Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Bedre forstÃ¥else af parametre
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bedre forståelse af parametre

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bedre forstÃ¥else af parametre
    Posted: 17 Dec 2021 at 21:30
Når jeg sidder og beregner WO24 i lukket kabinet, så får jeg helt ned til 23 liter per enhed - hvilket nok giver mening, hvis man dæmper det godt(fylder det med uld).. eller gør det?
Mit mål er at dække området omkring ca. 70-500hz - da jeg har subwoofer under og MW13TX over.


Edited by Digital_thor - 17 Dec 2021 at 21:30
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2021 at 06:10
Originally posted by Digital_thor

Når jeg sidder og beregner WO24 i lukket kabinet, så får jeg helt ned til 23 liter per enhed - hvilket nok giver mening, hvis man dæmper det godt(fylder det med uld).. eller gør det?
Mit mål er at dække området omkring ca. 70-500hz - da jeg har subwoofer under og MW13TX over.

Hvordan kommer du helt derned (23 liter)? Skamdæmper du den eller er dit kabinet i beregningen utæt. NÃ¥r du kører den til 500 Hz, skal der selvfølgelig lidt fyld til, men den skal jo ikke fyldes op - der skulle gerne være lidt dynamik tilbage. NÃ¥r du siger WO24P, er det sÃ¥ WO24P-4 eller WO24P-8? Hvis jeg antager 4 ohm, sÃ¥ fÃ¥r jeg et minimum pÃ¥ 34-35 liter. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2021 at 09:53
Originally posted by Digital_thor

Når jeg sidder og beregner WO24 i lukket kabinet, så får jeg helt ned til 23 liter per enhed - hvilket nok giver mening, hvis man dæmper det godt(fylder det med uld).. eller gør det?
Mit mål er at dække området omkring ca. 70-500hz - da jeg har subwoofer under og MW13TX over.

Thorbjørn, du kan regne lukkede afstemninger ud med hovedregning:

fb/fs=Qb/Qt=√(Vas/Vb+1)

Jeg har bare sagt: Med et Qt på 0.4 skal vi gange med √3, dvs. at Vb = Vas/2.
Dvs. at for at ende med et Qb omkring 0.7 skal 8Ω versionen have ~40 l og 4Ω ~35 l.


Edited by felsby - 18 Dec 2021 at 09:55
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2021 at 14:30
@Ulrik - det var WO24P-8 jeg kiggede på - overvejede 2 i parallel per side. Er dynamik og dæmpning af kabinettet i direkte modstrid med hinanden? - eller snakker vi om en balance?

@Felsby - jeg har blot ledt lidt på nettet og bl.a. forsøgt mig med simulering her på siden.

Tak - det ser jo ganske simpelt ud Thumbs Up

Selvfølgelig ønsker jeg ikke at købe en dyr og fin enhed, for så at amputere den med et for lille kabinet, men jeg var lidt i tvivl om hvor meget dæmpning kunne give, samt kompromis heraf.


Edited by Digital_thor - 18 Dec 2021 at 14:31
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2021 at 17:15
Originally posted by Digital_thor

@Ulrik - det var WO24P-8 jeg kiggede på - overvejede 2 i parallel per side. Er dynamik og dæmpning af kabinettet i direkte modstrid med hinanden? - eller snakker vi om en balance?

Jeg mener at det er en balance, men da gevinsterne i volumenbesparelse er små, vil jeg anbefale den mængde der begrænser de stående bølger, og der skal ikke meget til.

Originally posted by Digital_thor

@Felsby - jeg har blot ledt lidt på nettet og bl.a. forsøgt mig med simulering her på siden.
Tak - det ser jo ganske simpelt ud Thumbs Up

Selv tak! Det er meget nemt, og det undrer mig at tippet ikke er mere udbredt.

Originally posted by Digital_thor

Selvfølgelig ønsker jeg ikke at købe en dyr og fin enhed, for så at amputere den med et for lille kabinet, men jeg var lidt i tvivl om hvor meget dæmpning kunne give, samt kompromis heraf.

Når du ikke har brug for maksimal bas - du har jo en enhed "under" - så vil en akustisk ventil (som jeg ellers hader!) være meget velegnet her. Den sænker Q uden at sænke fb.


Edited by felsby - 18 Dec 2021 at 17:16
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2021 at 19:08
@Digital Thor
Jeg har mine 4 ohm Satori i ca. 30 L. 
30 liter er uden dæmpemateriale.
Til bas i lukket kabinet, er jeg tilhænger af absolut minimum mængde dæmpemateriale. Tyk filt pÃ¥ alle sider og sÃ¥ dæmpemateriale strategisk fordelt. 

Du er velkommen til at lytte en dag hvis du vil.

Akustisk ventil til bas er ud fra mine erfaringer noget der hører fortiden til. I stedet ville jeg bruge en Linkwitz Transform. Ikke som middel til at tvinge enheden ud i noget den ikke burde, men til samspil med rummet. Med Linkwitz Transform er det to klik at ændre Fb og Q. Hvis du tager to kabinetter der er bygget med samme godstykkelse, hvor det ene er mindre, så vil det mindre virke mere afstivet, pga. mindre areal kabinetflader - Om det kan høres i praksis, er nok til diskussion - Men det er nemmere at bygge.

Jeg kan anbefale at kigge i retning af VituixCAD. Der er en fin kabinetberegner, hvor du kan inkludere digitale såvel passive filtre, så du kan få en idé om hvordan enheden opfører sig. Gratis til ikke kommerciel brug.

@Ulrik: Tak for den gode forklaring! 
Er det ud fra TS-parametre muligt at se, om en enhed har en fjeder der sætter "tidligt" ind?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Dec 2021 at 09:05
@Roky: Nej, du kan ikke se det af T/S-parametrene, som blot beskriver en lineær lumped model. Du kan nogle gange (men ikke entydigt) få en indikation af det ved at kigge på impedanskurven. Hvis puklen er vindskæv omkring resonansfrekvensen, kan det være et tegn. Det kan den dog også være af andre årsager, men der er en sammenhæng mellem spider-geometrien og Cms(f).

Edited by USXX - 19 Dec 2021 at 09:06
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz