtc - Nogen af dem forbavsende god bas. Man får nærmest et chok når man ser hvor små magneter enhederne typisk har.

En fordel ved en mindre kasse er mindre mulighed for stående bølger og også af natur en mere stiv kasse.

Har du prøvet at eksperimentere med en Linkwitz Transform? Det er ret nemt at ændre Qtc for en lukket kasse, til nærmest et hvilket som helst andet Qtc. De fleste bruger det til at booste i bunden, men teorien gælder også den anden vej. Altså gå fra højt Qtc til et lavere Qtc.

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:42
Originally posted by Schlager

Ingen grund til at bruge eksotiske enheder til Synergy horn, da de spiller i et begrænset frekvensomrÃ¥de pga horn ladningen, sÃ¥ opbrud er langt over deres bÃ¥nd pas. Til gengæld stilles der store krav til diskanten/CD, da den næsten skal dække 5 oktaver. 

Nemmerlig.... deri udfordringen i direkte strålende enheder kontra akustisk bånd-pas.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2021 at 15:47
@Roky
Du behøver måske heller ikke 2 x 8". Hvis du i forvejen ikke har så meget membranareal på din mellemtone eller ikke spiller superhøjt.
Er det et pladsproblem du har... eller manglende forstærker kanaler?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz