Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak / O-audio subs.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak / O-audio subs.

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak / O-audio subs.
    Posted: 15 Jan 2010 at 21:57
Hey..
Fedt projekt.
Jeg har lidt erfaring med præcis samme basser som du bruger. jeg har både haft dem i lukkede og portede kabinetter. Jeg synes enheden spiller bedst i lukkede systemer, men kan godt komme til kort som sub når man ser en film. Enheden har fornuftig vandring, men når først den slipper op så resulterer det i "støj" som du også har lagt mærke til. Den sekvens i filmen hvor det sker, er sikkert med en masse meget dyb bas, og membranvandringen vil være længere jo dybere lyde den skal gengive.. Hvis du hovedsageligt bruger subben til filmbrug, så vil jeg anbefale at porte den, fordi det giver nogenlunde samme output, men MEGET bedre effekthåndtering. derudover så lyder enheden også stadig rigtig godt når den sidder i det portede kabinet.
 
Jeg vil være lidt forsigtig med at presse den til at klapre, fordi det er svingspolen der banker imod bundstykket på magneten, så den bliver ikke ved med at holde til det.. Dog har mine holdt overraskende godt taget i betragtning af at jeg har haft dem bag i min bil, hvor det er noget sværere at høre at basserne bliver presset Embarrassed.
Nå rigtig god weekend
Mvh
 
 
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2010 at 10:04
Hej igen og tak for jeres input.

Jeg prøvede for at se om det var amp der ikk ekunne klare det og køre med kun 1 kabinet, men det gav præcis samme resultat.

I AVP requiem, kan jeg generere lydende i introen af filmen hver gang, både med 1 kabinet og 2. Jeg kan ikke skrue mere end 50% op for O-audio forstærkeren uden dette sker.

Det er som sagt kun på film jeg har oplevet det, og det sker rimeligt tit, har prøvet med flere forskellige film nu,  og det er korrekt det er i scener med meget dyb bas.

Vil det sige denne enhed ikke er super velegnet til film subwoofer ? Den spiller jo helt fantastisk med musik.


Vh

Christian

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2010 at 10:27
Jo det er de, men du skal som frost skrive så have dem portet i stedet for, så går det igen, lukkede systemer kræver oftest en meget stor slaglængde hvis de skal spille så dybt. Så i med nogen porte som beskrevet af syncroniq. Smile
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2010 at 11:36
Uha jeg lærer meget disse dage Embarrassed

Jeg kører i carsound senere idag og henter et par 100 mm rør.

Iflg. Henriks tool, skal jeg helt op på 37 cm for at tune det til 30 hz, med en port på 100 mm,det vil være den max længde jeg kan få på en port i det kabinet, vil det sige jeg ikke kommer dybere end det ?

Det ligger omkring 43 hz i det lukkede iflg. toolet.

Hvilken teknik bruger i til at forlænge porte ?

Vh

Christian

Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2010 at 16:50
Nå, jeg tog en beslutning om jeg vil lære så meget jeg kan i det projekt her, så jeg kørte ud og købte 10 cm porte og besluttede mig for at prøve med 6.5 cm først så jeg kan se hvordan det påvirker med en større port.

Erfaringen so far med en 6.5 cm port på 26 cm er at jeg er ude over banke problemerne som i sagde, tak for det, men ved extreme punchy lyde kommer der et ganske lille port prut som ham den lange forudsagde.

Jeg vil lige lege med de porte og forskellige længder, takket være et lager plakatrør i den korrekt diameter Big smile

Glæder mig en del til at eksperimentere de næste dage, men jeg regner med det bunder ud i jeg ender med de 10 cm porte der blev foreslået.

Så skal jeg bare finde ud af hvordan faen jeg kommer op på så gal længde jeg skal op på med dem.

God weekend

Christian

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2010 at 16:53
He he så er vi ikke helt galt på den med det vi siger LOL.
 
Du limer bare flere rør sammen, for at få længden, eller benyt et kraftigt paprør til atforlænge med, sådan som du vil her i dine eksperimenter.
 
God fornøjelse.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 18:37
Har fået leget en del med port længder, men ender på omkring de 28 cm på min 6.5 cm port.

Jeg vil nu gerne lege lidt med den 10 cm port, men iflg. Henriks tool, skal jeg helt op omkring 65+ cm i længden, der er der jo nada plads til i mit forholdvis lille kabinet, er der et eller anden trick jeg ikke har luret ? Disapprove Hvad vil der ske med enhedens egenskaber med en større port ? er det kun støj det påvirker ?

Jeg overvejer i grunden at bygge helt nye kabinetter og lave dem endnu bedre, afstivede, mere blygummi og den slags, når jeg har fundet frem til hvordan de endeligt skal være.

Men, kan man lave en bukket port, så den ligesom kan sno sig i kabinettet ? eller er jeg nødt til at holde mig til en forholdsvis lille port åbning så længden ikke skal være så lang ?

Pft

Christian

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 18:53
Du kan sagtens bugge porten rundt inde i kabinettet det betyder ikke noget, men skrev Syncroniq ikke en noget kortere længde?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 19:14
Kikkede lige i starten af tråden, og det er 26w8861t00 enheder du har fået fat i, hvilket vil sige at der ikke skulle være nogen problemer i at køre dem paralelt som du gjorde til at starte, med hvor forstærkeren brokkede sig, det forstår jeg ikke helt. Jeg får en port på ca. 55cm så det passer fint med det du har fundet ud af, forskellen ligger sikkrt i programmerne og hvad vi hver i sær og tastet ind.
 
Men hvad er det for en forstærker du har købt til?
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Christ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 28 Nov 2009
Location: Roskilde
Online Status: Offline
Posts: 64
  Quote Christ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2010 at 19:57
Hej du, og tak for du tog tiden til at fræse alle de sider igennem Big smile

det er denne amp jeg har købt, http://oaudio.com/300W_SUBAMP.html

Jeg ville få mere effekt pr enhed med paralel ikke ?

Måske jeg kunne bruge en port omkring de 8 cm, for at maxe port/længde til mit kabinet.

Tak igen

Christian

Edit :

Har lige testet igen, med paralel hugger den helt i bund ved kraftig bass.




Edited by Christ - 19 Jan 2010 at 07:19
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz